BORIS skrev:Nattlorden skrev:BORIS skrev:Knas
Facit har du om du fortsätter där du avslutade mitt citat. Du har gjort ett avsteg ifrån det normala. Det är naturligtvis helt ok. Men likväl ett avsteg ifrån ursprunget som är det ofärgade korrekta
Nu gällde frågan hur det uppfattas på forumet. Inte om det är ett avsteg eller inte. Det är helt ok att EQa etc på det här forumet, det är ingen som skriker över det. Alltså skriker vi inte över att använda färgning.
Det som är korrekt eller inte korrekt är om man erkänner för sig själv vad man sysslar med eller ej. Det är förnekelsen hos en del att de gillar färgningar som är problemet - för att de tror det är något fult med det.

Tänker du alls inan du skriver? Jag menar du är ju inte helt tappad
Poängen med med att nämna avsteg är just att visa att på faktiskt är det normala att eftersträva en ofärgad återgivning. Sen tas såklart steg ifrån detta på olika sätt, men likväl detta är avsteg ifrån det normala som alltså är att en ofärgad återgivning är en eftersträvansvärd och bra återgivning. Det utesluter såklart inte att en färgad återgivning kan vara bra. Det utesluter inte heller att just du inte lägger någon värdering i ordet. Språket tar inga sådana hänsyn
Men varför är det så viktigt för dig att säga att det finns en faktiskt.se-uppfattning?
Det finns väl massor av olika uppfattningar på faktiskt. Du är en av dem som har en uppfattning, som säkert delas av många, oavsett vilken uppfattning av dina som man tittar på. Vissa saker som du tycker, tycker vissa andra också, andra saker du tycker är åsikter som
andra andra delar.
Då de flesta saker inte är enkla frågor utan komplicerade frågor med många nyanser, är det lätt hänt att man känner sig ensam med sin uppfattning, eftersom kanske ingen håller med om den i detalj, med det gäller ju vilken uppfattning man än har.
Jag tror man misstar sig om man tror att de som inte håller med exakt det man tycker och säger, är överens om motsatsen. Det vill säga att du känner att du sällan har majoriteten med dig (om det nu är så) betyder inte att de andra har en gemensam syn på saken, som är forumets.
Jag känner praktiskt taget aldrig att jag har majoriteten med mig, med från det till att vilja definiera en "faktiskt.se-uppfattning" och gnälla på den, är för mig ett långt steg.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).