murgatroyd skrev:Nyfiket undrar en utomstående: hur såg motståndarens rigg ut om IÖ vann med den riggen????
Först och främst - den rigg du ser på bilden låter på ett sätt som... nog är svårt att förstå innan han hört den...
Sen - de som satt i juryn såg den inte.
Jag släckte.

Och för det tredje - jag gav mig in i detta mest på skoj. Efter förra Gök så utbröt en liten diskussion om vilka som nu fick utmanas, då den som just vunnit på samma gång blivit stormästare.

Dartman antydde då med några ord att han ville tävla, så då högg jag, och sa - då utmanar jag dig istället!

Inom loppet av någon minut hade jag hunnit berätta att mitt redskap var en husbil och att det finns bara tre sittplatser i den - och omedelbart anmälde sig gårdagens jury!
- - -
Och i går, på väg ned till Dartman, hade jag inga illusioner om någon vinst.
Jag kände ju Dartmans anläggnings kapacitet, och jag fruktade att programmaterialet (jag kände inte till det i förväg) skulle i hög grad bygga på ljudtryckskapacitet för att komma till sin rätt från två 2,5"-bredbandsmembran...
Jag hade ju hört Dartmans anläggning tidigare ett par gånger dessutom. Och en del av de fonogram jag själv entrade i tävlingen (dumt va?) är dessutom av sådant slag att de verkligen vinner av att spelas högt...

- - -
Men - Dartmans anläggning presterade inte som det bästa jag hört den kan (något måste ha ändrats sedan jag hört den låta sitt bästa) och inte ens det bästa jag hört från den är, måste jag förmoda, i närheten av vad den skulle kunna prestera (mer om detta kanske på slutet).
Så under tävlingens tidiga skeden, när de utvalda fonogrammen spelades i Dartmans anläggning, så satt jag en bit bakom juryn och lyssnade, slog det mig att jag nog faktiskt hade en möjlighet att få i varje fall någon röst, och ju flera av de utvalda fonogrammen som spelades, desto större chans kändes det som jag faktiskt hade.
En fördel med att spela som tvåa är dessutom att man kan lyssna och kanske lära sig fonogrammen - och spela dem på en kanske mera passande nivå än man upplever att den man tävlar med gör?
Den stora nackdelen med att spela som tvåa denna gång var dock denna gång större än någonsin - jag tvangs tävla med Dartmans sista låt på spellistan - spelad på vansinnesnivå!!!
Att få just denna låt (Kraftwerk) att låta bättre kändes inte helt omöjligt dock... Jag tvangs hålla för öronen under hela låten - på grund av min upplevelse av kombinationen mellan ljudkvalitet och ljudtrycksnivå - men juryn gjorde det inte.
Och om jag kände en svag lomhörthet efter att ha lyssnat med fingrarna i öronen - hur hörde då juryn...
Nåväl fika vidtog medan jag byggde om mellan husbil och biograf/lyssningsrum, så det fanns någon knapp timme för allas öron att återhämta sig. Skulle det räcka?
(Dartman var för övrigt renhårig nog att faktiskt förvarna mig om att han skulle spela vansinnesstarkt, så att kafferasten lades in emellan är hans förtjänst. Nu hade det oavsett vilket behövts tid för att bygga om husbilen, men nu kunde jag "såsa lite" och på så vis vinna öronåterhämtningstid... Tack Dartman för heads up!) Och med undantag av den sista låten som jag just nämnde, så är det min uppfattning att Dartman utnyttjade sin anläggnings kapacitet kind of dåligt - och det flesta fonogram kunde jag faktiskt spela starkare i den lilla husbilen! (Ja, jag mätte ljudtrycket.)
Både husbilens anläggning och Dartmans har en återgivning som är åt det varmare hållet. I mitt fall handlar det om att det slumpat sig så när högtalare och "rum" kombinerats, och att jag inte brytt mig något om att rätta till det eftersom felet inte är stort. Det är alltså varken gjort så med skicklighet eller avsikt. En del av det stöd som "rummet" ger hjälper ju de små högtalarna att kunna spela låga frekvenser bättre än den kan i större rum, och att de lite högre frekvenserna får lite extra värme (det register som brukar kallas värmeområdet, närmare bestämt!) såg jag inte som ett stort problem då förstärkningen är oresonant registret därför kan spelas väldigt välartikulerat, omän alltså med något lite extra värme - vilket dock till viss mån kan kompensera att ljud under 35 Hz knappt återges alls.
(I fritt fält faller piM under 65 Hz. Men de presterar MYCKET bättre bas i husbilen än jag tror de flesta kan föreställa sig.)
Det högre frekvensregistret skiljer sig mycket mera olika mellan Dartmans anläggning och den lilla husbilsanläggningen, och mängder med detaljer, nyanser och rumslig info som behövs för att levandegöra framförallt alla de akustiska inspelningar som användes, och får den att verka närvarande och "där", finns tillstädes i husbilen, men saknades i hög grad hos Dartman. Det handlar inte om bara nivån, utan om mycket andra parametrar som bestämmer hur lätt hjärnan har att förstå vad som händer i regsitret.
Hur som helst - skulle det räcka för att vinna?
När spelningen var över trodde jag fortfarande att jag skulle förlora (även om jag själv hade röstat på husbilen). Men så blev det inte, jag vann, men med minsta möjliga marginal.
Och det var egentligen först då lotternas utfall lästes upp som jag visste säkert att jag INTE trodde att jag skulle vinna, för jag var - efter att det var jämnt och bara en lott återstod - helt förberedd på att direkt gå fram till Dartman och gratulera till vinsten. Så när ordet "husbilen" lästes upp fick jag inte ur mig något annat än "oj".
- - -
Fantastisk Chili, serverades efter tävlingen (jag hade med mig rätt dryck - Corona!

).
Efter maten spelade vi Dart, och Dartman och jag bildade lag, och vi var OSLAGBARA!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).