Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Själv skulle jag först ha provat med tre stycken på varandra med jämnt avstånd från golv till tak precis innanför frontarna.
Alexi skrev:Nja jag tänkte en 1/4 upp nästa 2/4 och sista 3/4 upp.
bakerman22 skrev:Jag tror inte att det blir någon megaskillnad mellan A och B.
Har du många jobbiga resonanser idag?
Harryup skrev:Om du redan har 4 lådor varför testar du inte att flytta runt 2 av dom och lyssnar hur det låter?
Om du nu sitter mellan de nya bakresubbarna så borde du tidsförsena dom gentemot framsubbarna enligt min åsikt, är det planen?
/Harryup
Bubben skrev:Jag funderar på att uppgradera mitt Prof-X-system, antingen med 1-2 par X-lådor till, eller att skaffa ett nytt system som bygger på sluten konstruktion. I så fall så får jag endast plats med 6st lådor.
Idag har jag fyra st lådor på golvet, den placeringen räknar jag med att ha kvar oavsett om jag byter system eller inte. Men sedan är frågan vad som blir lämpligast om jag skulle addera fler lådor?
PerStromgren skrev:[
[OT/2]
Hur kom du fram till att du behöver ett utökat system med fler lådor?
Bubben skrev:PerStromgren skrev:[
[OT/2]
Hur kom du fram till att du behöver ett utökat system med fler lådor?
Jag skulle vilja placera några ljudkällor i vertikalplanet för att försöka undertrycka fler resonanser, och om jag ändå ger mig på att laborera så kan jag lika gärna öka på antalet för att få mer kapacitet. Det har hänt att jag bottnar mina nuvarande basar.
PerStromgren skrev:Nivåkraven varierar mellan oss lyssnare, det har jag ju förstått...
Almen skrev:Med B får de övre basarna mer stöd i taket. Det måste kanske inte vara bara bra, men...PerStromgren skrev:Nivåkraven varierar mellan oss lyssnare, det har jag ju förstått...
Kvalitetskraven, menar du.
PerStromgren skrev:Almen skrev:Med B får de övre basarna mer stöd i taket. Det måste kanske inte vara bara bra, men...PerStromgren skrev:Nivåkraven varierar mellan oss lyssnare, det har jag ju förstått...
Kvalitetskraven, menar du.
Nej, faktiskt inte. Krämar jag på hemma till en nivå som en del här vill ha det, tystnar det... Men det kan kanske betraktas som 100% dist!
Bubben skrev:Jag skulle vilja placera några ljudkällor i vertikalplanet för att försöka undertrycka fler resonanser, och om jag ändå ger mig på att laborera så kan jag lika gärna öka på antalet för att få mer kapacitet. Det har hänt att jag bottnar mina nuvarande basar.
music4ever skrev:Då antar jag att slutna lådor inte är aktuella då det skulle, vad jag förstår, ta mer plats om du ska få samma ljudtrycksförmåga som x-6.
Bubben skrev:Harryup skrev:Om du redan har 4 lådor varför testar du inte att flytta runt 2 av dom och lyssnar hur det låter?
Om du nu sitter mellan de nya bakresubbarna så borde du tidsförsena dom gentemot framsubbarna enligt min åsikt, är det planen?
/Harryup
Jag tror du misstolkar skissen som att den är uppifrån, den visar frontväggen sedd inifrån rummet.
Att flytta runt lådorna som jag har idag kommer inte nödvändigtvis göra någon förbättring, att komplettera med flera är planen om något ska göras.
Lådorna sitter idag på 1/8 av rumsbredd, om jag flyttar dem så de istället sitter på 1/4 av rumshöjd så har jag påverkat för mycket för att veta vad som beror på höjdplaceringen kontra minskad breddplacering.
Bubben skrev:music4ever skrev:Då antar jag att slutna lådor inte är aktuella då det skulle, vad jag förstår, ta mer plats om du ska få samma ljudtrycksförmåga som x-6.
De är absolut aktuella. Jag skissar just nu på ca 6st 150-liters-lådor. Med rätt element borde det kunna motsvara X-8 i kapacitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster