Bill50x skrev:Detta är enligt mig en felsyn. Påverkan av elektroniken rör sig utanför frekvensgång, olinjär dist och störnivå/dynamik. Det är i alla fall de parametrar som oftast används när man hänvisar till att elektroniken idag är "tillräckligt bra".
Den musikaliska upplevelsen kan däremot variera mellan olika apparater, något som man ofta inte upplever förrän efter en tid. Jag vet inte hur ofta jag kopplat in en ny apparat i kedjan och blivit förvånad över hur bra det låter - för att efter ett tag inse att denna helt enkelt suger. / B
"Musikaliska upplevelsen" känns för mig som något totalt oidentifierbart. Det är i klass med "stampatakten känslan" och liknande ting. För mig säger det ingenting. Tyvärr, men så är det(för mig iaf).
Bill50x skrev:Skillnaderna i elektronikkedjan är kanske (oftast) inte så stora som när det gäller rum/högtalare, men de kan vara nog så viktiga. Som ju många här har påpekat, skillnader i rumsakustik är vår hjärna anpassad för att klara. Vi kan ju tex känna igen röster oavsett vilken miljö vi hör dem i. Vi känner igen ett piano oavsett om det spelas i skogen eller i vårt badrum, trots att det låter otroligt olika. Men disten i elektronik hanterar vi inte lika väl. Att då försöka använda vårt "rumshörande" när vi utvärderar elektronik är totalt meningslöst, vi hör helt enkelt ingen skillnad./ B
Vi kan känna igen röster, piano och liknande med väldigt mycket dist också så vad är din poäng? Att känna igen och att njuta av ljudkvalitén är inte alls samma sak.
Jag skulle inte njuta av att lyssna på piano i ett badrum och på samma sätt som jag inte njuter av för mycket dist.
Att olika typer av fel har olika karaktär är jag helt med på och vissa fel stör mer än andra fel så klart. Jag säger dock att problem med rummet är avsevärt mycket större och vanliga än med elektronik. Tycker du annorlunda så är det helt ok, men det är ingen universal sanning att dist från apparater är ett större problem än rummet.
IngOehman skrev:Studerar man saken kliniskt så finner man, trots dina övertygelser, att Roger har rätt.
Till vem? Bill?