Ställ högtalarna där ljudet är lika även när du rör på dig

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Ställ högtalarna där ljudet är lika även när du rör på dig

Inläggav Strmbrg » 2014-11-20 22:25

Kanske en självklarhet, eller en dumhet?
Vad vet en okunnig som jag?

Jag har hursomhelst gjort en iakttagelse om att när högtalarna står på ett visst sätt i mitt rum så sker ingen stor ljudförändring vare sig jag lutar mig framåt eller åt sidan.

Flyttar jag däremot högtalarna några decimeter från denna position, så förändras ljudet ganska påtagligt när jag sedan rör på mig.

Min konklusion är att i det förra fallet så är summa-tonkurvan väldigt jämn, medans det i det senare fallet så är summa-tonkurvan ojämn.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Re: Ställ högtalarna där ljudet är lika även när du rör på d

Inläggav roggaro » 2014-11-20 23:22

tänk dig bästa stolen i konserthuset (vem har den?) tänk dig sedan att du är där ensam med symfoniorkestern och kan röra dig fritt i lokalen.
vad tror du händer om du alternerar mellan olika platser...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-21 00:43

Strmbrg skrev:Kanske en självklarhet, eller en dumhet?
Vad vet en okunnig som jag?

Jag har hursomhelst gjort en iakttagelse om att när högtalarna står på ett visst sätt i mitt rum så sker ingen stor ljudförändring vare sig jag lutar mig framåt eller åt sidan.

Flyttar jag däremot högtalarna några decimeter från denna position, så förändras ljudet ganska påtagligt när jag sedan rör på mig.

Min konklusion är att i det förra fallet så är summa-tonkurvan väldigt jämn, medans det i det senare fallet så är summa-tonkurvan ojämn.

Det är en intressant iakttagelse och något som jag själv noterat tidigare. Dvs när högtalarna står rätt så faller också allt på plats, inte bara "fönstrets bredd" utan även HUR du upplever musiken. De riktiga nördarna går ut i köket, låter det lika bra där som i lyssningsrummet så är det bra. Jag mekade mycket med detta i mitt förra boende och fick till det ganska bra. Men det krävdes högtalarförflyttningar på halva centimetrar - nej, jag skojar inte. Nu när jag är sambo i Södra Ängby har jag inte samma möjlighet att möblera :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-21 01:53

så rätt sååå! tänkte skriva men vågade inte att Strmbrg borde varna sambon att han flyttar upp från källaren och kanske får den perfekta upplevelsen av verklig musik. kanske tillsammans :wink: vidga vyerna s a s
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-21 07:30

Det kanske kan låta som, eller till och med "vara" flum detta?
Nåväl, jag tänker mig att om det rums-reflekterade ljudet har väldigt lika karaktär som det ljud som kommer direkt från högtalaren, och att det reflekterade ljudet dessutom har en uniform karaktär OAVSETT varifrån i rummet det har reflekterats, så är rimligtvis slutresultatet under kontroll.

Nu förtsätter ju ovanstående att högtalaren beter sig neutralt. Har högtalaren en ojämn tonkurva - som förvisso är ojämn på SAMMA sätt i alla riktningar - så blir det ju inte så lyckat i alla fall.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-21 08:09

Nu har Herr Strmbrg dipoler och att lysna från köket kan då bli lite annorlunda än med konventionella lådhögtalare. Dipoler verkar inte läcka lika mycket till angränsande rum enligt min erfarenhet. Hemma hos mig ligger köket intill lyssningsrummet och i köket låter det tunt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-21 09:15

RogerGustavsson skrev:Nu har Herr Strmbrg dipoler och att lysna från köket kan då bli lite annorlunda än med konventionella lådhögtalare. Dipoler verkar inte läcka lika mycket till angränsande rum enligt min erfarenhet. Hemma hos mig ligger köket intill lyssningsrummet och i köket låter det tunt.

Hmm.... mina f.d. Magnapan lät alltid trovärdigare från rummet sidanom än i rummet när jag bodde kvar hos päronen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-21 09:28

Mina ML låter trovärdigt i vårt lilla kök och även på i utrymmen. Mäter man dock tonkurvan så blir man konfunderad.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-21 12:29

jag tycker joachim gerhard införde något bra, dvs ställ högtalarna "mitt i rummet" och du lyssnare ska sitta i en soffa placerad längs en vägg, ungefär så som det skulle se ut om du hade två musiker hemma spelandes för dig
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi