Hur mycket förändrar antalet personer ljudet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JS

Hur mycket förändrar antalet personer ljudet?

Inläggav JS » 2014-11-29 18:04

Skall åka och se Interstellar på bio om några timmar och tanken slog mig. Inte tänkt på det förut. Hur mycket förändras ljudet av antalet besökare? Gör de några justeringar av ljudet beroende på antalet personer i salongen?

//Johan

Användarvisningsbild
Henthu

Re: Hur mycket förändrar antalet personer ljudet?

Inläggav Henthu » 2014-11-29 18:11

Såg den igår på Sergel salong 2. Var riktigt hemskt ljud! Förstår inte hur dom kan ha blivit certifierade. Vet inte om det var besökarna som bidrog till det utöver godisprasslet, men rösterna lät burkiga, likt hos en nedladdad cam, och det skallrade i högtalarstativen av den djupa basen. Dock så var det en riktigt bra film att ljudet snabbt blev sekundärt :D

Användarvisningsbild
Merced

Inläggav Merced » 2014-11-29 18:38

Jag _tror_ att man brukar försöka få till samma absortion från en stol som från en människa. Jag har för mig att jag har läst det, det låter i alla fall vettigt

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-11-29 19:21

JS skrev:Skall åka och se Interstellar på bio om några timmar och tanken slog mig. Inte tänkt på det förut. Hur mycket förändras ljudet av antalet besökare? Gör de några justeringar av ljudet beroende på antalet personer i salongen?

//Johan

Jag skulle säga ungefär såhär mycket.
Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-11-29 20:52

Evil_Homer skrev:
JS skrev:Skall åka och se Interstellar på bio om några timmar och tanken slog mig. Inte tänkt på det förut. Hur mycket förändras ljudet av antalet besökare? Gör de några justeringar av ljudet beroende på antalet personer i salongen?

//Johan

Jag skulle säga ungefär såhär mycket.
Bild

Har du inte större 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-29 21:50

boom skrev:Har du inte större 8O

Min tunga är mycket kortare än så, trots det är den användbar. Är du inte nöjd med din?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-30 01:45

Merced skrev:Jag _tror_ att man brukar försöka få till samma absortion från en stol som från en människa. Jag har för mig att jag har läst det, det låter i alla fall vettigt

Det är populärt att påstå att stolarna är sådana, och att man på så vis har lyckats göra lokalen oberoende av antalet besökare.

Berwaldhallen är ett exempel på en lokal som sägs vara byggd sålunda.

Men mäter man på det hela (där eller någon annanstans där det påstås att det är så) så finner man undantagslöst (de fall jag känner till, jag har ju inte varit överallt) att så inte är fallet. Det är helt enkelt mycket svårt att göra en stol som absorberar lika mycket som en människa, och som dessutom slutar att absorbera helt när något faktiskt sitter i den...

Dessutom är det svårt att bestämma hur mycket en människa absorberar, eftersom det beror på så många saker, inklusive om det sitter någon bredvid! En liten, liten benig tant absorberar mycket mindre än en lång tjockis. Tänk även på att absorptionen inte är ett enkelt tal, en koefficient bara. Absorptionen har massor av egenskaper - riktningsberoenden, frekvensberoenden, samverkanseffekter med kringliggande ytor...
Att göra en stol som absorberar lika mycket som "den själv plus den människa som sitter i den", låter sig nog inte göras med mindre än att den tomma stolen liksom kräks upp någonting människoliknande (kanske typ en saccosäck?), när ingen sitter i den.

Men i de flesta moderna biografer - som det kan ske inte låter så jättebra i - så har det helt andra orsaker än att antalet besökare är fel. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-30 03:38

Man kanske skulle söka jobb som absorbent i konserthuset... o få höra en massa käck musik gratis :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-11-30 12:48

IngOehman skrev:
En liten, liten benig tant absorberar mycket mindre än en lång tjockis.

Vh, iö

Så med bara några få Evil Homer i en fullstor salong absorberar dom så mycket att det inte blir något ljud alls. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-12-04 18:58

Det räcker nog med onde Homer och mig för att få tillräcklig absorption :mrgreen:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-12-04 19:28

bakerman22 skrev:
IngOehman skrev:
En liten, liten benig tant absorberar mycket mindre än en lång tjockis.

Vh, iö

Så med bara några få Evil Homer i en fullstor salong absorberar dom så mycket att det inte blir något ljud alls. :mrgreen:

Måste få lägga in en protest mot Öhman här, du nämner inte vad tanten har på sig för kläder, för du ser väl inte så många nakna beniga tanter, har tanten värsta afrokrullet eller är hon renrakad på skallen?

Gillar inte att det kommer sånahäringa tumregler ifrån ditt håll!
;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-04 21:05

Hamnade på en stor biograf i Helsingborg en vacker sommarkväll och insåg det bara blev vi två som skulle se filmen... Det var bedövande högt och jag vill nog tillskriva det till den tomma lokalen, för de brukade inte spela "så högt" där. Dragonheart tror jag bestämt det var.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-12-04 23:01

Alla som spelar och har spelat i livligt akustiska lokaler vet vad som händer när den blir full i kött. Kött är gott och bra på att ta ner efterklang med i glammiga lokaler.

Japp så är det :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Teknikforum