Moderator: Redaktörer
ErikAndersson skrev:Jag har kopplat TV:n till anläggningen (SE rörförstärkare så klart!) men nästan alltid lyssnar jag direkt från TV:n trots uselt ljud, men å andra sidan kollar jag bara på nyheter och sport. Min fru däremot kollar på Min Idol och en massa annan råsmörja, hon struntar i hur det låter, men hon har några år upp till mig förstås.
Hemabioköret tror jag lekt av sig rommen nu, kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Jag har kopplat TV:n till anläggningen (SE rörförstärkare så klart!) men nästan alltid lyssnar jag direkt från TV:n trots uselt ljud, men å andra sidan kollar jag bara på nyheter och sport. Min fru däremot kollar på Min Idol och en massa annan råsmörja, hon struntar i hur det låter, men hon har några år upp till mig förstås.
Hemabioköret tror jag lekt av sig rommen nu, kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Jag tror många tycker ungefär som din fru när det gäller TV/film-ljud - man ger fan i hur det låter.
ErikAndersson skrev:kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Evil_Homer skrev:Helt plötsligt är det inte bra när det blir FÖR bra
Nattlorden skrev:ErikAndersson skrev:kanske går samma väg som häftiga bilstereo vilket har mer eller mindre försvunnit.
Jag kikade in om musikaffären på Ullared i torsdags... där märktes det inte av att bilstereo var något dött. Massvis med stora, tunga och (!)snygga basar och slusteg, minst lika mycket eller mer än vad som hittades i butik för 20 år sedan.
Alexi skrev:Jag som letar villa ser hembios i förvånande stor mängd av alla objekt.
Jag missade att frågan var begränsad till Stockholmområdet.Morello skrev:Alexi skrev:Jag som letar villa ser hembios i förvånande stor mängd av alla objekt.
"Letar villa" - gemene man bor inte i villa i stockholm.
ErikAndersson skrev:En annan aspekt kan vara att ett bra musikstycke kan man avnjuta gång efter gång efter gång, men har man tittat på en film en gång blir den inte lika intressant en andra gång.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:En annan aspekt kan vara att ett bra musikstycke kan man avnjuta gång efter gång efter gång, men har man tittat på en film en gång blir den inte lika intressant en andra gång.
Håller helt med - det är det som jag tycker gör musik till underhållning av en helt annan och högre dignitet!
IngOehman skrev:En lite allmänspråklig synpunkt om otyget att skriva "hembio" (väl medveten om att t ex hembiobutiken heter så):
"Hembio" låter som hemglass - alltså något som kommer till folks hem. Älskling, hembion är här! Skall vi se film?
En bio man har hemma borde heta hemmabio.
Man har ju en hemmakväll, inte en hemkväll. Man är hemmapappa eller hemmamamma, inte hempappa eller hemmamma.
Men hemfärd säger man, och hemglass. Saker som kommer hem, till skillnad från sådan som ÄR hemma. Hemma.
- - -
Hembiobutiken säljer bioutrustning till folks hem, så folk kan bygga sig en hemmabio.
Namnet på butiken kanske inte är så dumt i varje fall. Det de säljer kommer ju hem till folk.
När man bygger upp något där så finns det dock hemma.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Iden att man skall möblera ett vanligt rum med 7-9 högtalare hit och dit har nog dom flesta släppt.
Morello skrev:Alexi skrev:Jag som letar villa ser hembios i förvånande stor mängd av alla objekt.
"Letar villa" - gemene man bor inte i villa i stockholm.
Objektivisten skrev:Är det inte bättre att använda "allmoge" istället för "gemene man"?
peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall. Sen är det tråkigt att gemene man är så ointresserad av välljud.
Morello skrev:peh skrev:Var det inte IngOehman som sade att "Ett bra tvåkanalssystem är alltid bättre än ett dåligt 5.1-system"? Jag tycker det är vettigt sagt, i alla fall. Sen är det tråkigt att gemene man är så ointresserad av välljud.
Oavsett vem som sade det, så håller jag med.
PerStromgren skrev:Samma snack gick tidigt sextital: ge mig hellre ett bra monosystem än ett mediokert stereo!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster