Metallicfärg till Högtalare!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Metallicfärg till Högtalare!

Inläggav Lazyworm » 2005-11-28 15:58

Hej!
Jag tänkte prova på konststycket att spraya ett par högtalare med en metallicfärg, var kan man köpa sådana lackfärger?

Jag har en färgspruta och tänkte alltså inte köra med vanlig sprayburk vilket jag tycker är helt förkastligt ur hållfasthetssynpunkt :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-11-28 17:23

Kan du inte gå till en billackerare och få en kopp blandad?

Kan du förresten utveckla det där med hållfasthet?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-28 17:50

Om du sprayar något med en sån sprayburk så kan du testa att trycka in nageln i lacken efter ett par dagar så förstår du vad jag menar, iband är det så jäkligt att det aldrig torkar/härdar också. Framförallt om man vill lägga en lite tjockare yta.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-28 18:35

Jag var på jakt efter färgspruta och billack förut också och hittade en företag i hälsingland som säljer sånt där (i alla fall till industrier). www.syntema.se
Men det kan ju hända att de säljer till privatpersoner också.

De finns i stockholm också såg jag.

(jag var ute efter en lackerarfirma och sånt höll de inte på med, utan sålde bara färg och tillbehör)

Kan hända att de har något eller vet någon som kanske har. Ett longshot 8)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-28 19:02

lazyworm skrev:Om du sprayar något med en sån sprayburk så kan du testa att trycka in nageln i lacken efter ett par dagar så förstår du vad jag menar, iband är det så jäkligt att det aldrig torkar/härdar också. Framförallt om man vill lägga en lite tjockare yta.

Hej,

Om du bara lägger på metalliclack så förstår jag att du blivit besviken. All metalliclack kräver en klarlack, efter detta så blir ytan betydligt hållbarare. Men vill du ha "riktig metallic" så måste du som det redan nämnts gå till en billackerare för att få den lack dom använder nämligen en tvåkomponents härdlack. Ytan efter denna applicering blir lika hård som typ en billack. Endast stenskott kan lämna spår efter sig.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-28 19:12

X-ray skrev:All metalliclack kräver en klarlack, efter detta så blir ytan betydligt hållbarare.

Nej det hjälper inte. För enkomponentsfärger så uppfattar de det bara som att lagret har blivit tjockare och blir då ännu mjukare. Tyvärr. Det måste till tvåkomponentsfärg/lack för att det ska bli hårt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-28 20:08

Naqref™ skrev:
X-ray skrev:All metalliclack kräver en klarlack, efter detta så blir ytan betydligt hållbarare.

Nej det hjälper inte. För enkomponentsfärger så uppfattar de det bara som att lagret har blivit tjockare och blir då ännu mjukare. Tyvärr. Det måste till tvåkomponentsfärg/lack för att det ska bli hårt.

Jag säger inte emot dig, men jag har använt en hel del lackfärg av den typen och om man bara har metallicen pålagd så är den "mer" ömtålig än om man gjort rätt och lagt på klarlack. Sen vill jag inte heller påstå att det är ett stryktåligt resultat av bara enkomponentsfärg. Att det blir mjukare har jag aldrig varit med om då jag använt detta på ex bensintankar/eller om man ska bättringsmåla en billack. Utan klarlack så rinner färgen av direkt om det kommer bensin på eller riktigt avfettningsmedel.

/ Thord
Let it in and let it out

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-11-29 02:02

vet inte hur mycket ni kan om färg...men det är exakt samma lack i en sprayburk som billackerarna använder......varför det bli mjukt beror på att det är lackat för tjockt lager....lacka jättetunna lager så blir det hårt....sen så blir trä, mdf och spånskiva aldrig lika hårt som plåt.....

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-11-29 23:56

Metallicfärg kan du nog köpa på någon mekonomenbutik, inte alla som har sådant i sortimentet men ett flertal blandar i alla fall sådana färger. Metallicen lägger man som bas med klarlack ovanpå, det är aldrig härdare i basen utan den kommer först i klarlacken om man väljer att använda härdare i färgen.Utan klarlack ovanpå så blir ytan matt och kulören blir inte som det är tänkt. Härdaren är nödvändig om färgen ska tåla lösningsmedel och bensin, samt att den härdar mycket fortare. Fast något absolut krav är det inte, färgen blir hård i alla fall med tiden.

Återgå till DIY-forum