Brum i APsub när kabeln kopplas in

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lasselite

Brum i APsub när kabeln kopplas in

Inläggav lasselite » 2005-11-28 13:01

Mina subbor börjar brumma när jag kopplar in kablarna. Utan att de är anslutna till förstärkaren :x Har två subbor och två olika kablar. Samma på båda. Brummandet minskar något när jag ansluter subben till förstärkaren. Brummandet minskar också när jag tar på kylflänsen 8O

Vad göra?

Har hört att fler haft problem med brummande Audo Pro produkter (dock inte trafobrumm som jag (om jag inte minns fel) tror att det handlat om för de flesta). Ska garantin ta hand om problemet eller är det bara dåligt skärmade kablar, skitig ström, fel färg på väggarna...?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-28 14:25

Hur är det med jord till de bägge? Förändras brummet då du flyttar runt baslådorna?

Jag misstänker att du har olika jordpotentialer eller RFinstrålning.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-11-29 11:12

Strömmingkablarna är ojordade och anslutna till samma grendosa (fö samma grendosa som stärkaren). Dessutom börjar det brumma direkt när jag kopplar in lågnivåkabeln i subben, utan att (lågnivå)kabeln är ansluten i andra änden :roll:

Sheeer sckumt!

RF låter som den troligaste förklaringen. Vad kan jag göra åt det?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-29 18:42

Är det likadant med alla lågnivåkablar? En med dålig skärm borde ju ta upp mer RF, kan tänkas.

Jag mest gissar :)
Common sense is not that common.

Återgå till Teknikforum