Moderator: Redaktörer
Elfsberg skrev:Med relativt stor säkerhet kan jag ju lova att du blir besviken på hur högt man kan spela på med två slutna basar. Fyra också. Det låter bra, givetvis, men efter ett tag lär du tröttna på hur begränsad ljudnivån blir.
När du ser på film iallafall. Musik har lite snällare krav eftersom basarna inte behöver gräva lika djupt i frekvens.
Bill50x skrev:Elfsberg skrev:Med relativt stor säkerhet kan jag ju lova att du blir besviken på hur högt man kan spela på med två slutna basar. Fyra också. Det låter bra, givetvis, men efter ett tag lär du tröttna på hur begränsad ljudnivån blir.
När du ser på film iallafall. Musik har lite snällare krav eftersom basarna inte behöver gräva lika djupt i frekvens.
Musik har inte alls snällare krav, tvärtom. Med film räcker det med lite buller, med musik vill man gärna veta vad/hur det låter.
/ B
Komorok skrev:Subjektiva spekulationer från er båda. Var och en måste själv utreda sina behov. Så enkelt är det. Det som fungerar för den ene är djunk för den andre.
Komorok skrev:Bill50x skrev:Elfsberg skrev:Med relativt stor säkerhet kan jag ju lova att du blir besviken på hur högt man kan spela på med två slutna basar. Fyra också. Det låter bra, givetvis, men efter ett tag lär du tröttna på hur begränsad ljudnivån blir.
Musik har inte alls snällare krav, tvärtom. Med film räcker det med lite buller, med musik vill man gärna veta vad/hur det låter.
/ B
Subjektiva spekulationer från er båda. Var och en måste själv utreda sina behov. Så enkelt är det. Det som fungerar för den ene är djunk för den andre.
gapeno skrev:*Är det smartast/bäst att behålla Pk som basreflex och köra dom vid musiklyssning och bara ha basarna vid filmtittning, eller bygga om Pk till sluten och alltid ha basarna med?
Komorok skrev:Musik är mer krävande i basområdet, ja i hela registret faktiskt.
Elfsberg skrev:Med relativt stor säkerhet kan jag ju lova att du blir besviken på hur högt man kan spela på med två slutna basar. Fyra också. Det låter bra, givetvis, men efter ett tag lär du tröttna på hur begränsad ljudnivån blir.
Komorok skrev:Mer subjektivt spekulerande, Andreas... så jag kör också på.
Och rent subjektivt så håller jag inte med dig. Musik är mer krävande i basområdet, ja i hela registret faktiskt.
Almen skrev:TS behov av ljudtryckstoppar på 95 dB är ingenting i sammanhanget. Två baslådor måste väl vara mer än tillfyllest?
gapeno skrev:[...]Idag anlände min mini-DSP NanoAVR som verkar vara en kul manick, så jag har möjlighet att eq:a i botten. Därför siktar jag på slutna basar på (absolut max, gärna mindre) 50 liter.
[...]
paa skrev:gapeno skrev:*Är det smartast/bäst att behålla Pk som basreflex och köra dom vid musiklyssning och bara ha basarna vid filmtittning, eller bygga om Pk till sluten och alltid ha basarna med?
Hur lågt går Pk sluten (-3dB) och vilken delningsfrekvens har du tänkt dig?
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Mer subjektivt spekulerande, Andreas... så jag kör också på.
Och rent subjektivt så håller jag inte med dig. Musik är mer krävande i basområdet, ja i hela registret faktiskt.
Att nyare filmer ofta kräver mer i basen än tidigare är inte subjektivt. Det är bara att analysera ljudspåret från storfilmerna så ser man detta. Musik har ju dessutom blivit mer och mer komprimerat vilket gör att de kräver mindre. Tyvärr säger jag, men så ser utvecklingen ut.
Detta är ju bara när vi pratar om vad folk generellt(dvs den stora massan) lyssnar och ser på. Ens egna preferenser kan ju skilja sig totalt och vilka behov man har är självklart subjektivt och upp till var person. Ingen utan du själv kan säga vad dina behov är. För mig är film mest krävande med mycket stor marginal tom. För dig kan det vara tvärtom. Våra behov påverkar dock inte trådskaparen
gapeno skrev:Tack för alla svar. Så här ligger det till just nu.
Den person jag skulle låna slutsteg av skulle komma förbi och lämna det. Med sig hade hen sitt barn (ser ni varthän det barkar?). På den korta stund det tog att gå husesyn - litet hus - hann barnet förstöra en av diskanten på mina Pk-högtalare! Det medförde att jag inte behöver bygga subwoofers, då den ansvarstagande föräldern lånade ut två sls-12:or i ca 45l slutet, på obestämd tid. Nu har jag alltså så att jag kan känna mig för om en liknande setup räcker eller om jag behöver större kapacitet.
Dock behöver jag så klart fixa nya högtalare, då jag inte har något egentligt alternativ till PK. Men det tar jag i en annan tråd. Hjälp mig gärna där.
Användare som besöker denna kategori: smile och 10 gäster