Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag tyckte det var lätt att förstå vad Erik menade upplevelsemässigt - för det skrev han ju.
Fortfarande kan man ju dock vara nyfiken på vad "musikalisk" betyder för en apparat. Kanske var det just att ge lyssnarna subjektivt bättre musikupplevelser det betydde denna gång? Jag skulle nog ha kallat det att apparaten är musikvänlig hellre än "musikalisk". Just eftersom musikalisk för mig (som ju kommer från musikvärlden från början, inte hifi-världen) så entydigt är ett uttryck som har att göra med en människas sätt att förstå och behärska musik.
Vh, iö
Ingvar skrev:En musikalisk förstärkare är en som man - istället för att mata med
en CD där musikalisteten ju redan är fångad - kan mata in noter i!![]()
Noter som förstärkaren kan tolka med hjälp av sin prima musikalitet,
och sedan spelar upp så att det blir jättejättefint! B
Beroende på vilken tolkning man föredrar får man välja förstärkare
med musikalisk skolning efter ens egen smak.
Tror jag. Kanske.
Morello skrev:Tror jag har en övergripande kretslösning klar.
Det blir 4 st 6550 C samt 3 st ECC88 jämte några trissor
Eventuellt kanske 1 st ECC88 för en kaskodlösning i ett diffsteg
darkg skrev:Skissar man fel gör man bara ett rutavdrag.
Alexi skrev:Morello: hur skulle RS2000 gilla att driva en 1,5ohm's last? (6st parallellkopplade 8ohms basar per kanal.)
Komorok skrev:IngOehman skrev:Jag tror det betyder ungefär samma sak som det jag skulle kalla musikvänlig.
Alltså inte att apparaten förstår och behärskar musik, mera att den hjälper musiken - såsom det kan bedömas av lyssnarna. Till skillnad från en musikfientlig apparat alltså. En som, sett ur lyssnarens perspektiv, förstör musiken istället för att hjälpa den.
Vh, iö
Typ som att färga ohörbart?
Komorok skrev:"Musikaliskt steg"... ? Jag vill ha ett moget och promiskuöst steg. Hur låter det? Hur mäter man det?
Komorok skrev:"Musikaliskt steg"... ? Jag vill ha ett moget och promiskuöst steg. Hur låter det? Hur mäter man det?
sprudel skrev:Komorok skrev:"Musikaliskt steg"... ? Jag vill ha ett moget och promiskuöst steg. Hur låter det? Hur mäter man det?
Ungefär som du mäter bedömningen av en konstnärs tavla, hur skicklig denne är att förmedla något som påverkar dig, eller en skådespelare som levandegör en roll, som också påverkar dig, eller hur du mäter hur just den kvinna som valt dig att bli hennes make. Du känner det K., du har ingen enhet, ingen storhet. Om musik degraderas till enbart mätbart skulle alla kunna lära sig spela som virtuoserna.
darkg skrev:sprudel skrev:Komorok skrev:"Musikaliskt steg"... ? Jag vill ha ett moget och promiskuöst steg. Hur låter det? Hur mäter man det?
Ungefär som du mäter bedömningen av en konstnärs tavla, hur skicklig denne är att förmedla något som påverkar dig, eller en skådespelare som levandegör en roll, som också påverkar dig, eller hur du mäter hur just den kvinna som valt dig att bli hennes make. Du känner det K., du har ingen enhet, ingen storhet. Om musik degraderas till enbart mätbart skulle alla kunna lära sig spela som virtuoserna.
Fast en musikalisk stereo vore i så fall mer att likna vid en konstnärlig duk. Det blir knasigt.
Morello skrev:IngOehman skrev:Jag tyckte det var lätt att förstå vad Erik menade upplevelsemässigt - för det skrev han ju.
Fortfarande kan man ju dock vara nyfiken på vad "musikalisk" betyder för en apparat. Kanske var det just att ge lyssnarna subjektivt bättre musikupplevelser det betydde denna gång? Jag skulle nog ha kallat det att apparaten är musikvänlig hellre än "musikalisk". Just eftersom musikalisk för mig (som ju kommer från musikvärlden från början, inte hifi-världen) så entydigt är ett uttryck som har att göra med en människas sätt att förstå och behärska musik.
Vh, iö
Du hade en något annorlunda hållning för ett antal år sedanIngvar skrev:En musikalisk förstärkare är en som man - istället för att mata med
Tror jag. Kanske.
En aningens raljant (men roligt), men jädrigt bra skrivet!
darkg skrev:Fast en musikalisk stereo vore i så fall mer att likna vid en konstnärlig duk. Det blir knasigt.
Morello skrev:Ja, när jag är mer färdig.
Mycket dimensioneringsjobb kvar.
Skiter nog i simulering. Rutpapper å penna får duga.
sprudel skrev:En tanke till.
När nu Perka och Ingvar med flera utvecklat högtalare och rörsteg som harmonierar i form av The Dream och Hesselvall, hur långt är det till att utveckla ett rörsteg som skulle passa Inos övriga sortiment.sprudel skrev:Långt? Det är noll dit. Det finns massor av Ino-ägare som kör med rör. Speciellt med pi60 och pi60s behövs ingen special-rörförstärkare, utan det finns istället en anpassning hos högtalarna i form av en konjugatlänk som gör att de lastar pratiskt taget resistivt 10 ohm, i varje fall över några hundra Hz.
Jag avråder från samarbete med rörförstärkare med utimpedanser över 2-3 ohm eller så (som oemotkopplade pentodförstärkare kan ge) men det har ju nästan inga seriösa rörförstärkare.
Det har ringt rörförstärkarkonstruktörer från hela världen som frågat vad det är för intressanta högtalare deras rörförstärkare kunder använder egentligen. Så jag måste gissa att rätt så många pi60 och pi60s spelas med rör.
De högtalare jag gör är i huvudsak gjorda för en skapligt hög dämpfaktor (40 - oändlig) men egentligen är det framförallt över några hundra Hz som tonkurvan är kritisk (eftersom mycket av det som gör dem unika ligger i det registret, läs stereosystemfelskorrektionerna). Lägre frekvenser är alltid påverkade i ganska hög grad av rummet och placeringen i detta, vare sig man vill eller inte. Därför är det svårare att definiera exakt vilken tonkurva som är "rätt" där. Då både pi60 och pi60s är lätta att driva påverkas de dessutom väldigt lite av dämpfaktorn, även om det skulle sjunka nedåt 3-4.
Så som jag ser det fungerar högtalarna som sådana lika bra med rördrift, det vill säga de passar lika bra - om de får den för detta speciellt framtagna konjugatlänken som i princip fullständigt eliminerar tonkurvepåverkan över några hundra Hz, som funktion av dämpfaktorn.sprudel skrev:Vi är många som inte jagar absolut neutralitet, men absolut musikalitet.
Då handlar det ju mest om att välja rätt skivor.
Ingen anläggning kan göra en omusikalisk musiker eller kompositör att verka musikalisk - och nästan* ingen anläggning kan få en musikalisk musiker spelade bra musik, att låta omusikalisk. Musik är mäktigt och god musik överlever nästan vad som helst. De som upplever verkligheten annorlunda söker nog efter andra kvaliteter än musikalitet, har kanske blandat ihop dem.
*Men jag skrev nästan, för det finns en sak som verkligen kan förstöra fonogrammens fångade musikalitet att komma fram - mastring, autotune och vissa andra processer.sprudel skrev:Gärna ett integrerat sådant för att undkomma krav på synegieffekter mellan för-och slutsteg.
Med er sammanlagda kompetens tror jag ni akulle kunna göra något verkligt intressant.
IngOehman skrev:...
Jag avråder från samarbete med rörförstärkare med utimpedanser över 2-3 ohm eller så (som oemotkopplade pentodförstärkare kan ge) men det har ju nästan inga seriösa rörförstärkare.
....
Vh, iö
darkg skrev:Låt mig helt försynt och i förbigående flika in att schemata torde vara pluralis.
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Jag tyckte det var lätt att förstå vad Erik menade upplevelsemässigt - för det skrev han ju.
Vh, iö
Du hade en något annorlunda hållning för ett antal år sedanIngvar skrev:En musikalisk förstärkare är en som man - istället för att mata med
Tror jag. Kanske.
En aningens raljant (men roligt), men jädrigt bra skrivet!
Eh... Annan hållning?
Du menar väl att jag hade exakt samma hållning då?
Alltså att: Musikalisk är ett för mig (som ju kommer från musikvärlden från början, inte hifi-världen) uttryck som entydigt har att göra med en människas sätt att förstå och behärska musik.
En musikalisk apparat är alltså en apparat med dylika mänskliga egenskaper. T ex en som kan läsa noter och spela upp musiken fint som attan.
- - -
För mig har musikalitet alltid haft att göra med förmåga att förstå och/eller förmåga att behärska musik. Det är vad det betyder för mig. Fast visst har du rätt i att jag skojade lite när jag drog in noter i sammanhanget - en musikalisk människa behöver ju självklart inte behärska notskrift. Var det det du menade?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster