Hur skall en förstärkare dimensioneras?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Hur skall en förstärkare dimensioneras?

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-26 17:49

sprudel skrev:
Just nu är färgad i samma analogi "sjuk" och ofärgad "frisk". Inte speciellt precist som du säger.

Färgad betyder väl vanligen påverkad/förändrad, utan att det ligger någon värdering i det. Sjuk och frisk är väldigt värderande, subjektivt och svårare att använda efter som olika personer kan tycka olika om samma sak. Så länge man håller sig till att färgat betyder påverkad/förändrad så bör det inte uppstå några konflikter om vad som menas.

Nästa steg kan vara att beskriva/ta reda på vad det är som orsakat färgningen och ev. vad man tycker om det. Det är lättare att vara överens om det som är fakta (det man tagit reda på, definierat och som även kan verifieras vetenskapligt) än vad som man tycker lite på en höft (och inte har några mer definierade/vetenskapliga förklaringar till). Med kunskap kan man lättare förstå sig själv och andra och minska risken för att hamna bråk av religiös karaktär, som riskerar att bli fullständigt meningslös annat än att man har något att bråka om. :)
En annan fördel med riktig förståelse är att man vet vad man ska lyssna efter när man väljer grejor. Då är det lättare att hitta något man kan leva med länge, eftersom man kan sortera bättre och slipper hamna i oändliga, onödiga byten på måfå.

Det man behöver göra för att komma åt kärnorna, är att börja bryta ner saker i sina beståndsdelar och börja tänka och prata i mer objektiva och vetenskapliga termer som distorsion (med olika karaktär), tonkurvor, direktljud, reflekterat ljud osv. och se till att resonemangen kring detta stämmer med verkligheten (inte rent blaj, dvs sån't man kan läsa i div hifi-blaskor och höra från säljare, som inte sällan säger saker mest för att det passar sammanhanget eller stödjer ett syfte).

Ta reda på saker. Vetenskap. Om man t ex matar en högtalare med hög impedans (utan hög dist. från drivkällan), vad är det som händer och som gör att man gillar eller ogillar resultatet. Är det vad som händer med tonkurvan eller något mer? Själv skulle jag vilja simulera skillnaden genom att använda en eq och se om det går att få det att låta lika, eller inte. Ju mer man tar reda på desto mer vet man och då är det lättare att identifiera saker och att kommunicera dem.

---

Hur ska en förstärkare dimensioneras?
Det har jag inget bra svar på. Det beror på. Om man ser till vad den ska driva är det bra om tillverkaren anger data på ett bra sätt, så att köparen slipper att testa och upptäcka ev. stora svagheter själv (gå på en nit när det funkar dåligt med det som ska drivas). Finns pålitliga data, så kan man ju enkelt sortera bort det mesta som inte passar.
Sedan är det ju bra om kostnaderna är vettigt vägda så att man slipper betala överpris, utan att man för den skull får dålig hållbarhet/prestanda, men det har ju inte bara med dimensionering att göra...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-11-26 18:32

Morello skrev:Börjar ta sig.

Liknar en Michaelson & Austin TVA-1 eller Sentec M30 på steroider med sina dubbla differentialsteg. Eftersom den inte kommer att låta "rör" tror jag absolut att du behöver mer gain för att ge tillräcklig marginal för ordentligt med feedback. ECC83 i första steget tror jag är det mest lämpliga. Annars blir det lätt som för M30 - bättre men ändå inte bra.

Tror,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-26 18:41

Har aldrig sett schema till Sentec M30 - har du schemat tar jag gärna en titt.
Dock har den ju rätt blygsam bestyckning på utgången i jämförelse.
Jag vill dock ha minst 100-150 W för att den skall kunna bli användbar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-11-26 18:41

sprudel skrev:Färgning kanske inte är ett så lämpligt begrepp att använda alltid. De associationer det ger harmonierar dåligt med vad lyssnare upplever och kanske är det därför många reagerar på det.
En del rörförstärkare eller andra "färgar" inte i den betydelsen att den är varmare, eller mer klinisk, ljus,mörk osv utan ger ifrån sig en ljudpresentation som upplevs att man lackat en ett slipat trägolv, mattlack, klarlack osv. En lackad träyta vet vi alla kan göra att man upplever en annan lyster i träet.
När så någon inte tycker sig höra en "färgning" utan snarare ett klarare och renare ljud med mer nyanser och samtidigt blir beslagen med att det är distorsion och det är färgat rimmar det illa med den egna upplevelsen.
HiFi-upplevelser och diskussion kring dessa frågor behöver ett mer precist och anpassat språkbruk som alla andra specialiteter. Vägen framåt mot mer kunskap präglas nu av ständiga diskussioner kring missuppfattningar av språkbruket istället för att komma framåt. Eskimåerna har en för oss enorm variation i sina intryck och uttryck av snö, vi borde ha det samma för olika typer av avvikelser i ljudet.

Man kanske kan nöja sig med att de påverkar ljudet. Men något i den stilen måste man säga, annars hamnar man i det referenslös moras som prägla hifi-litteraturen i decennier. Det är svårt att kringå logiken med att betrakta förstärkare som transmissionslänkar.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-26 18:49

Funderar på att trolla bort AC-kopplingen efter första trioden med icke helt ortodoxa metoder. :)
Ska räkna lite på en sådan lösning.

Nästkommande steg är ju inte så känsligt för gallerförspänning då viloströmmen ändå dikteras av en strömgenerator.

Dock måste denna krets ha en dynamisk resistans som vida underskrider diffens ingångsimpedans, dvs 470k parallellt med Cgk samt Cga(1-G) där G är cirka -30.
Det gäller att inte motionera olinjäriteterna i denna krets då vi inte önskar en distbox mitt i steget.

Jag tänker mig alltså en halvledarkrest som genererar ett fall om cirka 180 V.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-11-26 18:59

Morello skrev:Funderar på att trolla bort AC-kopplingen efter första trioden med icke helt ortodoxa metoder. :)
Ska räkna lite på en sådan lösning.

Nästkommande steg är ju inte så känsligt för gallerförspänning då viloströmmen ändå dikteras av en strömgenerator.

Dock måste denna krets ha en dynamisk resistans som vida underskrider diffens ingångsimpedans, dvs 470k parallellt med Cgk samt Cga(1-G) där G är cirka -30.
Det gäller att inte motionera olinjäriteterna i denna krets då vi inte önskar en distbox mitt i steget.

Jag tänker mig alltså en halvledarkrest som genererar ett fall om cirka 180 V.

Vad är problemet med AC-kopplingen, anser du?

Undrar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-26 19:15

Blir tillräckligt många poler att hålla reda på ändå.
Har du schema till M30?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-26 19:31

RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:
Just nu är färgad i samma analogi "sjuk" och ofärgad "frisk". Inte speciellt precist som du säger.

Färgad betyder väl vanligen påverkad/förändrad, utan att det ligger någon värdering i det.

Jag har ifs aldrig läst här att det färgade ljudet kan låta riktigare så nä, färgad är negativt enligt standard faktiska.
Dock kan man ju fundera på om det är så lätt att i en blindtest skilja på ett ofärgat ljud (var i universum man nu skulle kunna hitta det) och en gynsamt färgat ljud och alltid välja det ofärgade som riktigare.
Min åsikt är att ingen på forumet har ofärgat ljud hemma vilket gör att det enda vi pratar om kan möjligen vara grader av färgning ifrån otrevlig färgning till en färgning så minimal att den upplevs som varandes neutral. Sen finns ju ett problem också med att man aldrig blir enig om vad som är positivt och inte. En anläggning som är ganska gravt färgande i mening förändrande i basen kanske uppfattas som helt neutral om man spelar stråkkvartetter. Likaså det omvända att då man spelar mest elektroniskt förstärkt musik så har man ändå en känsla av att återgivningen är färgad fast man inte ens vet om kanske musikerna ändå skulle föredra återgivningen hemma som ofärgad jämfört med att släpa hem PA't som man har som originalljud.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-26 20:19

Morello skrev:
Morello skrev:Vad ni ser är en enkel lösning:

En ingångsdiff med adekvat strömgenerator (högohmig)
En till diff av samma typ som driver tvenne katodföljare, vilka sedan driver effektrören.
Återkoppling till ingångsdiffens inverternade ingång.

Jag har även lagt till "METER SWITCH".
Jag snodde idén från ARC.
Man vrider alltså omkopplaren för att övervaka viloström i resp. slutrör ELLER nivån/VU på utgången -alternativt helt avstängd mätare.
Mätaren är givetvis ett elegant vridspoleinstrument - inga diodestaplar eller annat modernt mög!
Detta projekt är en resa till en annan tid - en tid då ingenjören jobbade med rör, iklädd kavaj.
Återstår att rita in lite passivt mög för VU-funktionen.

Sänder dig här några bilder på för att vi bättre skall kunna fullgöra tidsresan. Bilderna kommer i fel ordning. Männen skulle komma först. Jag minns det själv. Far åkte till jobbet i hatt. Kom hem efter läggdags.

I övrigt är min kommentar att den beskrivande nivån inte får vara värderande eller ens analyserande. Så bort med alla begrepp som luktar värderingar i den beskrivande nivån. Där håller jag helt med IÖ. Sedan är det riktigt svårt att sätta ord på sina upplevelser gällande ljud. Själv använder jag sällan ord som på något sätt används ofta typ varm. Vi har inte som sprudel säger 50 ord för snö.
Bilagor
RCA tube tv.gif
Barnen vid den nya 21 rörtummaren RCA
RCA tube tv.gif (200.72 KiB) Visad 2572 gånger
The tube engineer3.jpg
Vladimir Zworykin holding an iconoscope, an early all-electronic television camera tube invented in 1924.
The tube engineer3.jpg (87.44 KiB) Visad 2572 gånger
The Tube engineer2.jpg
John Pierce Holding An Early Traveling Wave Tube.
The Tube engineer2.jpg (50.75 KiB) Visad 2572 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-26 20:36

Harryup skrev:
RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:

Färgad betyder väl vanligen påverkad/förändrad, utan att det ligger någon värdering i det.

Jag har ifs aldrig läst här att det färgade ljudet kan låta riktigare så nä, färgad är negativt enligt standard faktiska.

:) Jag tycker att det är sammanhanget eller fortsättningen på resonemanget som ger värderingen. Inte ordet färgad ensamt. En färgning kan ju som bekant ta ut en annan, så att det blir mindre färgat i slutänden. Jag är ju en av dem som inte drar mig för att använda Eq om en inspelning låter obalanserad. Ofta gissar jag, är orsaken att man haft högtalare med inte så neutralt ljud. På en del inspelningar av akustiskt/klassiskt har det använts mikar som inte var särskilt neutrala. Det går visserligen aldrig att gissa 100% rätt, men med lite träning och god vilja så kan de inspelningar som inte låter balanserat komma en bit på väg med egen motfärgning (om man får kalla det så).

Dock kan man ju fundera på om det är så lätt att i en blindtest skilja på ett ofärgat ljud (var i universum man nu skulle kunna hitta det) och en gynsamt färgat ljud och alltid välja det ofärgade som riktigare.

Ofta handlar det om vad en apparat gör med ljudet den hanterar, och då är det ju inte relaterat till hur ett ursprungljud låter, utan om ljudet passerar en apparat (eller en kedja av apparater) utan färgande påverkan (eller hur mycket påverkan det blir). Om man, som jag, tycker att allt blir enklare om apparaterna inte färgar, så blir färgning i detta sammanhang något negativt.
Min åsikt är att ingen på forumet har ofärgat ljud hemma vilket gör att det enda vi pratar om kan möjligen vara grader av färgning ifrån otrevlig färgning till en färgning så minimal att den upplevs som varandes neutral. Sen finns ju ett problem också med att man aldrig blir enig om vad som är positivt och inte. En anläggning som är ganska gravt färgande i mening förändrande i basen kanske uppfattas som helt neutral om man spelar stråkkvartetter.

Ja, men då låter den ju ofärgat på det materialet! :D
Likaså det omvända att då man spelar mest elektroniskt förstärkt musik så har man ändå en känsla av att återgivningen är färgad fast man inte ens vet om kanske musikerna ändå skulle föredra återgivningen hemma som ofärgad jämfört med att släpa hem PA't som man har som originalljud.

Nej, man kan aldrig veta vad t ex en halvdöv rockmusiker skulle föredragit. Och inom förstärkt och elektronisk musik finns heller inte mycket till naturliga referenser att utgå ifrån. Det betyder dock inte att man blir särskilt hjälpt av att välja utrustning efter att lyssna på en eller ett par inspelningar med problem, för en andra inspelningar kan ha motsatta problem och då kan det bli riktigt illa...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-26 21:15

Morello skrev:Jag är mer sugen på att konstruera en rörförstärkare för gillestugan. :D

Ja, ni läste rätt! RÖR!!

Din gillestuga måste vara höjden av gemüt. :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-26 21:18

Bild
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-26 22:21

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Min åsikt är att ingen på forumet har ofärgat ljud hemma vilket gör att det enda vi pratar om kan möjligen vara grader av färgning ifrån otrevlig färgning till en färgning så minimal att den upplevs som varandes neutral. Sen finns ju ett problem också med att man aldrig blir enig om vad som är positivt och inte. En anläggning som är ganska gravt färgande i mening förändrande i basen kanske uppfattas som helt neutral om man spelar stråkkvartetter.

Ja, men då låter den ju ofärgat på det materialet! :D

Precis, har aldrig hört nån anläggning som låter ofärgat oavsett programmaterial.
Men anläggningar som vissa aldrig skulle acceptera kanske är bättre än man kan tro beroende på vad anläggnings ägare i regel lyssnar på.
Högtalare som många gillar att tycka om här är ju t.ex. Pi60, ESL-63 och OA-52 och är dom alla neutrala? Jag tycker dom låter väldigt olika.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-26 22:32

Bensnake: vänster alla dagar i veckan.

Harryup: anläggningen kanske inte kan vara ofärgad men frågan är ju man tycker att en förstärkare ska färga?

Och om man nu gillar vad en rörförstärkare gör med ljudet kan man inte få den effekten med ett rörförsteg och en ohörbart färgande trisseförstärkare och få både mysglöd och massor av effekt? (Om vi bortser från impedansmatchning [?] av vissa högtalare...)

// en Anders som hört alldeles för lite olika förstärkare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-26 22:44

Frågan är om den test man använder för att avgöra om en förstärkare är hörbart färgande är allmängiltig eller inte.
En test är en test och svaret gäller den testen.
Sen har man samverkanseffekter också i olika anläggningar. Färgar förstärkaren för att den tappar i basen under 20Hz så kanske det trots allt är den förstärkare man gillar och upplever som ofärgande om man spelar akustisk musik t.ex. Däremot kanske den skulle bli väldigt märkbar i en annan anläggning med en annan musiksmak.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-26 22:50

Harryup skrev:Frågan är om den test man använder för att avgöra om en förstärkare är hörbart färgande är allmängiltig eller inte.
En test är en test och svaret gäller den testen.
Sen har man samverkanseffekter också i olika anläggningar. Färgar förstärkaren för att den tappar i basen under 20Hz så kanske det trots allt är den förstärkare man gillar och upplever som ofärgande om man spelar akustisk musik t.ex. Däremot kanske den skulle bli väldigt märkbar i en annan anläggning med en annan musiksmak.

/Harryup

Vilket leder i cirkel till frågan: varför inte en... rakare förstärkare och en EQ ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-26 23:00

Rak i vilket sammanhang? Vid vilken belastning?
Ta t.ex. frekvengången ifrån CD-spelare. Alla ser i princip spikraka ut och ändå går det att höra skillnader. Och en CD-spelare brukar ju normalt sätt ha en väldigt standardiserad omgivning till skillnad ifrån ett slutsteg som kanske används med långa kablar, elektrostater, lättdrivna högtalare, eller driva subbar till 10Hz eller lägre etc etc.
Personligen ser jag inte att det finns generellt ofärgade förstärkare eftersom man inte kan lyssna på en förstärkare utan belastning.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-26 23:05

Själver så körjamä ena rektigert färjande rörhäcker å rättarte slutresultate* mäena PEQ . . .typer :wink:

* = dä bästa av två världar . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-26 23:29

Bagaget skrev:Bensnake: vänster alla dagar i veckan

Håller med. Min SET plockar fram den fulaste av acne i inspelningen (om den ligger där och lurar, vill säga...) liksom de vackraste av detaljer och de skiraste av nyanser framträder klara som den renaste av fjällbäckar. Vissa rörförstärkare har emellertid en tendens att "försköna", eller "maskera", dock inte tillnärmelsevis i den utsträckning högtalarna och rummet gör. Ibland tror jag att vissa, i sin iver att räkna THD-decimaler, glömmer bort detta.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-26 23:31

Aerob skrev:Vet inte om det har frågats tidigare men är det ett kommersiellt projekt eller en kul grej/engångsgrej? Om det senare, kanske finns det intresse för någon form av gruppköp av komponenter, kretskort osv? Säkert många här som skulle kunna tänka sig ett litet projekt och vad är inte trevligare än lite rör-glöd nu när vintern nalkas?

Jag undrar samma sak. Vore kul med ett kompetent och snygg rörslutsteg i en sekundär anläggning. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-26 23:35

music4ever skrev:
Aerob skrev:Vet inte om det har frågats tidigare men är det ett kommersiellt projekt eller en kul grej/engångsgrej? Om det senare, kanske finns det intresse för någon form av gruppköp av komponenter, kretskort osv? Säkert många här som skulle kunna tänka sig ett litet projekt och vad är inte trevligare än lite rör-glöd nu när vintern nalkas?

Jag undrar samma sak. Vore kul med ett kompetent och snygg rörslutsteg i en sekundär anläggning. :D

Frågan är om ni är villiga att betala vad det kostar . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-26 23:51

bensnake skrev:

Håller med. Min SET plockar fram den fulaste av acne i inspelningen (om den ligger där och lurar, vill säga...) liksom de vackraste av detaljer och de skiraste av nyanser framträder klara som den renaste av fjällbäckar. Vissa rörförstärkare har emellertid en tendens att "försköna", eller "maskera", dock inte tillnärmelsevis i den utsträckning högtalarna och rummet gör. Ibland tror jag att vissa, i sin iver att räkna THD-decimaler, glömmer bort detta.

Bild

?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-26 23:52

music4ever skrev:

Det är en risk du tar här... Den kan bli din primära snabbare än du kan säga THD... :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-26 23:57

Bagaget skrev:
bensnake skrev:

Bild

?

Bilderna illustrerar färgning. Vad är det du inte förstår?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-27 00:06

Inte samma bild som din.

Föreställer annan färgning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-27 00:31

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av petersteindl 2014-11-27 00:42, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-27 00:38

Arma Blondinbella!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-27 00:43

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-27 00:47

petersteindl skrev:Bild
Bild
Bild

Nu är hon lite grå i tonen. Bryston?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-27 00:51

bensnake skrev:
petersteindl skrev:Bild
Bild
Bild

Nu är hon lite grå i tonen. Bryston?

Jamen, vilken är bäst?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi