Digitala dumheter

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MultiMan

Digitala dumheter

Inläggav MultiMan » 2014-11-29 13:12

Jag fortsätter förundras över hur mycket dumheter som lyckas leta sig in i även, till synes, seriösa företag. Nu senast svenska Dicentia som producerar CD och samverkar med Sony, en av de två skaparna av CD-formatet.

Vad hittar vi då på deras antagligen nyväckta vinylavdelning? Jo, se bilderna. Tur att mina skivor från 1983 och framåt inte vet om detta då hade jag blivit ledsen. Av ungefär 2100 CD så har jag en enda som inte är rippbar till 100% i dator pga dataskiktsförstörelse som inte kan hänföras till mekaniska skador, men spelar i en vanlig spelare (bortsett från några usla Cactus Datashield-skivor från 2003-2006). Det är en Paula Abdul-skiva, så ingen stor förlust. Två klassiska skivor från 1984 har ett par spår som krånglar och man kan se ringar i skivan, troligen skit eller fukt vid tillverkningen som förstört alu-skiktet.

Att "ingen ljudinformation går förlorad" med vinyl är också ett fantastiskt påstående i sig.

Dicentiafolket kanske består av högstadieungdom som knappt sett en CD än mindre har erfarenhet av dem? Alternativt folk från skivbolagen som kränger CDR som CD numera (se tidigare tråd)? Vad tror ni? :P
Bilagor
Dicentiadumhet1.JPG
Dicentiadumhet1.JPG (84.68 KiB) Visad 586 gånger
Dicentiadumhet2.JPG
Dicentiadumhet2.JPG (15.83 KiB) Visad 586 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Digitala dumheter

Inläggav Bill50x » 2014-11-29 14:37

Jisses. Helt osökt kommer jag in på uttalandet "Med sådana vänner behöver man inga ovänner"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-29 14:42

Varför gör dom inte CD-skivor av vinyl, om det är så bra?
:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-01 16:52

Chef Costas på Sony DADC Sverige tyckte tydligen att det var bättre att dicentia svarade direkt så en "Piero" från Dicentia ringde upp. Verkade vara en vettig kille och "lovade" att de felaktiga skrivningarna skulle vara borta snarast. Tummen upp för det och att han höll med om min kritik.

Hursom, denna texten verkar ha funnits ett bra tag, varför har ingen reagerat tidigare på direkta felaktigheter, inte ens internt?

Återgå till Musikstugan