paa skrev:Kraniet skrev:har läst nåt om det där. har för mig att det var nåt i stil med att de lät den där dippen vara där då det skulle påverka andra saker negativt att ta bort den. sen tror jag man räknar med att elementen används i lådor som får en frekvenstopp runt 1500 Hz pga diffraktion.
edit: tittar man på scan-speak illuminator så har de en liknande fnurra i samma frekvensområde. vet inte om det finns nåt samband, men elementen liknar ju varandra rätt mycket.
Är det inte så att SB-Acousticskonstruktörerna tidigare jobbat på Scanspeak/Tymphany?
Japp, Ulrik Schmidt (USXX på forum) som tidigare var konstruktör på SS är den som står för konstruktionerna hos SB Acoustics om jag förstått det rätt.
Hittade hans kommentar om just uppbrytningen på ett forum:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_po ... atori#8325Sven, det er det klassiske/typiske dyk ved overgangen mellem stempelområdet og opbrydningsområdet. Det er der rigtig mange enheder, der har - og det følges af et lille bump på impedanskurven (dette bump kan også nogle gange ses på enheder, der ikke har synligt dyk - men årsagen/problemet er det samme). Det ses på enheder med lavt tab i kantophænget men hænger i høj grad også sammen med geometri på membran/kantophæng. Vi har valgt at prioritere nogle andre hensyn (såsom båndbredde og løbetid i membranen), som kræver en fladere membran. Skulle vi med den undgå dykket og samtidig bevare et kantophæng med lavt tab, ville vi skulle bruge et bredere kantophæng, hvor der kunne indlægges større rundinger i overgangene, uden at det ville gå ud over slaglængden samt symmetrien og lineariteten i ophænget. Det ville betyde mere gummi og mere vægt og dermed mere masseafkobling, som ville bidrage til en (mere) stigende frekvensgang inden afrulning.
Dykket ser måske ikke så pænt ud for folk, som køber enheder efter frekvensgang, men lydmæssigt er det et lille problem. Dette dyk, som måske nok kan kaldes en opbrydning, har nemlig ikke en resonant karakter som typiske membranopbrydninger, der ses som peaks længere oppe i frekvensområdet på langt de fleste enheder. Det er tillige i så smalt et område, at man praktisk talt ikke bemærker en skævhed i klangbalancen. Ser man på den forvrængning, der følger med dette dyk, vil man finde, at der udelukkende følger en stigning i 2. harmonisk forvrængning med som en pukkel lige omkring dyk-området. Dette er "ørevenlig" forvrængning, som måske nok farver lyden - men ikke på den slemme måde. Der må altid vælges kompromiser, når man udvikler højttalerenheder (særligt bas-mellemtoner), og vores kompromis indebærer, at dette dyk følger med.