PerStromgren skrev:Hur är bäst att agera som konsument när det kommer till val av förstärkare? Vilken inköpsordning maximerar chansen till hifi-Nirvana? Högatalare eller förstärskare först, eller köpa i paket? Eller nå't helt annat?
Jag hade ingen anaing, så jag köpte av samma märke och hoppades att någon annat sett till att prylarna passade.
Så kan man göra, och det finns dessutom rimligt goda chanser att det blir saker som passar ihop, i varje fall om tillverkaren bara gör en högtalarmodell, och förstärkare avsedda för denna.
Men om man inte vill låta någon annan bestämma, utan vill välja insatt... Ja då är "hur gör man" är en bra fråga tycker jag, och svaret är väl inte alldeles självklart, men jag kan tycka att det finns en naturlig ordning om man utgår ifrån det enda som är säkert - sig själv.
1. Så man utgår från sig själv.
2. Nästa sak som kan vara givet, ehuru inte lika givet som en själv, är rummet man tänker sig att anläggningen skall finnas.
3. Därefter kan man välja sättet att ställa upp anläggningen i rummet, tänker då framförallt på var man vill ha högtalaren, men även att bestämma eller fundera på vad man vill göra med rummet rent akustiskt. Många olika alternativ kan finnas, vilket i sin tur kan öppna för att flera olika högtalare är tänkbara. Men...
4. Från de nämnda förutsättningarna får man en bra grund för att välja högtalare.
5. Och när man valt högtalare så vet man vilka egenskaper som förstärkaren behöver ha för att passa att driva högtalarna.
6. Och förstärkaren behöver få signal (signaler om det är en komplettförstärkare) så nästa steg blir att välja försteg.
7. Slutligen väljer man lämpligen de signalkällor man vill använda, spelare av olika slag alltså.
Kablar kan man ta sist, och se till så de får rätt längd.
- - -
Ordningen är enkel och rätt så självklar kan jag tycka, men självklart finns det fall då man redan har någon del av kedjan, eller flera, och då behöver man kanske välja andra länkar i kedjan således att de passar i två givna riktningar, alltså både framåt och bakåt. Det kan vara lite begränsande, men oftast går det bra det också.
Med detta sagt är det självklart så att man kan tänka i förväg, det vill säga man kan tänka ut hela kedjan innan man valt ut och köpt en enda länk i den.
På så vis kan man ju kontemplera helheten och varje länks plats och roll i denna helhet, innan man beslutar någonting slutgiltigt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).