Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Ibland tror jag att vissa, i sin iver att räkna THD-decimaler, glömmer bort detta.
petersteindl skrev:Jamen, vilken är bäst?
Harryup skrev:Frågan är om den test man använder för att avgöra om en förstärkare är hörbart färgande är allmängiltig eller inte.
En test är en test och svaret gäller den testen.
Sen har man samverkanseffekter också i olika anläggningar. Färgar förstärkaren för att den tappar i basen under 20Hz så kanske det trots allt är den förstärkare man gillar och upplever som ofärgande om man spelar akustisk musik t.ex. Däremot kanske den skulle bli väldigt märkbar i en annan anläggning med en annan musiksmak.
/Harryup
petersteindl skrev:bensnake skrev:petersteindl skrev:
Nu är hon lite grå i tonen. Bryston?
Jamen, vilken är bäst?
bensnake skrev:Det beror på syftet.
DQ-20 skrev:bensnake skrev:Ibland tror jag att vissa, i sin iver att räkna THD-decimaler, glömmer bort detta.
Vissa? Det låter farligt nära argument genom "guilt by association". Skulle du kunna namnge någon som har bäring på det här forumet? När det gäller LTS F/E-lyssningar så har de ingenting alls med distorsion att göra utan det är den hörbara påverkan som ger utslag. SEDAN kan man mäta lite för om möjligt bilda sig en uppfattning om varför det låter som det gör.
Men att fullt förstå vad en rörförstärkare gör med ljudet kräver många olika mätningar. Det är inte bara distorsion som spelar in utan också kompression, överstyrningsbeteende, tonkurva i högtalarlast och mikrofoni (externt och internt exiterad) som kan bidra till det ljudlig intrycket. Och så måste man förstå hur dessa inverkar på lyssningsintrycket. Jag tror inte det är något magiskt alls med vad rörförstärkare gör med ljudet men mig veterligen finns det få som har tagit ett helhetsgrepp. Än tittar man på utgångsimpedans, än på distorsion. De som vet mest om det där misstänker jag är byggare av gitarrförstärkare och dylikt där den ljudliga påverkan är det man vill åt. Man till och med lägger till "onödiga" förstärkarsteg för att kunna ratta på olika parametrar oberoende av varandra. Men i frånvaro av någon allmän kunskap om ämnet behåller företeelsen sin magi. Och det är kanske lite trevligt tycker jag nog.
/DQ-20
petersteindl skrev:Ok, du menar att det inte går att avgöra vilken som är bäst. Syftet är avgörande för vilken som är bäst, menar du.
Har jag uppfattat dig korrekt då?
Om jag istället ställer frågan så här, kan du då svara:
Vilken bild tycker du är bäst?
Mvh
Peter
bensnake skrev:petersteindl skrev:Ok, du menar att det inte går att avgöra vilken som är bäst. Syftet är avgörande för vilken som är bäst, menar du.
Har jag uppfattat dig korrekt då?
Om jag istället ställer frågan så här, kan du då svara:
Vilken bild tycker du är bäst?
Mvh
Peter
Definiera "bäst". Och nog är syftet inte oviktigt. För en hudterapeut för att avgöra vilken ansiktsbehandling som vore adekvat? För en gallerist som ställer ut svartvita tavlor? För en chefredaktör som önskar ett snyggt cover face på senaste numret? Eller för mig som en personlig förlustelse?
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:sprudel skrev:
Just nu är färgad i samma analogi "sjuk" och ofärgad "frisk". Inte speciellt precist som du säger.
Färgad betyder väl vanligen påverkad/förändrad, utan att det ligger någon värdering i det.
Jag har ifs aldrig läst här att det färgade ljudet kan låta riktigare så nä, färgad är negativt enligt standard faktiska.
AndreasArvidsson:
Att något föredras av en majoritet är väl inte samma sak som att ordet i sig måste ha en viss "moralisk"-vägning?
bensnake skrev:Alltså, vi snackar ändå nyansskillnader (således inte natt och dag-förhållande) mellan en god rörhäck och en trissedito, så länge de inte pressas mot klippningsgränsen. Så länge folk tänker eller pratar i kontamineringstermer gällande detta, får man nog ändå säga att det hos vissa föreligger ett principiellt motstånd snarare än ett pragmatiskt förhållningssätt. Tycker jag.
BORIS skrev:En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt.
DQ-20 skrev:BORIS skrev:En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt.
Jag tror inte om det stämmer på alla medlemmar på faktiskt.se men jag kan sträcka mig till att det är ett tydligt ideal hos en aktiv och vokal grupp av medlemmar.
"Don't blame the game. Blame the players", för att travestera ett känt uttryck på utrikiska.
/DQ-20
BORIS skrev:Vem som helst som ägnat mer än en timme på faktiskt och har förmåga att tolka en text borde inse att ordet färgning i detta sammanhang inte är något positivt.
Varför pratar Ino-fanboysen så gärna om hur neutrala och ofärgade deras högtalare är? Naturligtvis för att en ofärgad återgivning ses som något eftersträvansvärt och positivt.
Varför ses de förstärkare som inte kunnat beläggas med någon färgning i LRFs test så självklart som goda förstärkare?
Inte insatt i testet då det är ganska ointressant för mig och kanske mäter det något annat men hursomhelst kan man läsa massor av inlägg av typen " inte så konstigt du upplever X som neutral och ofärgad inte ens LRF kunde ju...."
En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt. Sen kan man ofta läsa saker som här ovan "Det har skrivits massor av gånger att det färgade ljudet kan uppfattas låta riktigare" Nyckelordet här är kan. Det kan alltså låta riktigare men det är inte det naturliga och normala att så är fallet utan det är en avvikelse ifrån det naturliga läget som är att en ofärgad apparat är en bättre apparat.
Att just du inte menar något negativt i ditt inlägg saknar helt betydelse
Edit: hela högerraden är snyggare
Bill50x skrev:Detta med färgning är ett intressant spörsmål. Extra intressant är det när man hävdar att en apparat färgar och därmed låter väldigt mycket som verkligheten, som tex IÖ beskriver - "... både att en färgad länk i kedjan kan påverka en musiksignal således att lyssnare tycker att den låter riktigare, naturligare - och att det har vittnats om detta åtskilliga gånger just här på faktiskt.se".
Men, om nu apparaten låter riktigare och naturligare, varför anses detta som en färgning? Det är väl snarare korrekt? Vitsen med en god återgivning är väl att det låter musik, inte att enskilda delar av återgivningen låter bra? Jag har alltid varit envis och tänker så förbli, jag hävdar fortfarande att det inte är en färgning i sig som gör att det låter som musik, det är trots färgningen det låter bra. För vad är en färgning? Jo, det är en avvikelse från ett mätmässigt ideal. Dvs noll påverkan av signalen förutom förstärkning (när vi pratar om förstärkare). I sammanhanget finns även medveten färgning, tex när vi använder tonkontroller. Men samma typ av färgning (typ) kan vi erhålla bara genom att flytta runt högtalarna i rummet. Så vad är färgning? För att ta en förenkling, låt säga att jag har lite tunn bas i mitt rum. Det kompenserar jag med att öka basen, i förstärkaren. Men, nu färgar ju faktiskt förstärkaren eftersom signalen som kommer ut inte är likadan som den som kom in. Resultatet är dock mer korrekt eftersom jag har en återgivning som är mer trogen originalet (vad som är originalet är en annan diskussion, likaså rumskorrigering som görs för att vi sällan lyssnar på ljudnivå 1:1). Men om jag nu inte använde tonkontrollerna utan flyttade runt högtalarna tills jag var nöjd, har jag mindre färgning av ljudet då?
Bill50x skrev:Jag är nog böjd att anse att de flesta åsikter som berör "färgning" ses som något negativt. Och om en apparat låter riktigt bra så anses det bero på att den färgar, inte trots att att den färgar.
IngOehman skrev:BORIS skrev:Vem som helst som ägnat mer än en timme på faktiskt och har förmåga att tolka en text borde inse att ordet färgning i detta sammanhang inte är något positivt.
Varför pratar Ino-fanboysen så gärna om hur neutrala och ofärgade deras högtalare är? Naturligtvis för att en ofärgad återgivning ses som något eftersträvansvärt och positivt.
Varför ses de förstärkare som inte kunnat beläggas med någon färgning i LRFs test så självklart som goda förstärkare?
Inte insatt i testet då det är ganska ointressant för mig och kanske mäter det något annat men hursomhelst kan man läsa massor av inlägg av typen " inte så konstigt du upplever X som neutral och ofärgad inte ens LRF kunde ju...."
En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt. Sen kan man ofta läsa saker som här ovan "Det har skrivits massor av gånger att det färgade ljudet kan uppfattas låta riktigare" Nyckelordet här är kan. Det kan alltså låta riktigare men det är inte det naturliga och normala att så är fallet utan det är en avvikelse ifrån det naturliga läget som är att en ofärgad apparat är en bättre apparat.
Att just du inte menar något negativt i ditt inlägg saknar helt betydelse
Edit: hela högerraden är snyggare
Nej, så är det inte. Jag ser ingen värdering i ordet färgad. Bara en beskrivning av vad som sker.
Jag ser dock på DITT inlägg att du tycker att det finns en värdering i ordet, men den inställningen kan du ju befria dig ifrån genom att sluta döma på det viset. Om du inte tycker att färgning är något negativt, och jag inte gör det (principiellt) så vad är poängen med att hävda att en sådan värdering finns inneboende i ordet?
Något är illa på tok när bara de som kan uppskatta det en färgning gör med ljudet hävdar att det finns en negativ värdering i ordet, medan de som helst har en kedja med så lite färgning som möjligt inte ser färgningar som något principiellt dåligt, utan bara något som inte intresserar dem. Uppånervända värden.
Jag tycker mig se att probemet är prestige och en orimlig begäran om att andra skall dela ens preferenser. Det är faktiskt okej att folk tycker olika och orimligt att man skall betrakta en annan smak som att den med den andra smaken nedvärderar sådant som inte är deras preferens.
Så varför inte bara befria dig från sådant?
Man kan faktiskt tycka och vilja olika utan att nedvärdera varandras val, och därför finns det, som jag ser det, inget problem med att kalla en färgning för en färgning. Att försöka låtsas att det är något annat gör bara saken omöjlig att diskutera.
Vh, iö
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:BORIS skrev:En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt.
Jag tror inte om det stämmer på alla medlemmar på faktiskt.se men jag kan sträcka mig till att det är ett tydligt ideal hos en aktiv och vokal grupp av medlemmar.
"Don't blame the game. Blame the players", för att travestera ett känt uttryck på utrikiska.
/DQ-20
Det kan inte jag göra.
Det stämmer inte alls med vad jag ser i de inlägg som görs.
Jag har själv i faktiskt.se's barndom startat ett antal trådar just för att undersöka preferenserna därvidlag, och även om det var tydligt att det fanns de som inte ville kalla saker för sina sanna ord så var det uppenbart att det var minst lika vanligt att folk arumenterade den upplevda kvaliteten vara av större intresse än en objektiv ursprungstrohet, som motsatsen.
Sen finns det skäl att inte balanda ihop orden ideal och preferenser. En person kan som ideal ha att var och en självs skall få definera sina preferenser, men som preferens ha att utvärdera anläggningens ljud baserat på upplevelsen allena (eller på ursprungstroheten).
Ideal är inte samma sak som preferens. Och dessutom kan man ha kluvna preferenser, t ex om man gillar att ha flera anläggningar där kanske en komponerats med målet att så ackurat som möjligt återge informaionen på fonogrammet och en eller flera andra komponerats för att skapa ett sound som man tycker passar för ändamålet. Ändamålet kan dessutom vara olika för olika anläggningar.
Vh, iö
BORIS skrev:En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt.
IngOehman skrev:Nej, så är det inte. Jag ser ingen värdering i ordet färgad. Bara en beskrivning av vad som sker.
Harryup skrev:Precis, har aldrig hört nån anläggning som låter ofärgat oavsett programmaterial.
Men anläggningar som vissa aldrig skulle acceptera kanske är bättre än man kan tro beroende på vad anläggnings ägare i regel lyssnar på.
Högtalare som många gillar att tycka om här är ju t.ex. Pi60, ESL-63 och OA-52 och är dom alla neutrala? Jag tycker dom låter väldigt olika.
mvh/Harryup
Nattlorden skrev:BORIS skrev:En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt.
Nja, finns väl gott om exempel på medvetna färgningar som folk inför. Själv har jag stoppat in både en AntiMode, satt upp PEQ och rattat runt i cr80es/infra... Det är färgningar. Jag är medveten om valet och gör det för min egen smak. Slutresultatet för mig blir bättre. Så varför skall det vara så svårt att säga att det är tack vare färgningarna som man stoppar in en rörförstärkare? En sådan kommentar hade tagits emot rakt av utan några direkta kommentarer här är jag övertygad om. Hade nog mer hamnat på "Kul att du hittat något som funkar bra för dig", tror jag.
PerStromgren skrev:Om nu "färgning" inte har någon inneboende värdering - vilket låter rimligt - så borde man kunna säga saker som "den här förstärkaren färgar" med tillägget ", precis vad jag vill ha!". Jag har aldrig hört någon säga så. När begreppet kommit upp har det varit som något negativt. Det kan i och för sig bero på valet av miljöer jag vistas i.
Den som tycker om en förstärkare med egen identitet (dvs som förändrar insignalen på annat än nivå) brukar inte använda ordet "färgning", enligt min erfarenhet.
BORIS skrev:Nattlorden skrev:BORIS skrev:En ofärgad återgivning ses som positivt, detta är utgångspunkten här på faktiskt.
Nja, finns väl gott om exempel på medvetna färgningar som folk inför. Själv har jag stoppat in både en AntiMode, satt upp PEQ och rattat runt i cr80es/infra... Det är färgningar. Jag är medveten om valet och gör det för min egen smak. Slutresultatet för mig blir bättre. Så varför skall det vara så svårt att säga att det är tack vare färgningarna som man stoppar in en rörförstärkare? En sådan kommentar hade tagits emot rakt av utan några direkta kommentarer här är jag övertygad om. Hade nog mer hamnat på "Kul att du hittat något som funkar bra för dig", tror jag.
Facit har du om du fortsätter där du avslutade mitt citat. Du har gjort ett avsteg ifrån det normala. Det är naturligtvis helt ok. Men likväl ett avsteg ifrån ursprunget som är det ofärgade korrekta
Mvh BORIS Englund
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster