Utanmyra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Utanmyra högtalare

Inläggav KarlXII » 2014-11-09 22:54

Bild

Ja, här hade den inte kommit in.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-11-11 23:07

Jag frågade Dalom Audio på facebook vilka som tillverkar deras element och dom skriver att det är Monacor.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-11 23:40

Zeeall skrev:Jag frågade Dalom Audio på facebook vilka som tillverkar deras element och dom skriver att det är Monacor.

Då kan man undra hur dom kom på ett pris som gör den onåbar för entusiaster.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-11-12 00:03

Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):

Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris ?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-12 00:06

Dartman skrev:Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):

Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris ?

/Jonas

Mitt intryck = dubbla priset för konstruktion.
Inkluderat forskning och andra sidouppgifter för att få en gångbar produkt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-11-12 00:25

Perfector skrev:
Dartman skrev:Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):

/Jonas

Jag tror att en vanlig livsmedelsaffär har en marginal som gränsar det du beskriver. Utan utvecklingskostnader.

/Jonas

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-12 00:34

/Jonas

Fråga Picasso
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-11-12 10:42

Dartman skrev:
Perfector skrev:

/Jonas

Jag tror att en vanlig livsmedelsaffär har en marginal som gränsar det du beskriver. Utan utvecklingskostnader.

/Jonas

+1 på den !

En högtalare med dess utveckling och samtliga dessa omkostnader medräknade kan jag lätt se kosta 10ggr komponentvärdet eller mycket mer utan att det skulle vara något tokigt...

Eller egentligen så vill jag författa mig såhär: den får kosta så mycket som den upplevs prestera, oavsett materialkostnad för det är inte relevant, det är inte en häg med material man betalar för utan en fungtion och om denna fungtion är värd 25000kr så är det värd det oavsett om det kostade 1000 eller 20000kr att nå dit.

liksom ;)

sedan så vill jag inflika att jag verkar var den enda som på nåpgot vis gillar denna design, dom är som två små godisar liksom :)
gillar det, kan verkligen se framför mig miljöer där dessa designmässigt skulle sitta som handen i handsken !
Enda missen är dom där löjliga remsorna som lite "dalamönster" som man absolut hade kunnat varit utan.... dock inte den största designmissen gjord bland olika högtalare runt om i världen :lol:

Jag gillar färgen, den är trevlig !

Dessa är fulsnygga = mycket intressanta och det är roligare än helt ointressanta högtalare tycker jag :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-12 11:14

Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris?

Ni glömmer en sak här; På hur många tillverkade enheter ska utvecklingskostnaden spridas ut? Att räkna i antal procent på tillverkningskostnaden för själva produkten duger inte. Lägg ner 10 miljoner i utveckling på en produkt som säljs i en million exemplar betyder 10:-/st i utvecklingskostnad. Sälj samma sak i 100 tusen ex och det handlar om 100:-/enhet. Därutöver är förmodligen tillverkningskostnaden som sådan ofta(st) beroende av (tillverknings-)volym.

Handlar det dessutom om en produkt med tillverkningskostnad 50:-/st så ser saken totalt annorlunda mot om den kostar 500/5000/50000:- att tillverka.

Om man sedan för 25:-/st kan få produkten att se dubbelt så dyr ut.... ja, då inser man lätt att kalkylerna börjar bli komplexa om man tittar på utveckling, produktion, tänkt/önskad försäljningsvolym och förväntad vinst i kronor. Man ska ju helst få ihop tillräckligt mycket pengar för att finansiera nästa projekt.

Så nej, det finns ingen sådan kvot mellan faktisk tillverkningskostnad per enhet och slutpris till konsument.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-12 11:29

Det handlar nog främst om vad marknaden tål.
Sedan hamnar priset något under den nivån så man inte konkar direkt utan får en "kräsen" kundkrets som betalar för att var med i "fina klubben"
Det är även dessa människor som ser till att det skapas nya prylar, för utan fina klubben skulle det inte finnas utrymme för nya och bättre saker.
Se bara på "Nallen" som blivit vad den är för att man köpte oavsett vad det kostade och gärna visade upp sig med objektet i fråga.
Men om man slår ut kostnad för tillverkning, allt inräknat och sedan tar antal tillverkade så kanske priset på utanmyra kunde vara några kronor lägre förutsatt att dom tänker hålla liv i produktionen någon längre tid.
Jag framhåller dock att Monacors element är det bästa valet av element :-)
jag säger ändå som kalle dussin tidigare.
Den kommer inte in i mitt hem

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-12 12:48

Bra mycket mer intressant design än vanlig tråkig låda. Det är ju mer sådant här som behövs. Saker som inte masstillverkas utan tillverkas i små serier med hög finish och är välgjorda med känsla och respekt för material mm .
Men jag har väl en naiv romantisk ådra i mig. Skulle vilja se/höra live någon gång. Inte min typ av design (tror jag) men i rätt miljö så. Bara önska lycka till.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-11-12 13:01

Bill50x skrev:

Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris?

Ni glömmer en sak här; På hur många tillverkade enheter ska utvecklingskostnaden spridas ut? Att räkna i antal procent på tillverkningskostnaden för själva produkten duger inte. Lägg ner 10 miljoner i utveckling på en produkt som säljs i en million exemplar betyder 10:-/st i utvecklingskostnad. Sälj samma sak i 100 tusen ex och det handlar om 100:-/enhet. Därutöver är förmodligen tillverkningskostnaden som sådan ofta(st) beroende av (tillverknings-)volym.

Handlar det dessutom om en produkt med tillverkningskostnad 50:-/st så ser saken totalt annorlunda mot om den kostar 500/5000/50000:- att tillverka.

Om man sedan för 25:-/st kan få produkten att se dubbelt så dyr ut.... ja, då inser man lätt att kalkylerna börjar bli komplexa om man tittar på utveckling, produktion, tänkt/önskad försäljningsvolym och förväntad vinst i kronor. Man ska ju helst få ihop tillräckligt mycket pengar för att finansiera nästa projekt.

Så nej, det finns ingen sådan kvot mellan faktisk tillverkningskostnad per enhet och slutpris till konsument.

/ B

Därav jag skrev som jag gjorde :)
Utan att dra den lågna versionen om varför jag tyckte som jag gjorde ^^
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-12 13:04

Man kan inte räkna bara på materialkostnaden, utan man måste ta med all arbetstid det tar att konstruera, köpa in, bygga, marknadsföra och sälja grejorna. Plus kapitalkostnader, moms och kostnader för bokföring osv.
Sen får man lägga sig på en timkostnad inklusive arbetsgivaravgift, som ligger nånstans mellan vad man kan leva på och vad marknaden tål.
Det brukar nog inte vara stå stort spann däremellan för det mesta.
Säkert har jag glömt någon kostnad också.
Små serier av entusiasthögtalare är nog otroligt svårt att få lönsamt i någon traditionell mening.
Och den som vill köpa kan ju göra det, dom andra slipper.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-12 13:56

Det enda som betyder något är 1. hur produkten ser ut och 2. hur den presterar i förhållande till liknande prylar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-12 14:00

paa skrev:Säkert har jag glömt någon kostnad också.

Man kanske kan ta med aspekten typ av företag också.

Ett aktiebolag som har skyldigheter gentemot investerare och aktieägare, och som dessutom vill investera nytt och komma med nya produkter hela tiden måste ta ut ett högre pris än en entusiast med en once-in-a-lifetime-produkt som kanske i stort sett bara behöver bära sina omkostnader.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-11-13 13:42

Jag anser att det inte finns någon rimlig kvot mellan insatsvarans andel av utpriset. Jag ville mest få igång en diskussion kring begreppet. Alltför ofta ser jag "hutlöst dyrt, grejorna kostar ju bara xxx". Jämförelsen med konst är fin, ta t ex en träskulptur av en bättre konstnär, eller som ovan "fråga Picasso".

Vad är en rimlig kvot när man pratar om programvara?

/Jonas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-13 14:08

Dartman skrev:Vad är en rimlig kvot när man pratar om programvara?

Det finns ingen sådan heller :D

/ B

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-11-13 14:09

Vem behöver retoriska frågor?

:D

/Jonas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-13 14:10

celef skrev:Det enda som betyder något är 1. hur produkten ser ut och 2. hur den presterar i förhållande till liknande prylar

Exakt!

Den som köper en vara bryr sig normalt inte om huruvida det är en lidande person i en källare som producerat grejen eller om det är ett stort multinationellt företag.

Normalt alltså.

Vad som är viktigt för gemene man (jag vågar tala för denne här...) är just - vad får jag för mina pengar?

/ B

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-11-13 14:29

Gillar verkligen formen. Påminner lite om is.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2014-11-13 16:55

Jag är helt ointresserad av högtalaren, men skulle trots allt kunna tänka mig en pratstund med konstruktören.

(förutsätter att det är hon på hemsidan)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-13 16:57

Ja dom var ju.....ja....inte i min smak.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-11-13 18:01

Har någon lyssnat till högtalaren? Visst, den är inte billig och elementen är ju inte svindyra (kanske) men att börja härja om att den är för dyr känns lumpet. Träarbetet verkar förstklassigt. Fit och finish likaså.. Jag hör ingen som gnäller på att i6 kostar 20k och elementen är ju i alla fall till utseendet snarlika och lådorna känns mer arbetade i Utanmyras högtalare. Jag har hört i6 och tycker att de på rent ljudmässiga grunder är väl värda sitt pris. Varför skulle inte detsamma kunna gälla även Utanmyra?
Att de verkar välbyggda är dock inte samma sak som att jag gillar designen... Huga...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-11-13 18:07

Den där högtalaren var ju jättefin! :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-11-14 13:17

Phon han är med på det där med att "Udda" kan vara fint också ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-12-01 12:27

Här kan man läsa mer om hur den är tilltänkt att fungera.

http://www.blocket.se/dalarna/UTANMYRA_ ... 11&w=3

Ett musikaliskt konstverk från Dalarna!

U T A N M Y R A
Är en renodlad närfältsmonitor för musikproduktion med högt ställda krav på ljudåtergivning. Monitorerna är ett genuint hantverk med innovativ estetik.

Utanmyra är en sluten konstruktion och byggd i skiktlimmad MDF med bakre vägg av betong som reducerar resonanser.
Komponenterna i delningsfiltret är direkt sammanlödda med varandra utan inblandning av tunna ledningar i kretskort. Dalom Audio använder enbart kvalitetskomponenter.

Delningsfiltret sitter i underdelen av högtalaren för att inte störas av lufttryck och vibrationer inuti kabinettet. Transientåtergivningen är mycket bra i ett slutet system vilket skapar snabba attacker vid förflyttning av luft/ljud. Det ger en korrekt återgivning av musik med skärpa och klarhet. Utanmyra levererar ett rent ljud som inte tröttar ut öronen vid långa lyssningspass.

Basen kan enkelt omkopplas på baksidan av monitorn.
Antingen använder man frekvensområdet mellan 70 Hz till 20 000 Hz eller så skär man basen från ca: 120 Hz. Djupbasen kompletteras sedan med BINGSJÖ Sub. Kombinationen Utanmyra och Bingsjö Sub har fördelar rent ljudmässigt.
Den slutna konstruktionen är mindre känslig för placering i ett rum. Satelliter av basreflexkonstruktion kan få problem med bas som reflekteras och förstärks. I många fall leder det till att ljudet inte blir optimalt vid lyssningspositionen då basen hamnar på annan plats i rummet än där man sitter.

Ett slutet system slipper sådana problem då de lägre frekvenserna kommer från en sub. Djupbasen kan lättare optimeras till rummet så att fullfrekvensåtergivningen sammanfaller vid lyssningspositionen. Utanmyra korrelerar (samverkar) mycket fint med en subbas.

Utanmyra är lättplacerad då den bara är 200 mm djup. Dock bör kontrollrummet vara akustikbehandlat för bästa tänkbara ljudupplevelse.
Läs mer om detta på wiki.kontrollrummet.com

Specifikation U T A N M Y R A

Konstruktionstyp:
Passiv tvåvägs, -sluten låda.

Diskant:
1,1 soft dome

Bas:
5,25

Frekvensomfång -3dB:
70 Hz 20 000 Hz. -10 dB: 49 Hz

Alternativt delning:
ca: 120 Hz 20 000 Hz. -10 dB: 85 Hz

Känslighet, (1w/m) SPL:
88 dB

Impedans:
8 ohm

Storlek:
Höjd: 370 mm, Djup 200 mm Bredd: 325 mm.
Kabinett utan underdel: 250 x 250 mm

Vikt:
6 Kg / st

Bakstycke:
Välvd betong (1 kg)

BINGSJÖ Sub är under utveckling!

U T A N M Y R A är en del av D A L A R N A och tillverkas på beställning. Varje par numreras. 22500 kr/par inkl moms

Välkommen för provlyssning!

DALOM Audio / Borlänge
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 13:03

Snacka om invecklad beskrivning för att kunna ta överpris

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-01 14:57

Det var väl lite piggt att ha en omkopplare för användning med / utan sub?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 16:26

Sånt byggde jag in i högtalare på sent 70-tal.
en kondensator som begränsade omfånget vid extremt högspel
Funkar lika bra nu som då, tydligen :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-02 19:08

Dom kan ju göra en pytteliten högtalare och kalla den för pissmyra :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi