Ordet färga betyder...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ordet "färgar" betyder i hifi-sammanhang:

Omröstningen slutade 2014-12-31 19:11

Påverkar, ändrar,
72
69%
Försämrar,
12
12%
Flyttar med platt båt över vatten,
1
1%
Vet inte,
0
Inga röster
Bryr mig inte,
3
3%
Att det... lackar mot jul?
1
1%
Ånej, inte ännu en definitionsdebatt!
13
13%
Gnägg.
2
2%

Antal röster : 104

Användarvisningsbild
IngOehman

Ordet färga betyder...?

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 19:11

Föranlett av en diskussion av semantisk typ som uppstod i tråden om hur förstärkare bör byggas upp (en öppen fråga till alla som deltog i tråden) så tänkte jag att det väl är bättre att starta en tråd för just detta då.

Jag klippte ut ett inlägg ur den andra tråden för att ha en utgångspunkt för diskussionen. Detta är inlägget och mina kommenterar till det:

Harryup skrev:En fråga;
Om färgning inte anses som negativt, varför lades det ner energi på att bygga om Bryston så att den inte blev detekterbar i F/E-test?

Du kan lika gärna fråga: "Om färgning anses negativt, varför lägger folk ned energi på att tweaka fram sound som de gillar?"

Förstår du nu problemet med din fråga? Det berör inte det diskussionen har handlat om - om ordet färgning är en värdering eller en beskrivning.

Det är en beskrivning.

Inte en värdering, även om man självklart kan ha en uppfattning om att man själv inte vill ha någon färgning.

"Färga" är inte vare sig negativt eller positivt, det är ett ord som beskriver något, det betyder påverkande. En färgning ÄR dock negativ för den som inte vill ha den, men postiv för den som gillar den.

För den som vill slippa färgning är ju (all) färgning oönskad.

För den som vill ha den är den önskad (men en annan kan vara oönskad).

Så även om ordet inte innehåller en värdering utan bara är en beskrivning så kommer en specifik färgning självklart statistiskt att vara oönskad oftare än den är önskad.

Hur kan detta vara svårt att förstå för någon?

Harryup skrev:I ex. antal diskussioner så har det framförts att skivan är originalet och om man vill höra vad som är på skivan så är en förstärkare som inte är detekterbar i F/E-test det man behöver ha.

Vem har skrivit det?

Det man behöver ha för att få höra fonogrammet som det är, är en anläggning som i sin helhet är fonogrammet så trogen som möjligt. Ett sätt att nå dit kan vara att välja länkar som var och en för sig färgar signalen så lite som möjligt. Men det betyder varken att det är så enkelt som att det räcker:

Exempelvis är alla länkar inte transmissionslänkar och därför är de svårare att utvärdera, det kan inte ske på samma enkla sätt som man kan undersöka transmissionslänkarnas egenskaper.

Det betyder inte heller att det är den enda vägen:

Jag kan dock av egen erfarenhet berätta att jag stött på många anläggningar i mina dar, där ägarna till anläggningarna givit upp. De kommer inte vidare, på grund av att metoden inte fungerat för dem. De har gått vilse i sina försök att balansera alla färgningar mot varandra.

Men jag har även stött på anläggningar som låtit subjektivt trevligt, trots att de komponerats ihop med bara lyssning och utan hänsyn eller kunskap om hur apparaterna beter sig som enskildheter. Jag vet inte om jag stött på någon anläggning som komponerats ihop på det viset som jag känt igen egna inspelningar (där jag hört originalet) i, men det anläggningarna spelar kan ändå låta som något man känner igen från levande musik, på ett allmänt plan.

Och skall man sätta det hela i perspektiv så har jag även stött på anläggningar som använder extremt lågfärgande elektronik, men som ändå inte låter något vidare, varken subjektivt eller med avseende på likhet med originalet.

Att resultaten kan variera, oavsett teknik för att nå det mål respektive anläggningskompositör haft, betyder inte att någon av metoderna är fel, bara att det faktiskt är lite svårt att komponera ihop en anläggning - och det är det vare sig man har som mål att anläggningen skall återge ursprungstroget, om det är en illusorisk återgivning man vill ha, eller om man bara vill "gilla ljudet".

Min uppfattning är att kunskap aldrig är till nackdel (i varje fall så länge som den inte får den som får kunskapen att överskatta sitt kunnande) utan det är en tillgång bara - oavsett hur man tänker sig sin anläggning. Det är också därför jag tycker att det är så viktigt att komma ihåg att konceptet med F/E-lyssning, från min sida nota bene, alltid har handlat om att berätta om HUR en apparat påverkar musiksignalen, inte att vara ett verktyg för att ge fail/go. Om det sätt apparaten färgar signalen är positivt eller negativt kan bara bedömas utifrån ett behov.

Men jag vet ju å andra sidan att Svante sedan jag blev bortshasad från LTS har anslagit sin mera fundamentalistisk bild på vad en förstärkare "skall vara" och att han ser en F/E-lyssning som ett fail/go-test. Eftersom det var jag som intruducerade testmetoden så vill jag med emfas klargöra att den aldrig varit tänkt som något annat än en möjlighet att på ett mera objektivt sätt lära känna apparaten som testas.

Visst kan det vara fascinerande med t ex ett stort effektslutsteg som inte kan detekteras på grund av att det färgar så lite (jag vet ju hur svårt det är att skapa ett sådant slutsteg) och som därför imponerar på den som testar det, även på mig. Men det betyder ju inte inte att det är givet att det är rätt apparat för någon som har ett annat behov.

Harryup skrev:Ni får tycka vad ni vill, så länge det framstår som att färgning hindrar från att höra originalet så är det inget positivt.

Jag kan försäkra att jag ser den effekt som solglasögon ger som någonting positivt. Annars skulle jag inte vilja ha dem.

Du verkar ha tappat bort att man måste börja med att definiera ett mål eller önskemålen man har, innan det går att värdera påverkanseffekten. Syftet kan ju vara just att se till så att jag får höra något som passar mig bättre än att få höra (eller se i solglasögonfallet) originalet.

Och skälen till att något annat än ett oförvanskat original kan föredras, av många, kan vara många.

En sak som jag talat om är t ex när färningar får en domestisceringseffekt, som i förekommande fall kan föredras. När man plockar hem (via en CD t ex) en signal som sprungar ur en originalhändelse vars ljudnivå man inte vill ha i hemmet, så kan en färgad återgivning vara klart att föredra framför en ofärgad, vid lyssning på den nivå som man gillar bäst. Just jag personligen tycker att loudness är ett dåligt exempel på fungerande domensticeringsfärgning, men att många rörförstärkare gör att mycket bättre jobb.

Exempel på andra färgningar som uppskattas är de som folk ofta kallar för house curves. Alltså klangfärgningar som man tar fram med helt subjektiva medel - baserat på att man gillar det man hör då man rattar in den kurvan.

Harryup skrev:Vilket jag inte har några problem med att hålla med om. Det enda som kan diskuteras finns det verkligen anläggningar ihop med rum som inte färgar?

Det är väl en rätt så ointressant fråga?

Svaret på frågan påverkar ju ingenting med avseende på vilka mål lyssnaren kan eller får ha.

Den som vill ha en så ackurat återgivning som möjligt har målet "ofärgad" att sträva efter. Det betyder inte att de måste byta strävan om det inte går att nå ända fram.

Och den som har målet "bästa soundet" behöver självklart heller inte bry sig om vad som är möjligt, det är bara en gränsgivare.

De som struntar helt i ursprungstrohet men strävar efter maximal illusion (av verklighet) är i samma läge.

Kort sagt - om det går att nå dithän att en anläggning verkligen är totalt ofärgande, saknar betydelse, oavsett vilket mål man har med anläggningen. Man kan alltid sträva efter sitt mål.

Harryup skrev:Finns det anläggningar som inte färgar om man har akustikreglerat valfritt rum maximalt? Finns det anläggningar som inte färgar oavsett teknik för akustikreglering enligt de olika skolor som finns? Finns det akustikregleringar som döljer färgning hos anläggningar?

Dessa frågor har du ältat i många år, trots att svaret är givet* och dessutom har besvarats åtskilliga gånger här på faktiskt. Men det har inget med vilka önskemål och strävanden en lyssnare kan eller får ha att göra.

Varken på anläggningen i sin helhet eller på någon enskildhet.

Vare sig det går eller inte går så kan man ju dessutom inte utgå ifrån att så är fallet i det enskilda fallet.

Vh, iö

- - - - -

*Nej, det går inte att skapa en återgivning med bara två kanaler (som spelas av två högtalare, i ett rum) som blir helt ursprungsidentisk, men det går att skapa en återgivning som är så nära originalet att de som lyssnar tar miste på vilken som är vilken.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Re: Ordet färga betyder...?

Inläggav Morello » 2014-11-27 19:23

Att färga torde betyda att man påför en färg på något.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-27 19:30

Bra att du avgränsar till HiFi-sammanhang så slipper vi kanske en massa tramsinlägg?
Jag valde de två första alternativen, utan att reflektera särskilt djupt, snarare lyssnande på de associationsbanor som slår till när jag läser ordet. Så det blev negativ påverkan. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 19:40

om man är färgblind och tondöv på samma gång blir resonemanget av en annan dignitet, hur man än vrider och vänder s a s :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-27 19:45

jag valde det första alternativet, en färgning tycker jag är när man går över gränsen för det naturliga, det naturliga är inte en vass linje utan ett bredare område eller fält, men vem bryr sig egentligen om detta, huvudsaken är man kan stampa takten och att grejjerna ser bra ut, och är vita
Bikinitider

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-11-27 19:55

Morello skrev:Att färga torde betyda att man påför en färg på något.

Menar du färgtyp eller kanske kulör? ;)
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-27 20:35

Jag har en vän som är konstnär. Låt oss därför göra liknelsen vid en perfekt målad tavla och en ofärgande förstärkare. Om jag står bredvid min vän som målar med hela palettens färger och gör en perfekt målning, men medans han målar så skvätter jag grå färgstänk över duken så hans bild blir prickig, oskarp och alla färger i tavlan får en grå ton som döljer små detaljer och starka kontraster. Det är som en förstärkare som färgar. Om man nu har en ofärgande förstärkare så kan man också välja att införa en tonkurveförändring för att kompensera tex Sssande mikar, njurar eller 8or som upptagit en händelse på långt håll med ett typiskt basfattigt resultat eller en olycklig mixning /mastering som låter illa. Med en ofärgad förstärkare så väljer man att införa en förändring. Med en förstärkare som redan färgar så gissar man den tillförda förändringen eftersom man inte kan höra hela saningen, eller se hela bilden från början..framförallt vid monitorlyssning där bilden med skarpa färger och detaljer är önskvärd/borde vara önskvärd.. försök bättringsmåla ett mästerverk som förstörts av tidens tand och solen blekt.. det går inte för vi har inte exakt samma färger, och partier som saknar information går heller inte att återskapa. En förstörd referens!
Jag föredrar att veta vilka förändringar jag tillför och varför. Sen kan jag även dra på lite extra bas bara för att det låter trevligt men jag kan också backa och lyssna på originalet/se det oförstörda mästerverket. Försök göra det med en färgande apparat..jag kanske bablar lite off topic men ni förstår nog hur jag menar.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2014-11-27 20:47

Lägga till något som inte fanns där från början.

Oavsett om det rör sig om målarfärg eller distorsion så tillför man något till originalet (oavsett
om det upplevs positiv eller negativt).
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-27 20:50

Eller tar bort något.

Dvs ändrar.

JM

Inläggav JM » 2014-11-27 21:10

Färgad + avfärgad = ofärgad ? Inte sant?
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2014-11-27 21:14

Ofärgad + avfärgad = "ofärgad" Sant!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-27 21:16

sprudel skrev:Bra att du avgränsar till HiFi-sammanhang så slipper vi kanske en massa tramsinlägg?
Jag valde de två första alternativen, utan att reflektera särskilt djupt, snarare lyssnande på de associationsbanor som slår till när jag läser ordet. Så det blev negativ påverkan. :)

+1

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 21:19

Visst är det så (om Bagagets och vr6jos' inlägg).

"Färgningar" kan vara av väldigt många olika typer, och de kan vara både önskade och oönskade, beroende på sammanhang.

Ordet har ingen negativ betydelse, bara en beskrivande.

Men för en person som inte önskar någon färgning alls är varje sådan förstås oönskad.

Och någon som önskar en färgning av en viss sort saknar den förstås om den inte finns.

Och önskar någon en färgning men finner en annan så kan den vara oönskad.

- - -

Men på samma sätt som man kan vara nöjd med sin blonda fru och inte önskar sig en brunett, så kan det vara så att en person inte vill ha en färgning (en specifik eller någon generell, spelar ingen roll). Men det säger ju varken att ordet brunett har en inbyggd negativ värdering, eller att ordet färgning har det. De är bara beskrivande ord, som säger att hon har mörkt hår eller att en apparat påverkar ljudet.

För den som målar en tavla är det nästan undantagslöst så att man inte återger med avsikt att fånga verkligheten exakt som den ser ut, utan man färgar verkligheten. Hade man inte önskat sådana karaktärer så hade det ju möjligen varit bättre att ta ett foto.

Därmed inte sagt att ett fotografin representerar en helt ofärgad avbild av verkligheten heller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-27 21:36

Ords betydelse skiftar med sammanhanget. Att färga tyger är inte negativt.
I samband med att återskapa en naturtrogenhet så betyder det en påverkan.
Att du tycker annorlunda är helt normalt på ett diskussionsforum.

/Harryup

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-11-27 21:41

Färga=avvikelse från ursprunget.

Så skulle jag säga att det gäller oavsett i vilket sammanhang man pratar om ordet färga.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-27 21:43

Harryup skrev:Ords betydelse skiftar med sammanhanget. Att färga tyger är inte negativt.
Att du tycker annorlunda är helt normalt på ett diskussionsforum.

/Harryup

Om ordets betydelse skiftar med sammanhanget så betyder det mao att ordet i sig är varken positivt eller negativt.
Det håller jag helt med om.

Färga betyder att förändra något i min bok. På vilket sätt färgningen påverkar får man läsa resterande av för att förstå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-27 21:47

Man kan färga en tavelram genom att förgylla den. Jäklar så negativt! :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 22:18

Nattlorden skrev:Man kan färga en tavelram genom att förgylla den. Jäklar så negativt! :mrgreen:

ja, det måste väl vara emot gängse regelverk... fast det kan ju bero på hur ramverket ser ut i verkligheten 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 22:22

Jag använder nog hellre begreppet kontamination. Tex. tillför en distbox nya spektrala gubbar - dessa är då så kallade kontaminander. KG2 betyder alltså kontaminationsgubbe av andra ordningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 22:40

Harryup skrev:Ords betydelse skiftar med sammanhanget. Att färga tyger är inte negativt.

Ehh...

Färgningen innebär en påverkan - i båda de fall du tar upp. Hur tänkte du egentligen?

Färgningen är en påverkan - oavsett vad syftet är.

Syftet kan dock bestämma om färgningen är något bedömes vara negativt eller positivt. Av någon.

Men en påverkan är det ju alltid.

Harryup skrev:Att du tycker annorlunda är helt normalt på ett diskussionsforum.

/Harryup

Tycker du skall begränsa dig till att berätta om vad du själv tycker, tror eller vet och inte komma med befängda påståenden som bara visar att du tror något om vad någon annan tycker. Om du undrar så fråga.

Det du skrev var självklarheter, varför skulle jag tycka något annat?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 22:55

Jag tror Hrryup menade att begreppet färga har en negativ värdeladdning i hifi-sammanhang, men inte nödvändigtvis i andra sammanhang.

Rättta mig om jag har fel, Harry!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-27 23:14

Morello skrev:Jag tror Hrryup menade att begreppet färga har en negativ värdeladdning i hifi-sammanhang, men inte nödvändigtvis i andra sammanhang.

Rättta mig om jag har fel, Harry!

Så förstod jag det också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-27 23:24

Att färga betyder att göra något färgat. Om en vit tröja blir rosa i tvätten så har den blivit färgad. Antagligen är det negativt. Om man inte har tillsatt färgningsmedel avsiktligt i tvättmaskinen, då är det förmodligen positivt.

I ljudsammanhang använder vi ordet i överförd bemärkelse. Tillkommer det färgning i producentledet är den förhoppningsvis önskad, åtminstone av den som tillsätter den, och då är det positivt, om den påverkar konstverket utom konstnärens kontroll så tycker jag att det är negativt om det sker hemma hos mig.

Så som med så mycket annat beror ords värdeladdning på sammanhanget. Jag använder nog oftast ordet med negativ laddning i hifisammanhang, eftersom jag nästan alltid upplever färgning av en färdig produktion som negativ. Men det beror inte på ordet utan vad jag tycker om det som ordet står för för mig i det sammanhanget.

Jag önskar att folk kunde sluta hänga upp sig på ord "egentligen" betyder och ägna tiden åt att klargöra vad man menar i stället. Ords betydelse bestäms genom majoritetens uppfattning, och har man olika uppfattning om vad ett ord betyder så fungerar inte ordet i kommunikation mellan de två som pratar. Vill man fortsätta att prata om ämnet (=vara OnT) bör man därför uttrycka sig annorlunda i stället för att börja käbbla om ordets "egentliga" betydelse. Eller så käbblar man på annan plats, som i den här tråden, om man tycker att ordets betydelse verkligen behöver utredas. (Ordet "käbbla" här använt helt neutralt, utan värdeladdning :) )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 23:27

Och jag kan uppleva blondiner som något negativt - utan att för den sakens skull vara så oförnuftig att jag tror eller försöka inbilla någon annan att ordet blondin bär en negativ laddning/betydelse. Alltså att det betyder något annat än att håret är ljust.

Du blandar ihop preferenser med betydelsen.

Det vill säga... Nu finns det ju så mycket skämt om just blondiner så kanske valet var lite olyckligt, men jag har förtroende för att alla förstår poängen i varje fall. Om valet av just blondin gör det svårt att tänka klart, så tänk brunett istället. ;)

- - -

Jag tror vi kan konstatera att påståenden som funnits från vissa, om att det skulle vara en allmän uppfattning här på faktiskt att "färgar" framför allt är något med inbyggd negativ värdering, det vill säga är något annat än ett beskrivande ord för att "påverka", var felaktiga:

Bild

Vad som är majoritetens uppfattning är bedövande tydligt.

Och det intressanta är ju att faktiskt beskylldes för att vara av motsatt uppfattning - framförallt av dem som är allmänt positiva till tanken att försöka återge musik utan färgningar. De som Själv vill detta.

Hursomhelt är jag glad över att ordet färga/färgar/färgande tas för vad det är - ett beskrivande ord som säger påverka/påverkar/påverkande.

Det finns en stor fördel med ordet färga dock, nämligen att formen "färgad/färgat" är mycket begripligare än "påverkad/påverkat", vilket är lätt att missförstå, speciellt om det är jazz-ljud...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-27 23:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 23:34

Som man frågar, får man svar.

Kardinalfelet i den här "undersökningen" är att du lagt in frågor i denna ordning (skriver om lite så det blir uppenbart var bristen finns.

1. Påverkar
2. Påverkar på negativt vis.

Är 2 korrekt är 1 korrekt, men inte nödvändigtvisv tvärt om.

Vad är syftet med sådana här skräpundersökningar. Alla med rimlig tankeförmga inser direkt vad syftet ör med undersökningen, nämligen att visa att du hade rätt, men det går inte på detta viset.

Bättre kan du, Ingvar!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 23:43

Du har fel.

Och syftet med att undersöka detta är självklart inte att bevisa något, utan att just undersöka saken.

Frågan var för övrigt ställd på samma sätt som i tråden där saken diskuteras - vad ordet betyder.

Dessutom har jag med avsikt, för att hjälpa fram röster på "försämrar", inte ens tagit med "förbättrar"! Ville inte riskera en massa gnäll över att jag på det sättet försöker få lika många att rösta på varje. Jag har till och med lagt upp röstningen således att man kan rösta på två olika alternativ, så att inte en röst stjäl möjligheten att rösta på ett annat. ;)

- - -

Men mest fel har du om du tror att man överhuvudtaget kan visa något annat än just vad som visades här, med omröstningar av detta slag, på ett internet forum.

Det måste du väl ändå både förstå, och förstå att alla förstår.

Man kan bara undersöka om ett specifikt påstående om hur åsikter fördelar sig, bland dem som frekventerat faktiskt, stämmer med vad de som faktiskt har åsikterna, tycker. Samma ord, samma fråga, samma alternativ att välja mellan. Att jag klippt ut en tillsvidarebild för röstutfallet beror bara på att det alltid finns en risk för att de som ogillar resultatet försöker agera equalisatorer och rösta så att faktiskheter trollas bort.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-27 23:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 23:46

ja nu röstade jag ju inte alls, men trollade fram ett inlägg som får representera mig dådå :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-27 23:48

Du kan rösta när du vill. Omröstningen är öppen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-11-27 23:50

Färgglad återgivning / färgglatt återgivet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-27 23:53

Nej Ingvar, vill man seriöst undersöka saken forumlerar man inte svarsalternativen som du gjort.

Jag tycker den här typen av trådar är rätt så trist - en uppvisning i hur man manipulerar de som deltar i en undersökning.
Senast redigerad av Morello 2014-11-27 23:56, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi