Moderator: Redaktörer
sebatlh skrev:Det beror på att foto handlar om skapande och hifi om återskapande.
Foto är mer som att spela in en låt. Det är ingen som gnäller när det är rör i en mikrofonförstärkare tex.
Ja om man inte anser att ens anläggning är en del i skapandet då.
DVD-ai skrev:Jag uttryckte mig lite klantigt, syftningsfel...
och det går ju inte att ändra nu för tiden![]()
Men jag skulle egentligen ha skrivit någon som sysslar med bildregigering, alltså man tar ett foto och ändrar det efter egen smak så att säga![]()
aja, hur som...
olika belysning på tavlan = olika resultat av färgernas framträdande.
vad är rätt vad är fel ?!
Jag anser att inget är rätt och fel utan det är en smak sak.
Samma sak med olika typer av färgning som man tycker om .
IngOehman skrev:Per definition - nej. Trodde jag.
Det vill säga - så jag har i varje fall uppfattat ordet.
Går det att göra det så kallar man det bara förorenat. Å andra sidan har man ju hört talas om dekontamination...
Hmm. Skall försöka hitta mera fakta om detta.
Kan det vara ett fall av något som är HELT omöjligt, men bara nästan?
Vh, iö
Morello skrev:darkg skrev:Morello skrev:Håller helt med Ingvar - färgning är ett utomordentligt bra begrepp när man talar om olika typer av förvrängingar som tillåtits kontaminera en signal; tex. medelst en högdistorderande SE-apparat eller en svajjande grammofon.
Kan det vara så att de som inte har signaltransparens som ideal, och därför inte likställer påverkan med kontamination, har ganska goda skäl att vara tveksamma till ordet färgning just för att det förknippas, som i ditt inlägg här, med kontamination?
Det är ju just detta som försvårar, för att inte säga omöjliggör, samtal: Den skara av lyssnare som faktiskt njuter av svårt kontaminerade/färgade/distorderade signaler verkar ha ytterligt svårt att vinna insikten att det är ju just tack vare kontaminanderna som de njuter så mycket!
Morello skrev:Det är ju just detta som försvårar, för att inte säga omöjliggör, samtal: Den skara av lyssnare som faktiskt njuter av svårt kontaminerade/färgade/distorderade signaler verkar ha ytterligt svårt att vinna insikten att det är ju just tack vare kontaminanderna som de njuter så mycket!
IngOehman skrev:Men nu tycker jag det vore trevligt om diskussionen kunde handla mindre om ordet färga och mera om vad de som deltar i tråden har för åsikter om hur en förstärkare skall dimensioneras.
Det finns ju massor av faktorer, även sådana som inte handlar om färgning utan om hur mycket effekt man behöver, vilka lastsituationer man föreställer sig behöver kunna hanteras, i vilken grad man bryr sig om effektivitet, hur viktig man tycker att formgivningen är, och ergonomin...
Vh, iö
music4ever skrev:Morello skrev:Det är ju just detta som försvårar, för att inte säga omöjliggör, samtal: Den skara av lyssnare som faktiskt njuter av svårt kontaminerade/färgade/distorderade signaler verkar ha ytterligt svårt att vinna insikten att det är ju just tack vare kontaminanderna som de njuter så mycket!
Håller helt med. Det brukar framföras påstående som "trots hög THD så gör de något rätt (=korrekt)" eller "genom motkoppling försvinner en del av ljudet" och liknande påståenden.
Morello skrev:IngOehman skrev:Men nu tycker jag det vore trevligt om diskussionen kunde handla mindre om ordet färga och mera om vad de som deltar i tråden har för åsikter om hur en förstärkare skall dimensioneras.
Det finns ju massor av faktorer, även sådana som inte handlar om färgning utan om hur mycket effekt man behöver, vilka lastsituationer man föreställer sig behöver kunna hanteras, i vilken grad man bryr sig om effektivitet, hur viktig man tycker att formgivningen är, och ergonomin...
Vh, iö
Frågan är så ohyggligt komplex att jag inte vet var man ska börja.
Man kanske kan börja med att fastställa om man önskar en transparent enhet eller en distorsionsbox (för att domesticera återgivningen)
Last är en annan knepig fråga; man kan ju göra det lätt för sig och vila på den gamla tyska industrinormen DIN45 000 (?).
IngOehman skrev:Är mest intresserad av vad DU tycker om alla de saker du listar.
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Det är ju just detta som försvårar, för att inte säga omöjliggör, samtal: Den skara av lyssnare som faktiskt njuter av svårt kontaminerade/färgade/distorderade signaler verkar ha ytterligt svårt att vinna insikten att det är ju just tack vare kontaminanderna som de njuter så mycket!
Håller helt med. Det brukar framföras påstående som "trots hög THD så gör de något rätt (=korrekt)" eller "genom motkoppling försvinner en del av ljudet" och liknande påståenden.
Ja alltså, med adekvat implementerad återkoppling minskas ju olinjäriteterna - är det de man njuter av så skall man givetvis minimera återkopplingen för att således maximera distorsionen.
Nattlorden skrev:
Det är väl många gånger man läst "No negative feedback" använt som om det vore något i sig eftersträvansvärt. För en ej elektroniskt bevandrad person så läses det definitivt så.
RogerJoensson skrev:Just "färgat", tycker jag funkar eftersom det bara säger att det låter annorlunda än det man färgat. Det är dock extremt opreciserat.
Så länge de som diskuterar inte förmår definiera delkomponenterna i det man hör och pratar om, så är det öppet för vilka missförstånd och misstolkningar som helst. Många verkar dessutom helt ointresserade av att lära sig att identifiera orsakssamband och delkomponenter detaljerat (att gå in och studera de enskilda "felen/skillnaderna"). Då finns inte heller mycket att göra för att öka förståelse/analys.
Å andra sidan så är det kanske precis som man vill ha det, för då finns det mer att snacka om.
Morello skrev:Vad ni ser är en enkel lösning:
En ingångsdiff med adekvat strömgenerator (högohmig)
En till diff av samma typ som driver tvenne katodföljare, vilka sedan driver effektrören.
Återkoppling till ingångsdiffens inverternade ingång.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], RogerGustavsson och 38 gäster