Numera kan man hitta Lissajou här:
http://user.faktiskt.io/AndersD/lissajou.exe
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:När jag har mätt våfrontscentrum har jag använt oscilloskåp och två kanaler, triggat på insignalen till högtalaren och följt när båda signaler överlappat alt. korsat varandra.
Viktigt att tänka på är att minimera reflektioner genom att hålla ritpappen så nära mittgenomskärningen av elementet och mik:en som möjligt samt att hålla fingarna borta vid själva avläsningen av oscilloskåpet. En vanlig torkställning för tvätt är ganska bra att ha till hands.
sammel skrev:Intressant om fokalpunkten och vågformen. Undrar om det går att mäta ut med Johny Grenanders mätprogram med exempelvis tidfönster och mäta när impulsen träffar mikrofonen, problemet är väl att få ut när den specifika frekvensen man är intresserad av.
celef skrev:det går utmärkt att mäta med llab, från 3.0 finns ju ett tvåkanaligt 'audio oscilloscope' inbyggt
MagnusÖstberg skrev:Ändå har vi pratat om den på det här forumet sedan iallafall tio år
Jo ett sådant finns det. Provade för att se hur det funkade, triggade på fel signal, kom jag på efteråt.IngOehman skrev:Ja, finns det ett oscilloskop med, som kan triggas separat, så kan man förstås använda programmet för det, men det behöver nog hanteras helt manuellt. Alltså som om det vore bara ett oscilloskop.
IngOehman skrev:Ja, jo, er har jag ju fått att tänka på det, men nästan inga andra i hela audiovärlden.
MagnusÖstberg skrev:Ändå har vi pratat om den på det här forumet sedan iallafall tio år
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster