Linn Klimax Exakt System - har ni pratat om Linn Exakt än?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2014-03-03 16:19

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-09 10:59

Linn har en aktiv högtalare som heter Akubarik. Den har inbyggda förstärkare
och man kopplar den via lågnivå till ett försteg.

Någon som vet hur högt det går att spela med dessa innan de klipper eller
börjar lämna dist?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-09 10:59

Alea iacta est.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-03-09 13:28

mx skrev:Linn har en aktiv högtalare som heter Akubarik. Den har inbyggda förstärkare
och man kopplar den via lågnivå till ett försteg.

Någon som vet hur högt det går att spela med dessa innan de klipper eller
börjar lämna dist?

Det beror alldeles på vilka förutsättningar du ger dem när du spelar; rumsvolym, begränsningsytornas beskaffenhet och högtalarnas närhet till dem, typ av musik, inställningen på det inbyggda högpassfiltret i högtalaren etc..

Akubarik är en isobariklösning, där de två 8 tum baselementen spelar ihop som ett. Pumpvolymen blir allstå bara den från ett element, men lådan kan bli mindre. Enligt konstruktören ska basreflexporten bara stötta elementen runt dess egna resonansfrekvens, vilket tyder på låg avstämning i systemet. Det går inte att se eller utläsa om några av elementen har unika slaglängdsegenskaper.

Ett rimligt modernt 8 tums baselement spelar rent på egen hand upp till ca 95 dB på en meters avstånd vid 40 Hz. I akubarik sitter elementen nära golvet så du får säkert 6 dB hjälp från den ytan. Sen beror det på hur nära andra väggar högtalaren hamnar, vilken hjälp som kommer från dem. Hur mycket distortionfri hjälp elementet får från porten beror på konstruktionen, omöjligt att säga utan lyssning/mätning.

För de andra elementen ser jag inga direkta slaglängdsproblem, om bara mellanregisterdomen delas rimligt brant neråt. Där sätter sannolikt förstärkareffekten begränsningen istället, och med rimliga verkningsgrader på elementen bör förstärkarnas effekt kunna styra ut elementen rent till ca 105 dB. Om bara nätdelarna orkar leverera effekten samtidigt i alla kanaler i de fall musikvalet kräver det. Komprimerad spotifypop, edm, hårdrock kräver normalt mer än akustisk vokaljazz.

Så en gissning blir 100-105 dB @ 1 m. Hur mycket det blir vid lyssningsplatsen beror på rummets beskaffenhet som volym och efterklang.

Mvh, Mats

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-09 15:48

Oh, tack! :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-03-09 16:10

Eller så kan man ju testa själv. :wink:
Jag körde upp dom till klippningsgränsen och de torde tillfredställa de flesta som har 30-40m2 rum.

Dock ska man ha klart för sig att ska man spela AShögt ska man nog gå på mer lättdrivna burkar är dessa som är normalkänsliga.

för info
Aktiva Isobarik (de riktiga), keltik o Komri spelar högre. Har ägt alla tre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-09 16:26

sportbilsentusiasten skrev:Aktiva Isobarik (de riktiga), keltik o Komri spelar högre. Har ägt alla tre.
Akubarik finns ju att köpa som passiva och då kan man ju mata dem med vad man vill. Det skulle inte förvåna mig om man då kan klämma ur ett högre ljudtryck men för mig räcker de 4x100 + 200 W/högtalare som driver i den aktiva versionen. Det blir fullt tillräckligt högt även i ganska stora rum.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-10 20:44

sportbilsentusiasten skrev:Eller så kan man ju testa själv. :wink:
Jag körde upp dom till klippningsgränsen och de torde tillfredställa de flesta som har 30-40m2 rum.

Dock ska man ha klart för sig att ska man spela AShögt ska man nog gå på mer lättdrivna burkar är dessa som är normalkänsliga.

för info

Jag kan inte testa själv, men vad visar dina test? Hur högt kunde du spela?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Re:

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-10-13 11:11

mx skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Eller så kan man ju testa själv. :wink:

för info

Jag kan inte testa själv, men vad visar dina test? Hur högt kunde du spela?

Så det gör ont i kroppen av basen. I dB...ingen aning sorry! Men det hörs inte om man pratar.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Re: Linn Klimax Exakt System - har ni pratat om Linn Exakt ä

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-10-13 11:24

Såg detta inlägg från Linns högtalarguru.

Vad anser ni om fasdistortion?
Marknadssnack eller verklighet?

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... #pid335306
Irrespective of driver tolerance, no analogue loudspeaker system is immune to phase distortion. Phase distortion in an analogue loudspeaker manifests itself as a frequency dependent time delay, effectively the high frequencies leave the loudspeaker before the low frequencies. This has an obviously damaging effect on music as all musical notes consist of a fundamental and associated harmonics. With an analogue loudspeaker you hear the harmonics slightly before the fundamental.

Exakt eliminates phase distortion from three areas in a loudspeaker; the crossover filters, the drive units, and the differing distance from each drive unit to the listening position.

Say we omit the 'correct' part of Exakt: we no longer correct for the variation in drive units. This scenario is quite feasible with support of third party speakers, and in fact also true for many of our legacy designs.
Using a generic model of a given drive unit we will still remove the majority of the phase distortion associated with that drive unit. If the driver in question has a 5% tolerance it is reasonable to assume that we will effectively remove a minimum of 95% of the phase distortion introduced by the driver.

It is clear that, irrespective of the tolerance of our drivers vs. that of other manufacturers' drive units, an Exakt implementation will outperform the original.

First order crossovers do introduce phase distortion. A notional ideal two way loudspeaker using a first order crossover can be shown to exhibit no phase distortion, but this is all a bit hypothetical. The theory is flawed in practice for the following reasons;
1). It assumes measurement at a single point in space (often not in a realistic listening position, often 45 degrees below axial).
2). It assumes the drive units have zero phase response (impossible as all drivers act as mechanical filters).
3). It assumes that the drivers appear as a pure resistance (for passive designs) rather than a complex impedance.
4). It also assumes zero tolerance of the drivers used through production (also impossible).

Reasons 3 and 4 could be circumvented by bespoke (literally speaker by speaker) crossover design. You could apply very complicated impedance compensation networks to force the complex driver impedance to be linear on a drive unit by drive unit basis. This kind of goes against the first order ideals by introducing a large number of components into what should be a very simple passive crossover. The crossover points could then be massaged in the crossover, again on a drive unit by drive unit basis, to negate remaining tolerance issues. I am unaware of any loudspeaker company who is able and willing to do this (understandably).

Reason 1 could be circumvented by tilting the loudspeaker back by 45 degrees. Not great at the extreme high frequencies where beaming will occur but it would fix the quadrature alignment of the first order crossovers.

Nothing can be done about reason 2 if conventional drive units are employed in the design. Plasma arc tweeters could overcome drive unit related phase distortion for high frequencies (at the expense of filling your house with ozone), but at low frequency nothing currently fits the bill.

The nub of all of the above technical argument is that if you want to remove phase distortion from your loudspeaker system Exakt is pretty much the only viable, and most likely the most cost effective, option.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-13 12:35

Det han skriver är korrekt, men något överproblematiserat kanske. Dels är det inte självklart att alla former av fasdistorsion är hörbart, man kan göra praktiskt taget "faslinjära" analoga filter i praktiken och sist men inte minst så återstår problemet med att elementen är separerade från varandra i rumsdomänen. Det innebär att fasförhållandet mellan elementen oundvikligen kommer att variera beroende på riktning. Om det är så att deras teknologi även kompenserar för variationer inom toleranser mellan elementen är det ganska unikt, inte helt unikt, men ganska.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-10-14 18:05

Ingen mer som har nån kommentar om Linnkonstruktörens text om fasdistortion som Sportis citerade?? Vore intressant att höra fler tankar! [emoji4]

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-10-15 14:27

Jag har varit inne i en butik här i Göteborg som sålde Linn. Jag tyckte att butiken verkade lite obehaglig. Det var som att komma in objuden till ett dop i Metodistkyrkan ungefär :?
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-10-15 21:27

pinnen skrev:Jag har varit inne i en butik här i Göteborg som sålde Linn. Jag tyckte att butiken verkade lite obehaglig. Det var som att komma in objuden till ett dop i Metodistkyrkan ungefär :?

Jag tycker folk i hifi-butiker, Linn såväl som andra, brukar vara trevliga. Man gör nog oftast bäst i att bortse från vad andra säger och försöka bilda sig en egen uppfattning. Att gå in med en ryggsäck av ryktesbaserade förväntningar resulterar sällan i något bra. Sen har jag mött kommentaren att jag har "fel på min hörsel" i en (high-end, inte Linn dock) butik. Att inte tycka som försäljaren kan förefalla ohyffsat ibland :-)

Det pratas dock en del strunt också, men det får man kanske ta, försäljarna är troligen sällan tillräckligt teoretiskt pålästa för att ge vettiga vetenskapligt stöd för sina åsikter och det kan bli väldigt underhållande/störande när det handlar om vad många ofta omnämner som "Ormolja". Jag tror inte heller här att Linn står för några av de mer frapperande exemplen. Tvärt emot verkar Linn grunda utvecklingen av sina produkter på en tämligen stabil vetenskaplig grund. I varje fall att dömma av de tekniska lösningar som de kommer fram med, samt att de, enligt eget förmenande, grundar många designbeslut på blindtester.

Just Exakt är ett väldigt bra exempel på hur långt en resursstark tillverkare kan gå för att nå ett visst mål. Jag känner inte till någon tillverkare som karakteriserar samtliga högtalarlement på individnivå och därefter kompenserar för tillverkningsvariationerna i separata digitala filter, för varje register för sig.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-10-16 13:03

När jag gick in i butiken hade jag inga förväntningar mer än att det verkade vara en trevlig liten butik. Jag hade inga förutfattade meningar alls.

Nu har jag däremot en mening om butiken :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-16 13:50

pinnen skrev:När jag gick in i butiken hade jag inga förväntningar mer än att det verkade vara en trevlig liten butik. Jag hade inga förutfattade meningar alls.

Nu har jag däremot en mening om butiken :)

Så är det om alla butiker oavsett bransch. Alla säljare har inte alltid bra dagar. Alla kunder har inte alltid bra dagar.
En del butiker har kanske sortiment och koncept som inte passar en oavsett anledning.
Gäller att hitta en butik man trivs med. Men även en favoritbutik har inte allt. Så ens behov kan ändå tvinga en att besöka andra butiker ibland.
Personligen blev jag väldigt positivt överraskad av High Fidelity när jag besökte dem förra året. Inget mantra utan bara avslappnade med intresserad och hjälpsam attityd.
80-talets Linnbeteende såg jag inte ett något som helst spår av.

/Harryup

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-10-16 16:40

Det finns säkert behagliga butiker som säljer Linn det är jag säker på. Den här var det inte. Trång utan att vara gemytlig och med en "säljare" (kan ha varit en kund till) som tittade mer misstänksamt på mig än med välkomnande från en pinnstol. En annan säljare? som stod och gungade i ett av hörnen i samma lyssningsrum. Ett yngre par som nästan skrämt satt och såg fascinerat på i en soffa samtidigt som dom såg ut att försöka lyssna på musiken.

Nu var detta ett par år sedan och jag har definitivt inte haft lust att gå dit igen. Jag kanske omprövar det nästa sommar om jag tar en promenad inne i stan. Kanske. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-16 23:45

pinnen skrev:Det finns säkert behagliga butiker som säljer Linn det är jag säker på. Den här var det inte. Trång utan att vara gemytlig och med en "säljare" (kan ha varit en kund till) som tittade mer misstänksamt på mig än med välkomnande från en pinnstol. En annan säljare? som stod och gungade i ett av hörnen i samma lyssningsrum. Ett yngre par som nästan skrämt satt och såg fascinerat på i en soffa samtidigt som dom såg ut att försöka lyssna på musiken.

Nu var detta ett par år sedan och jag har definitivt inte haft lust att gå dit igen. Jag kanske omprövar det nästa sommar om jag tar en promenad inne i stan. Kanske. :)

Tonläget i Gbg? Om så, världens trevligaste säljare/ägare. Liten lokal, lite trångt men Anders har verkligen fått till det. Han är väldigt mån om att kunderna verkligen köper rätt grejor och blir nöjda. Butiken kan verkligen rekommenderas.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-19 23:37

Roligt att Linn kommit fram till samma resultat som Meridian, bara sisådär 30(?) år senare.

Ang Linnbutiker så är det tydligen ett rätt så svenskt fenomen i andra länder säljs Linn i storhandeln bredvid Yamaha typ som jag fått det berättat.

Jag var nära på att bli "invigd" här i Umeå på den ökända butiken Stereokompaniet där inte bara övriga HiFi-världen hade fel utan även alla andra Linnbutiker. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-19 23:39

Kraniet skrev:Roligt att Linn kommit fram till samma resultat som Meridian, bara sisådär 30(?) år senare.

Ang Linnbutiker så är det tydligen ett rätt så svenskt fenomen i andra länder säljs Linn i storhandeln bredvid Yamaha typ som jag fått det berättat.

Jag var nära på att bli "invigd" här i Umeå på den ökända butiken Stereokompaniet där inte bara övriga HiFi-världen hade fel utan även alla andra Linnbutiker. :)

Hm, har du någon sorts källa på att Linn säljs i storhandeln?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-11-19 23:50

Det är ju bara att kolla här om ni vill veta vart ni ska styra kosan: http://www.linn.co.uk/find-a-shop

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-11-20 08:52

Kraniet skrev:Roligt att Linn kommit fram till samma resultat som Meridian, bara sisådär 30(?) år senare.

Nu är det väl i .o.f.s. så att det inte är riktigt samma grej.

Tre väsentliga skillnader:

Systemet hämtar data asynkront från NAS, PC eller liknande (över Ethernet).

Varje högtalarelement är karakteriserat från fabrik och systemet kompenserar för tillverkningsvariationerna. Resultatet är bättre precision och konsisistent över alla tillverkade enheter.

Systemet erbjuder också en fungerande variant på romsoptimering. Motverkande av rumsmoder.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-20 22:51

Hur funkar Meridian rent tekniskt?
Musik på disk i vilket format, kan systemet rippa, var sitter D/A, protokoll mellan enheter osv

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2014-11-21 15:57

Ang. linnbutiker så är Tonläget i GBG så långt ifrån otrevligt man kan komma.
Flummigt kanske men inte otrevligt.
Man får nästan lite Öhman-vibbar av Anders, intelligent, lurig och kanske lite flummig på ett positivt sätt.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-21 18:38

Flummmmmmmmm...

(menar inget med ^det^, tycker bara att det är ett av svenska språkets roligaste ord)
http://www.omochendastom.com/2012/11/ordet-flum.html

Kraniet skrev:Jag var nära på att bli "invigd" här i Umeå på den ökända butiken Stereokompaniet där inte bara övriga HiFi-världen hade fel utan även alla andra Linnbutiker. :)

Jag var inne på den "ökända" Linnbutiken Stereokompaniet i Umeå för ett par eoner sedan.
Känner igen det där med att resten av branschen, särskilt de lokala konkurenterna, hade
absolut ingen aning om HiFi, repade nya bilar med nyckelknippan och var kanske till och
med lite dåliga på att supa (!) Kan hända att jag hittade på de där två sista grejerna men
det låter ju helt fantastiskt att ANDRA Linnbutiker också skulle ha fel! Ahh... good times!
Ångrar lite nu att jag inte gick dit oftare för mer skvallermaterial. Köpte två par JPW och
lite högtalarkabel därifrån istället. Vem fan har råd med Linn?

Nära att bli "invigd"? Berätta mer!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-22 14:08

Jag tycker faktiskt att de nya Exakt fungerar väldigt bra. Det lilla jag lyssnat på låter bra i vanliga rum, och så är högtalarna snygga. Jag håller nog fortfarande ett Ino-system högre, men det förutsatt att rummet är åtgärdat. Annars kan det låta riktigt illa även från i14 + X-2 exempelvis. Har även hört pi60 spela skitdålig i ett rum.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-22 14:09

Men sen är det ju så att vissa högtalare påverkas mindre av rummet även utan alla dessa automagiska grejer. Varför vet jag inte. Spridningen kanske.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-06 11:34

Nähä! Det blev inget mer skvaller om Stereokompaniet? Så tråkigt!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-14 14:37

Mats skrev:http://www.whathifi.com/linn/akurate-exactakudorik/review?utm_medium=EMAIL&utm_campaign=Enews%20bulletins&utm_content=article_NEW_headline&utm_source=20150313

£13,500 för högtalarna och stativet med "slutsteget" i! 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi