Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Vallejos » 2014-11-18 22:13

Kan man utan att behöva lägga en ruggig hög pengar på utrustning, göra stereoinspelningar med hifi-kvaliteter? Jag tänker på att använda någon form av portabel inspelare tillsammans med en stereomikrofon, för upptagningar av ljud i naturen och ljudmiljöer liknande köpcentra eller gata, men också musik. Finns det en typ av mikrofon som skulle fungera vid alla tillfällen?
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Amit » 2014-11-18 22:18

Man kan göra bra inspelningar med en sån här:
http://www.hifikit.se/pa-dj/portabel-inspelning/h1
Bild
har jag hört.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav PerStromgren » 2014-11-18 22:18

Har du kollat på Zoom? Det är en serie handhållna apparater som jag tror skulle passa dina behov. Jag har en H1 vars största nackdel är dess plastiga utförande.

Den större och dyrare H4n är betdligt bättre på den punkten:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... corder-h4n

PS Amit var kvickare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-18 22:27

Ja, egna inspelningar blir förvånansvärt bra med enkla medel. Har jämfört två inspelningar från samma tillfälle. Den upptagen med en Zoom H4 var smalare och litevinstängd i ljudbilden än den med vanliga mikrofoner i ORTF-koppling. Dynamiskt är det lite annorlunda än "köpemusik" på CD, till det bättre.

Användarvisningsbild
snerik
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2009-11-22

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav snerik » 2014-11-18 22:35

Vallejos skrev:Kan man utan att behöva lägga en ruggig hög pengar på utrustning, göra stereoinspelningar med hifi-kvaliteter? Jag tänker på att använda någon form av portabel inspelare tillsammans med en stereomikrofon, för upptagningar av ljud i naturen och ljudmiljöer liknande köpcentra eller gata, men också musik. Finns det en typ av mikrofon som skulle fungera vid alla tillfällen?


Har själv funderat på det där. Det går nog få till det skapligt bra för ganska små pengar i dag, folk kastar ju studioprylar efter en på blocket. Ska det bli riktigt bra kan det kosta hur mycket som helst. Sen handlar det ju otroligt mycket om kompetens i slutändan.
Är själv lite sugen på Line Audios rundupptagande mickar, de verkar otroligt prisvärda, lågt brus för pengen. De går ju testa i lite olika stereokonfigurationer.
Något säger mig att laptop, externt studiokort, lämpliga studiomickar får till bättre ljud än portabla lösningar.
Hellre musik.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Piotr » 2014-11-18 22:58

En lösning med laptop och externt ljudkort är något man typiskt inte vill släpa omkring på för inspelningar på fältet. I lokaler ja, ute nej.

Jag var ljudkille under en kortfilmsinspelning en gång. Utomhus och i bil. Laptop och FW-ljudkort. Aldrig mer. :)

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Vallejos » 2014-11-18 23:00

snerik skrev:Har själv funderat på det där. Det går nog få till det skapligt bra för ganska små pengar i dag, folk kastar ju studioprylar efter en på blocket. Ska det bli riktigt bra kan det kosta hur mycket som helst. Sen handlar det ju otroligt mycket om kompetens i slutändan.
Är själv lite sugen på Line Audios rundupptagande mickar, de verkar otroligt prisvärda, lågt brus för pengen. De går ju testa i lite olika stereokonfigurationer.
Något säger mig att laptop, externt studiokort, lämpliga studiomickar får till bättre ljud än portabla lösningar.


Ja, externt ljudkort kopplat till min MacBook Pro skulle ju kunna vara en lösning. Annars var jag mer inne på något sådant här:
https://www.youtube.com/watch?v=fuUkeCsUWDY

Frågan är hur bra ljud dessa apparater kan prestera med en hyfsad mick...? Och nu kom du med ytterligare ett förslag med externt ljudkort... Undrar hur pass bra ljud det kan ge för "rimliga" pengar :-)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Nattlorden » 2014-11-18 23:05

sneakar man inte det allra billigaste så går det att spela in hemma med väldigt hög klass. Så pass att många stora artister borde skämmas över vad de släpper ut. Det stora tricket är efterpolerandet så det inte låter så rakt/direkt.

( Sångmic tycker jag dock man ska ställa rätt höga krav på, det är där - i mitt tycke - den allra mesta musiken fallerar, i studio lika väl som hemma. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Kalejdokom » 2014-11-19 00:27

Nattlorden skrev:sneakar man inte det allra billigaste så går det att spela in hemma med väldigt hög klass. Så pass att många stora artister borde skämmas över vad de släpper ut. Det stora tricket är efterpolerandet så det inte låter så rakt/direkt.

Exakt vad jag just tänkte skriva :) . Själv har jag en Zoom H4 som förstås har inbyggda elektretmickar men också balanserad stereoingång med fantommatning för vilka externa mickar man väljer att använda. Ljudkvalitén avgörs av mikrofonerna. Själva inspelningen är i princip helt clean utan hörbart brus och med upplösning som du väljer själv (MP3 eller WAV). Om din fråga handlar om ifall en egengjord inspelning kan låta som en professionell så beror det nog uteslutande på vad du gör med inspelningen när du "kommer hem". Och då är mitt svar att det är mycket svårt att få till en mix och master som låter som "köp-skivor" om du inte har riktigt bra effekter och kunskap om hur de används.

Men att spela in en skogspromenad eller stadsmiljö klarar du enkelt av med en dylik digitalinspelare utan efterbehandling :) .

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Ragnwald » 2014-11-19 00:46

Mikrofonen är helt avgörande.
Gjorde formidabla högdynamiska inspelningar med goda Audio Technicas electretmikar kopplade till ett bättre kasettdäck i början på 70-talet.
Dagens digitalteknik, fordrar fortfarande goda mikrofoner för att ta in den akustiska signalen.
Mig veterligen, finns inga mikrofoner värda namnet under 1000:-/st.
Vi har en världsberömd miktillverkare på forumet, kommer inte ihåg namnet nu, hjälp någon.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Svante » 2014-11-19 01:12

Ja, mikarna är viktiga, min favvo är rundtagande mikar ~30 cm isär. Men ännu viktigare är nog lokalen och hur nära man placerar mikarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Rille » 2014-11-19 01:13

Kan det vara Thuresson som finns här på faktiskt?
Hans mikar är mycket trevliga..
Line Audios mikar är också mycket trevliga..
Köp en 40cm bom och montera mikarna på så blir det en trevlig A-B upptagning.. det går att få mycket bra upptagningar med enkla medel i dag. Faktiskt så bra att man kan ifrågasätta vad branchen håller på med då det låter SÅ mycket bättre på alla punkter bara man inte redigerar sönder en enkel tvåmikrofonsupptagning som vilken glad amatör som helst gjort i dag med ovan nämd apparatur, mot 90% av det som släpps i butik..
Ja det kan får och ska ses som en stor känga i branchens bak..
Mvh Rick

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Svante » 2014-11-19 01:14

Ragnwald skrev:Mig veterligen, finns inga mikrofoner värda namnet under 1000:-/st.
Vi har en världsberömd miktillverkare på forumet, kommer inte ihåg namnet nu, hjälp någon.


Line audio OM1 måste väl betraktas som ett klipp, för någon tusenlapp styck.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Rille » 2014-11-19 01:16

Svante.. JA!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Ragnwald » 2014-11-19 01:18

Svante skrev:Line audio OM1 måste väl betraktas som ett klipp, för någon tusenlapp styck.

Japp, det var den gubben jag menade. Hm.. vad hette han?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 08:18

Ragnwald skrev:
Svante skrev:Line audio OM1 måste väl betraktas som ett klipp, för någon tusenlapp styck.

Japp, det var den gubben jag menade. Hm.. vad hette han?


Roger Jönsson. Har två olika modeller i budgetklass, CM3 riktad och OM1 rundtagande.

Fast det är som Svante säger inte bara mikrofonerna det ska fokuseras på, lokalen för den musik som ska tas upp måste vara passande. Har man haft tur vid inspelningstillfället är det inte mycket som ska fixas efteråt. Jag talar då om riktiga stereoinspelningar, inte panorerad multimono som ska mixas efteråt.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Tarzan » 2014-11-19 09:20

På tal om de handhållna, så kan man ju lyssna på provklipp på thomann på de olika zoom-inspelarna. Jag tyckte i alla fall att det var ett jättehopp mellan h-1 och h-4 som hördes, mest i ljudbilden där allting var tydligare utplacerat hos h-4.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav pinnen » 2014-11-19 15:12

Jag tycker att appen garageband till min ipad 2 är kanon jag .. :oops:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Svante » 2014-11-19 18:30

RogerGustavsson skrev:Roger Jönsson. Har två olika modeller i budgetklass, CM3 riktad och OM1 rundtagande.


Jag tänkte också skriva budgetklass, men lät bli. Budgetpris möjligen, men inte budgetklass. Klassen är hög. Mikarna borde kosta 3-5 ggr så mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 20:31

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Roger Jönsson. Har två olika modeller i budgetklass, CM3 riktad och OM1 rundtagande.


Jag tänkte också skriva budgetklass, men lät bli. Budgetpris möjligen, men inte budgetklass. Klassen är hög. Mikarna borde kosta 3-5 ggr så mycket.


Det tror jag nog är helt korrekt!

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-20 03:44

Alla har vi självklart runkdrömmar, jag är den förste att erkänna något sådant. Men med
handen på hjärtat så anser jag att TS fick ett passande svar efter två-tre kommentarer.
Att kunna koppla en fin mick till inspelningsmojängen är ett klart plus, Zoom H4 är väl
en sådan?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav IngOehman » 2014-11-20 05:12

Föredrar H1, så jag tycker TS fick ett väldigt bra svar väldigt tidigt. :)

Skall man spela in flerkanaligt är dock självklart H4 bättre (duh...).

Ett bra mod om man har en H1 är att sätta små absorbenter precis bakom kapslarna.
Det gör stor skillnad till det bättre.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Morello » 2014-11-20 10:31

Skulle gissa att de flesta får svårt att hitta en snyggt klingande lokal att jobba i. Bra mikrofoner etc. torde vara ett midnre problem.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-20 10:46

Precis! Många gör ju inspelningar av ljudet från PA-system vid liveframträdanden och det kan låta väldigt illa.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Vallejos » 2014-11-20 11:43

Tack för alla fina svar. Det verkar vara konsensus att dessa små bärbara inspelare har a/d omvandling och ljudkvalitet väl i hifi-klass. Härligt. Många har nämnt Zoom och jag har även sett en Sony som verkar intressant.

Vad det gäller mikrofon har jag själv noll koll. Vad titta efter för att ta upp miljöljud både i skog och stad, samt kanske även någon enstaka musikspelning i lokal. Ett monomikrofonpar eller en stereomick? hur är det med begagnatmarknaden? Några fällor man kan trampa i? Rekommendationer av mickar vore välkommet :-)
Budget... Upp mot max 7000-8000 kr...
Kanske skulle jag postat detta i köprekommendationsavdelningen? Men det blev en logisk följd på ämnet...:-)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav darkg » 2014-11-20 11:54

Zoom h4
2 x cm3
2 x om1

Inom din budget 8O

/obs endast utifrån tråden, jag har ingen koll/
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-20 11:59

Fast många av dessa små inspelningsapparater gör ganska bra ifrån sig med de inbyggd mikrofonerna. Externa mikrofoner kan vara lite inkompatibla i en del fall. Den interna spänningsförsörjningen kan vara bristfällig eller inte alls användbar rakt av. Externa mikrofoner kräver i regel fantommatning och när den hämtas från de små inspelarna tär det rejält på deras batterier, speciellt om mikrofonerna ska ha 48 V fantommatning. Givetvis ger två externa mikrofoner en helt annan flexibilitet, inte minst om det ska spelas in vid framträdanden då det kan bli konstigt med en inspelare på stativ mitt i smeten. Som redan antytts, priset för utrustningen ökar rejält med externa mikrofoner.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Amit » 2014-11-20 12:34

Om det finns några fällor?
Ja, en stor fälla finns det, mest för att det känns så snöpligt efteråt; att man betalar mer, mycket mer, än vad man behöver.

Annars skulle jag själv, om jag var i din sits, köpa:
Alt 1 Zoom H1 (fast jag inte provat den själv!).
Alt 2: Zoom H2n (för att den klarar surround/4ch och MS)
Alt 3: H4 (med mikrofonförslagen enligt ovan, CM3x2 / OM1x2), för maximal flexibilitet.

Alt 1 har den oslagbara fördelen att den är liten nog att följa med närhelst man ger sig ut på äventyr. Det är som man brukar
säga om den bästa kameran:
Det är den kameran som används.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav darkg » 2014-11-20 12:36

Det vore behändigt om den kan ta ström från vanliga powerpacks som väl ofta bara har 5v usb-ut.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Svante » 2014-11-20 18:04

darkg skrev:Zoom h4
2 x cm3
2 x om1


Haha, jag trodde det var en ordlek typ zoom H4 => zoom H2 => zoom H1
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster