Ja, här hade den inte kommit in.
Moderator: Redaktörer
Zeeall skrev:Jag frågade Dalom Audio på facebook vilka som tillverkar deras element och dom skriver att det är Monacor.
Dartman skrev:Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):
Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris ?
/Jonas
Perfector skrev:Dartman skrev:Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):
Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris ?
/Jonas
Mitt intryck = dubbla priset för konstruktion.
Inkluderat forskning och andra sidouppgifter för att få en gångbar produkt.
Dartman skrev:Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):
/Jonas
Dartman skrev:Perfector skrev:Dartman skrev:Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):
/Jonas
Mitt intryck = dubbla priset för konstruktion.
Inkluderat forskning och andra sidouppgifter för att få en gångbar produkt.
Jag tror att en vanlig livsmedelsaffär har en marginal som gränsar det du beskriver. Utan utvecklingskostnader.
/Jonas
Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris?
Bill50x skrev:Dartman skrev:Det jag läser här får mig att fundera över följande (kanske en egen tråd?):
Vad är en rimlig (läs berättigad) kvot mellan insatsvarans kostnad och den färdiga produktens pris?
Ni glömmer en sak här; På hur många tillverkade enheter ska utvecklingskostnaden spridas ut? Att räkna i antal procent på tillverkningskostnaden för själva produkten duger inte. Lägg ner 10 miljoner i utveckling på en produkt som säljs i en million exemplar betyder 10:-/st i utvecklingskostnad. Sälj samma sak i 100 tusen ex och det handlar om 100:-/enhet. Därutöver är förmodligen tillverkningskostnaden som sådan ofta(st) beroende av (tillverknings-)volym.
Handlar det dessutom om en produkt med tillverkningskostnad 50:-/st så ser saken totalt annorlunda mot om den kostar 500/5000/50000:- att tillverka.
Om man sedan för 25:-/st kan få produkten att se dubbelt så dyr ut.... ja, då inser man lätt att kalkylerna börjar bli komplexa om man tittar på utveckling, produktion, tänkt/önskad försäljningsvolym och förväntad vinst i kronor. Man ska ju helst få ihop tillräckligt mycket pengar för att finansiera nästa projekt.
Så nej, det finns ingen sådan kvot mellan faktisk tillverkningskostnad per enhet och slutpris till konsument.
/ B
paa skrev:Säkert har jag glömt någon kostnad också.
Dartman skrev:Vad är en rimlig kvot när man pratar om programvara?
celef skrev:Det enda som betyder något är 1. hur produkten ser ut och 2. hur den presterar i förhållande till liknande prylar
Ett musikaliskt konstverk från Dalarna!
U T A N M Y R A
Är en renodlad närfältsmonitor för musikproduktion med högt ställda krav på ljudåtergivning. Monitorerna är ett genuint hantverk med innovativ estetik.
Utanmyra är en sluten konstruktion och byggd i skiktlimmad MDF med bakre vägg av betong som reducerar resonanser.
Komponenterna i delningsfiltret är direkt sammanlödda med varandra utan inblandning av tunna ledningar i kretskort. Dalom Audio använder enbart kvalitetskomponenter.
Delningsfiltret sitter i underdelen av högtalaren för att inte störas av lufttryck och vibrationer inuti kabinettet. Transientåtergivningen är mycket bra i ett slutet system vilket skapar snabba attacker vid förflyttning av luft/ljud. Det ger en korrekt återgivning av musik med skärpa och klarhet. Utanmyra levererar ett rent ljud som inte tröttar ut öronen vid långa lyssningspass.
Basen kan enkelt omkopplas på baksidan av monitorn.
Antingen använder man frekvensområdet mellan 70 Hz till 20 000 Hz eller så skär man basen från ca: 120 Hz. Djupbasen kompletteras sedan med BINGSJÖ Sub. Kombinationen Utanmyra och Bingsjö Sub har fördelar rent ljudmässigt.
Den slutna konstruktionen är mindre känslig för placering i ett rum. Satelliter av basreflexkonstruktion kan få problem med bas som reflekteras och förstärks. I många fall leder det till att ljudet inte blir optimalt vid lyssningspositionen då basen hamnar på annan plats i rummet än där man sitter.
Ett slutet system slipper sådana problem då de lägre frekvenserna kommer från en sub. Djupbasen kan lättare optimeras till rummet så att fullfrekvensåtergivningen sammanfaller vid lyssningspositionen. Utanmyra korrelerar (samverkar) mycket fint med en subbas.
Utanmyra är lättplacerad då den bara är 200 mm djup. Dock bör kontrollrummet vara akustikbehandlat för bästa tänkbara ljudupplevelse.
Läs mer om detta på wiki.kontrollrummet.com
Specifikation U T A N M Y R A
Konstruktionstyp:
Passiv tvåvägs, -sluten låda.
Diskant:
1,1 soft dome
Bas:
5,25
Frekvensomfång -3dB:
70 Hz 20 000 Hz. -10 dB: 49 Hz
Alternativt delning:
ca: 120 Hz 20 000 Hz. -10 dB: 85 Hz
Känslighet, (1w/m) SPL:
88 dB
Impedans:
8 ohm
Storlek:
Höjd: 370 mm, Djup 200 mm Bredd: 325 mm.
Kabinett utan underdel: 250 x 250 mm
Vikt:
6 Kg / st
Bakstycke:
Välvd betong (1 kg)
BINGSJÖ Sub är under utveckling!
U T A N M Y R A är en del av D A L A R N A och tillverkas på beställning. Varje par numreras. 22500 kr/par inkl moms
Välkommen för provlyssning!
DALOM Audio / Borlänge
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster