Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Börjar hembio/multikanal att dö ut?
Jag upplever att de som köpte litet enklare system för att antal år sedan har skickat ut dom.
Hur ser framtiden ut? Tvåkanal?
Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Morello skrev:Vad jag funderar på är egentligen om hifi någonsin kommer bli vad det varit, dvs var man/gemen mans angelägenhet.
KarlXII skrev:Det lyssnas på musik som aldrig förr. Färre lyssnar dock på anläggningen.
Morello skrev:Det är försvinnaden få.
Vad jag funderar på är egentligen om hifi någonsin kommer bli vad det varit, dvs var man/gemen mans angelägenhet.
Dvs när tröttnar folk på att leka med telefoner, surfa etc. för att ånyo lyssna på musik?
Jag upplever att de som köpte litet enklare system för att antal år sedan har skickat ut dom.
En polare har en sådan där limpa från B&W - den låter ändå rätt så adekvat när vi förvärmer till Nationalteatern
pinnen skrev:En polare har en sådan där limpa från B&W - den låter ändå rätt så adekvat när vi förvärmer till Nationalteatern
Vafalls??? lyssnar Morello på sådan drogromantisk musik avsedd för populasen?
Kalejdokom skrev:Intressant tråd.
I mitt jobb får jag ibland tillfälle att göra klimatmätningar i t.ex. nybyggda hyreshus. Jag gör då kortare hembesök för att placera ut mätutrustning.
Kan bara konstatera att bland nyinflyttade är det nästan regel att det första som kommer på plats är fem små högtalare och en större kub på golvet bredvid soffan eller TV-bänken. Är det lite finare/större högtalare så sitter det oftast en projektor på en hylla ovan soffan också.
Så ur mitt perspektiv är det fullt liv i hemmabiokulturen. Dock är jag tveksam till hur många av dessa som vet hur man ska ratta in anläggningen för bästa ljud.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Det är försvinnaden få.
Vad jag funderar på är egentligen om hifi någonsin kommer bli vad det varit, dvs var man/gemen mans angelägenhet.
Dvs när tröttnar folk på att leka med telefoner, surfa etc. för att ånyo lyssna på musik?
Det har aldrig varit en standard hos folk sedan tv:n kom. Det var bara när familjen samlades runt radion det du pratar om fanns.
Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Inte sant. Du behöver bara låta frun berätta det här och var så säger folk "det gör min kusins man också" osv. Det är också betydligt mer gångbart ibland fruar att man får ta utrymme hemma - att sitta och se en film är betydligt mer intressant än att sitta ned och BARA lyssna på musik.
Finns hur många vanliga vardagsrum med anläggningar i på minhembio och det tillkommer hela tiden.
Att det sedan blir få som beställer genomgående RS2000 för drivningen - det är en annan femma. Men bygg ett 12x200W-steg i samma prisklass och sätt på Amerikanska marknaden, så kommer du nog att få sålt många.
Morello skrev:Det är försvinnaden få.
Jag talar om gemen man.
Morello skrev:Film hemma i form av hembiograf tror jag aldrig någonsin kommer att bli stort då det är för krångligt och dyrt.
IngOehman skrev:Fast här måste jag faktiskt invända. På 70-talet, alltså när jag var mellan 7-8 och 17-18 år gammal, så lyssnade typ ALLA på musik, timmavis varje dag. De i den åldern alltså. Att man sedan kanske såg lite på TV också, tillsammans med familjen var något helt annat. Det konkurrerade inte med varandra alls. Lyssnade på musik gjorde man ju alltid när man var hemma, utom när man sov, åt eller såg på TV.
Men spelade musik, själv eller tillsammans med kompisar. Och typ ALLA hade därför skaffat en ordentlig utrustning för att kunna göra det. Man kanske hade en bärbar kassettspelare också, men musiken var så mycket på allvar att man oftast bara lyssnade på den, hemma, på favvolyssningsplatsen. Inte hade musik i öronen när man sysslade med annat.
IngOehman skrev:Morello skrev:Gemen man har varken plats eller pengar för "biorum" - nu talar du om film/TV-rävar.
Gemene man har aldrig haft hemmabio.
Gemene man har inte ens kopplat sin TV till stereon för att få bättre ljud.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster