Ino pr18, vad är detta?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bagaget

Ino pr18, vad är detta?

Inläggav Bagaget » 2014-11-22 22:33

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=124734

Ino audio pr18 v2 (Nya modellen 2014)
Ino audio pr18 v2 (Nya modellen 2014)
Nya modellen med dubbla basportar (Bättre bas) i absolut nyskick.
köpta nya av mig från Ino och nypris var 23.000:-
Dom spelar helt fantastiskt = som ett par piPs på steroider fast ännu bättre!
Haft både dessa och pr20 i år men tänker kliva upp storleksmässigt ännu ett steg så därav försäljning.
Har använt dom både i Studion och i vardagsrummet med lika gott resultat.

Pris 17.999:- :) eller bud.
Kan också tänka mig byten mot txe Harbeth, ATC, PMC, Reference 3A osv osv

http://jonathanojeda.com/studiobilder/Pr18v2.jpg

Har inte jättebra koll på ino men verkligen aldrig hört talas om dessa.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Re: Ino pr18, vad är detta?

Inläggav PontusEriksson » 2014-11-22 22:45

viewtopic.php?f=20&t=8994 :)

Edit: sorry, såg inte att det fanns bild i annonsen... Men det är en studiomonitor, vet inte om spec på dem finns i manifestet kanske.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2014-11-23 01:58

Inte för hemmabruk mao?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-23 11:00

Glasmannen skrev:Inte för hemmabruk mao?

Vi är flera som använder Inos monitorer för hemmabruk. pr18 v2 har jag dock inte hört så här får någon annan bidraga med mer information.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2014-11-23 14:46

Gillar beskrivningen

som ett par piPs på steroider fast ännu bättre! :D

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-11-23 19:15

Jag har haft ett par som jag var jättenöjd med i vardagsrummet, men ju mer man akustikroddar desto högre vill man spela så därför fick de vandra vidare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-11-24 17:03

Bagaget skrev:Har inte jättebra koll på ino men verkligen aldrig hört talas om dessa.

pr betyder att det är studiomonitorer. "Normalt" sett innebär det i Inos fall att diskanten har överlastningsskydd, går högre upp i ultraljudsområdet och att inte tillverkaren meckat med fas, spridning och frekvensgång på samma sätt som på pi-modellerna (för hemmabruk). Jag tror tanken är att om inspelningen låter bra eller öronskärande så skall man höra det så tydligt som möjligt i pr-modellerna.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-24 17:04

Empa skrev:Jag har haft ett par som jag var jättenöjd med i vardagsrummet, men ju mer man akustikroddar desto högre vill man spela så därför fick de vandra vidare.

Det var dock första versionen. Någon som vet vad som gjort mer för v2?

DQ-20 skrev:pr betyder att det är studiomonitorer. "Normalt" sett innebär det i Inos fall att diskanten har överlastningsskydd, går högre upp i ultraljudsområdet och att inte tillverkaren meckat med fas, spridning och frekvensgång på samma sätt som på pi-modellerna (för hemmabruk). Jag tror tanken är att om inspelningen låter bra eller öronskärande så skall man höra det så tydligt som möjligt i pr-modellerna.

/DQ-20

Det varierar lite. "meckat med fas, spridning och frekvensgång" är inte helt tydligt med vad som åsyftas, men om det är stereosystemfelskompensationen(puh 8O ) som du pratar om så finns inte denna i pr18 v1, men väl i pr60, r14 osv.. om jag inte misstar mig. Dvs för de större topparna så är det väldigt lite som skiljer studiomodellerna från de vanliga för hemmabruk. Exakt vad får man nog tyvärr ta modell för modell. Mitt tips är att ringa Ingvar så man får ett korrekt svar.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-24 18:00

Glasmannen skrev:Inte för hemmabruk mao?

Själv har jag inte förstått skillnaden. Jag har gärna lika bra ljud hemma i soffan som i studion.
pr18 är inget undantag. Dom är som potatis (som min kompis fick höra av sin svärmor, att han var),
man kan ha dom ("honom") till allt. :)
Fast piP går lite djupare (fast dom är mindre) och har som nämnts kompenserats för stereosystemfelen (något i alla fall).
Faktiskt har jag båda uppställda bredvid varandra just nu, just för att jämföra.
r-varianten är ingen poäng att ha om man inte vill höra oönskade blandningseffekter i ultraljudsområdet dock ...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 18:19

AndreasArvidsson skrev:
Empa skrev:Jag har haft ett par som jag var jättenöjd med i vardagsrummet, men ju mer man akustikroddar desto högre vill man spela så därför fick de vandra vidare.

DQ-20 skrev:pr betyder att det är studiomonitorer. "Normalt" sett innebär det i Inos fall att diskanten har överlastningsskydd, går högre upp i ultraljudsområdet och att inte tillverkaren meckat med fas, spridning och frekvensgång på samma sätt som på pi-modellerna (för hemmabruk). Jag tror tanken är att om inspelningen låter bra eller öronskärande så skall man höra det så tydligt som möjligt i pr-modellerna.

/DQ-20

Det varierar lite. "meckat med fas, spridning och frekvensgång" är inte helt tydligt med vad som åsyftas, men om det är stereosystemfelskompensationen(puh 8O ) som du pratar om så finns inte denna i pr18 v1, men väl i pr60, r14 osv.. om jag inte misstar mig. Dvs för de större topparna så är det väldigt lite som skiljer studiomodellerna från de vanliga för hemmabruk. Exakt vad får man nog tyvärr ta modell för modell. Mitt tips är att ringa Ingvar så man får ett korrekt svar.

Du har helt rätt. Ino pr18/pr14 (version 1 av dem) är de enda som inte gjorts med stereosystemfelskompensation.

ALLA andra Ino-högtalare, både för hemmabrum och för studiobruk, avsedda att spela L och R, är stereosystemfelskompenserade, och studiovarianterna är det på exakt samma sätt som hemmavarianterna.

Det som skiljer är idag endast monitorernas skyddskretsar, deras ytbehandling (normalt mörkgrå knotterlack) och att studiomonitorversionerna inte är golvstående/avsedda att lyssnas på från en låg soffa. Genom att göra dem icke-golvstående blir det naturligt att man måste räkna ut hur de skall stå. Och det måste/bör man ju göra, i en studio.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-11-28 14:07

IngOehman skrev:
AndreasArvidsson skrev:

/DQ-20

Du har helt rätt. Ino pr18/pr14 (version 1 av dem) är de enda som inte gjorts med stereosystemfelskompensation.

ALLA andra Ino-högtalare, både för hemmabrum och för studiobruk, avsedda att spela L och R, är stereosystemfelskompenserade, och studiovarianterna är det på exakt samma sätt som hemmavarianterna.

Det som skiljer är idag endast monitorernas skyddskretsar, deras ytbehandling (normalt mörkgrå knotterlack) och att studiomonitorversionerna inte är golvstående/avsedda att lyssnas på från en låg soffa. Genom att göra dem icke-golvstående blir det naturligt att man måste räkna ut hur de skall stå. Och det måste/bör man ju göra, i en studio.

Vh, iö

Jag har tydligen inte hållit mig tillräckligt ajour med produktkatalogen... :oops: En fråga: har jag uppfattat det rätt att det sitter samma typ av diskant i pr som i pi-modellerna nuförtiden? Om jag inte missminner mig igen var det väl en gång på tiden "hårda" membran pr och "mjuka" i pi.

Bästa hälsningar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Wänner af Ino