Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Alltså det är inte så smalt som det ser ut. För övrigt så saknas fötterna ännu så placeringen är lite provisorisk.
Strmbrg skrev:Samma surr kring de där specialstativen man kan köpa och bygga. Den jag tänker på är någotslags fyrsidig ram mot golvet och två strävor bakifrån, upp mot ungefär halva högtalarens höjd. Det luktar lite spikes-tankegångar om det där tycker jag.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Samma surr kring de där specialstativen man kan köpa och bygga. Den jag tänker på är någotslags fyrsidig ram mot golvet och två strävor bakifrån, upp mot ungefär halva högtalarens höjd. Det luktar lite spikes-tankegångar om det där tycker jag.
Varför inte bara spänna fast ramen mot taket med några lämpliga (justerbara) distanser? Typ som man spänner fast stången till duschdraperiet fast i lod istället. Eller två stänger, med lämpligt avstånd, mellan golv och tak och så hänger man högtalarna på dessa.
/ B
RogerGustavsson skrev:Flott rum! Det är rätt sparsamt möblerat, hur är efterklangen?

RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Spontanrycket blev natureloxerad aluminium och mörkgrått tyg.
Någon har sagt att det är aluminiumklädd MDF, trä eller något liknande. Kan du kolla om det stämmer? Solid aluminium lär det knappsst vara. Distributören är lite känslig när det gäller prisdiskussioner. Vet inte varför men det verkar vara orimligt dyrt att reparera Magnepan om man inte gör det själv. Dessbättre finns det några som kan vara till hjälp i såväl Sverige som i Tyskland, åtminstone så längre som plastfolien fortfarande är intakt.

Ragnwald skrev:Hur lååååångt är rummet?
Strmbrg skrev:Upplösningen är nära, eller hur man skall uttrycka det.
Alltså, inspelningstiden får nog pågå ett bra tag till, men hursomhelst så inbillar jag mig att ljudet har blivit mer upplöst än då jag kickade igång det hela i fredags.
Enligt diverse hävdanden på neetet så tarvar de här konstruktionerna hundratals timmars inspelningstid.
Strmbrg skrev:Ett ord säger mer än tusen bilder. Så, just därför säger jag:
Kolla!
Strmbrg skrev:Troligen MDF som är nerknackat i profilen.
Strmbrg skrev:Diskantbandet, typ 5mm brett och 1400mm långt.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Ett ord säger mer än tusen bilder. Så, just därför säger jag:
Kolla!
Av bilden att döma ser det ut att vara ca 2.5 meter men det kanske inte alls överensstämmer med verkligheten.
RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Troligen MDF som är nerknackat i profilen.
Det har hävdats på amerikanska forum. Om profilen inte varit fylld hade den förmodligen haft mycket egenklang. Är aluminiumet möjligen ca 3 mm tjockt?Strmbrg skrev:Diskantbandet, typ 5mm brett och 1400mm långt.
Gapet mellan magneterna är 5 mm. Själva bandet är 5/32 tum brett, 4 mm. Bandet i sig är ungefär 2 m långt och veckningen förkortar det till ca 140 cm. Bandet är väldigt tunnt och ömtåligt. De tidigare banden, som sitter i mina Tympani var ännu omtåligare, tunnare men bredare. Antar att det var problem med dem för de finns inte ens som reservdel längre.
Har du någon koll på hur mellanregistren ser ut? Hur många loopar/magneter? Jag fick folieledare från Magnepan till 3.7 och blev förvånad av att de hade så stort tvärsnitt, massivare än den runda tråden på föregångaren 3.6 (eller de andra ännu äldre modellerna).
RogerGustavsson skrev:Ett tyskt test av 3.7 beskriver impedansförloppet i texten, ingen kurva.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... review.pdf
Max är 5.5 ohm vid 1460 Hz och min är 3 ohm vid 444 Hz.
Tror jag har klurat ut skillnaden för mellanregistren hos 3.6 och 3.7 (antagligen likadana hos 3.7i). Bläddrade i mejlen från Magnepan's serviceavdelning. Ibland har siffrorna blivit förväxlade när det gällde dimensionerna på folieledarna. För 3.7 mäter folien 0.0254x2.54 mm, ungefär 0.42 ohm/m. Det ser att ligga en slinga på ca 14.3 m, ger 6 ohm. Rätt nära de tyska siffrorna som ju även inbegriper delningsfiltret, lär vara av serietyp till skillnad från de mera vanliga av parallelltyp. Ännu finns ingen information om hur filtret är uppbyggt. I varenda test så beskrivs hur lätta membranen med folieledarna är och de har blivit lättare för varje ny modell. Det är inte sant! Nu ser den rörliga massan hos mellanregistren i 3.7/3.7i ut att vara långt högre än tidigare!! Folieledaren har nästan dubbla massan mot den runda tråden hos 3.6....

Strmbrg skrev:Tejpen finns där men jag krämade på med lyse rakt igenom högtalaren för att bättre framhäva det andra därinne.
Användare som besöker denna kategori: Doofus, Google [Bot] och 16 gäster