Peerless MT225HFC vs MT24CT? (Blev MT25 :))

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henthu

Peerless MT225HFC vs MT24CT? (Blev MT25 :))

Inläggav Henthu » 2014-12-01 17:43

Kom över 8st 8 ohm MT225HFC idag. Var tvungen att slå till snabbt. Lyckades inte hitta mycket information om MT225 efter en hel del sökande, men antog att de skulle kunna fungera som ersättare till MT24? Har MT20 idag och får en hel del distortion runt 2 kHz :o

Hittade den här bilden där dom är bredvid varandra. Kan det betyda att dom är av samma generation?:
Bild

Borde filtermodden för MT24 fungera på dessa?
Senast redigerad av Henthu 2014-12-19 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Peerless MT225HFC vs MT24CT?

Inläggav Perfector » 2014-12-01 20:04

Har för mig att samtliga tål 50 W vid 2000 Hz 12 db oktav
Samt att 225 HFC är en av mycket få pappdiskanter som klara 20 kHz utan att blinka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 20:44

Du menar 5W? Googlade fram denna (postat av nån på faktiskt):
Bild

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 20:51

Bild från säljaren på det jag köpt. Kan någon bekräfta huruvida dessa verkligen är MT225 eller inte? :D
https://picasaweb.google.com/1016924695 ... 0729465474
https://picasaweb.google.com/1016924695 ... 8852736850

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 20:58

Henthu skrev:Du menar 5W? Googlade fram denna (postat av nån på faktiskt):
Bild

Odelade, ja.
men vid 2000 Hz 12 dB oktav så är min angivelse nästan rätt, för jag har för mig att det var vid 1800 Hz som den tålde 50 Watt och 100 Watt vid 4000
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 21:10

Perfector skrev:Odelade, ja.
men vid 2000 Hz 12 dB oktav så är min angivelse nästan rätt, för jag har för mig att det var vid 1800 Hz som den tålde 50 Watt och 100 Watt vid 4000

Ah då förstår jag. Låter lovande :)

Sitter nu och övar på att restaurera dustcap då de alla är intryckta. Har några MT20 i dåligt skick som får agera försökskanin. Vissa säger att deformerad hatt kan påverka spridning och dylikt. Vissa att det inte spelar någon roll och att dom ibland kom så direkt från fabrik. Klurigt att veta. Men med ett stereoskop, aceton och fina pincetter så var det ju relativt enkelt att få loss dom och limma dit dom igen :o

Tycks förresten finnas olika revisioner på MT20(?). Med och utan hål:
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 21:13

Henthu skrev:
Perfector skrev:Odelade, ja.

Ah då förstår jag. Låter lovande :)

Sitter och övar nu på att restaurera dustcap då de är alla intryckta. Har några MT20 i dåligt skick som får agera försökskanin. Vissa säger att deformerad hatt kan påverka spridning och dylikt. Vissa att det inte spelar någon roll och att dom ibland kom så direkt från fabrik. Klurigt att veta. Men med ett stereoskop, aceton och fina pincetter så var det ju relativt enkelt att få loss dom och limma dit dom igen :o

Tycks förresten finnas olika revisioner på MT20(?). Med och utan hål:
Bild

Bra tanke för domarna är radiatorer för höga diskanten över 10000 Hz då dom beter sig som domediskanter.
Av någon outgrundlig anledning så pillar vuxna karlar alltid in dom när dom ska känna på den tunna alufolien :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 21:39

Lite data på efterföljaren till 225, men samma data.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 22:00

Perfector skrev:Lite data på efterföljaren till 225, men samma data.

Tackar. Det här ska bli ett kul projekt. Börjar bli dax att bekanta mig med filter design :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 22:03

Har filterlista åxå med både konjugat= impedansjustering och dämpning om det skulle bli behov av det.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-02 18:55

Perfector skrev:Bra tanke för domarna är radiatorer för höga diskanten över 10000 Hz då dom beter sig som domediskanter.
Av någon outgrundlig anledning så pillar vuxna karlar alltid in dom när dom ska känna på den tunna alufolien :-)

... och sen skyller de på något barn... :mrgreen: :roll:

P.S. vad gäller effekten så är det givetvis en tumregel där det kan skilja en hel del mellan olika typer av musik.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-02 19:10

nej, effekten är över delningsfilter och konstant.
däremot är effekten ut från en förstärkare relaterad en insignalnivå.
Så man kan köra sönder en diskant snabbare än man tror.
Dessutom kan man med tonkontroller köra sönder diskanter oavsett angiven effekttålighet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 10:06

Perfector:
Jag blir förundrad, har du lust att förklara allt du just sa i inlägget här över ? :)

Sedan så vill jag bara påpeka att ingen av dessa diskanter är i närheten av att hantera några 50w cont, 50w dynamiskt ja men inte cont.
Cont så är nog 5w eller mindre än så mer realistiskt!

Det är ytterst få, ens mycket högpresterande diskanter som kan hantera så mycket som 50w cont, det oroligt mycket för så lite metall att absorbera och leda bort värmen från.
Och en väldigt tunn tråd i spolen som omöjligt kan hantera stora continuerliga effekter, går helt enkelt inte... (behöver vara en tunn tråd i en diskant för att få låg vikt och få plats med lämplig mängd varv).

En sak jag har lagt märke till med dessa diskanter är att dom bör delas högt, absolut över 2500Hz och med minst 12dB/Okt för att avlasta dom mot lägre frekvenser.
Dom låter verkligen inte vackert annars...

Lite tipps sådär ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-03 10:20

Nej, det är inte alls så att man konstant får ut 5W på diskanten om man matar in totalt 50W på ingången till ett delningsfilter.

Självklart blir det mindre än 5W om det endast är djupbastoner från en elorgel och självklart är det mer än 5W om det är glaskross-ljudeffekter.

(Det sistnämnda har för övrigt praktiserats i en butiksverksamhet, minns inte om det gick att få garantiärende från leverantören eller inte men demoskivan med glaskross tog kål på diskanterna nåt högtalarpaket... Det var för övrigt Grundigs demoskiva som var boven. Discogs.org om skivan. Nära på oansvarigt att ge ut en sån skiva... :wink: :roll: Å andra sidan är det ovanligtvis en hifi-demo-skiva som har åtminstone en lyssningsbar låt även för de som inte snöat in på den sorts musik som har få lyssnare. Antingen gillar man pop och då duger "Blue night shadow" eller så gillar man tung rock och då duger TNT-låtarna. :) )

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-03 10:38

50 W vid 1800 Hz 12 db branthet, klart i beskrivningen.
5 watt odelad.
läs infobladet jag klistrade in
Men visst, effekten är ju till hela högtalaren och då blir diskantens del mindre.
Men nu sitter ni och disikerar effektdata på pin kiv.
Och visst bör den delas högre.
Den klarar 100 W vid 4000 Hz delning 12 dB branthet
Och där låter den väldigt vackert.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 15:09

Nej det är inte samma sak det du syftar på :)
Den tål inte 50W cont, oavsett om den är delad eller inte... det är inte det relevanta.
50w mätt över själva diskanten odelat, det utvecklar lika mycket värme som 50w delat, 50w över elementet är alltid 50w över elementet oavsett vad man har gjort med signalen innan.
Om dessa 50w sedan matas in med en sinus på låga frekvenser som elementet dessutom hanterar sämre rent mekaniskt så blir ju resultatet såklart inte bara termisk överbelastning utan även mekaniskt med än större skador som följd.

Det relevanta är ju det område där vi tänker att elementet ska arbeta och vad den tål där, alltså över delningsfrekvensen man har valt om man så vill !
Och det är där den inte tål några 50w cont oansett frekvens, problemet är att det utvecklas nästan 50W värmeffekt i motorsystemet och denna lilla spole och motorsystem kan absolut inte under några omständigheten klara av detta långvarigt.
Det är omöjligt tyvärr...
Och dessa 50w som själva diskanten blir matad med, ja dom blir lika mycket värme oavsett om det är 2500Hz eller 4000Hz som spelas och om dessa 50W inte är mycket korvarigt så kommer diskanten att brinna upp lika mycket och snabbt i båda fallen :)
därav så menar jag att 50w max stämmer säkert, men det är ju just max = dynamiskt och inte continuerligt :)

Vad man än gör i filtret så kan fortfarande själva elementet i sin enskildhet bara hantera en viss effekt att bli matad med, och 5w är mer realistiskt som continuerligt och det som är angivet :)
Det som du hänvisar till är just maximal effekt den kan hantera = peak och då är 50W säkert möjligt :)

Jag vill bara säkerställa så att vi pratar om samma sak du och jag här nu, jag är alltså inte intresserad av vad element + filter kan hantera vid frekvenser utanför elementets tänkta arbetsområde.
För det kan ju vara hur mycket som helst... om elementet tack vare ett filter inte heller spelar något vid en viss frekvens så betyder ju det att den inte heller blir matad med någon effekt och därmed inte kan spelas sönder vid den frekvensen :D
Utan nu talar jag om frekvenser där man VILL använda diskanten, t.ex. över 2500Hz säger vi då, som exempel bara.

Vad som låter bra är ju relativt och personligt så där finns det ingen fakta, men jag tycker att dom ska delas mot 2500Hz eller högre, men jag kan säga att efter att ha lekt en del med dessa så skulle jag inte vilja använda dom med sådan låg delning som 1800Hz / 12Okt om inte flera används för att dels få upp tåligheten och dels få en spridning som kan vara tilltalande.

Jag har hört dessa spela rätt trevligt ihopp med en liten 5,5" bas/midd i en liten portad låda, mins inte vad dom hette ?!
tror det delade vid 1800Hz och det var också en av dess brister... att diskanten blev lite "otydlig" så fort volymen åkte upp över "lounge nivå".
Har använt mig av ca 2500Hz 12dB/okt eller 18dB / okt delning till dessa när jag lekt med dom och då är dom bra mycket mysigare :)
förrutom när jag gjorde ett bygge med 6st av dessa i varje högtalare i en (nästan) 180* spridande historia, då fick det duga med närmare 2000Hz 12okt om jag inte mins fel.
Dom möttes upp av ett ganska litet 4-5"" element som spred bra tillsammans med dessa och slutligen en 8" bas för området under ca 700Hz, ungefär där också baffelsteget föll av har jag för mig :)

det var roliga byggen, lätt inte korrekt, men dom lät roligt och mycket "rymd", super bra högtalare att spela musik i bakgrunden med, placerade nära/ intill vägg.
det ska vara kul att exprimentera ! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-03 15:34, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-03 15:33

Ett uttömmande argument som du kanske ska leverera till Peerless som ju angivit den till 5 w odelad och 50 watt vid 1800 Hz 12 db oktav
Klart som sjutton att systemeffekt 50 watt inte är 50 watt vid diskanten
Men om man ska dissikera hela tiden så får man inget sammanhang, ungefär som att jag ska bygga med bara diskanter och vill veta hur mycket dom tål
Effekten är ju bundet till punkten för delning.
därför tål den mer ju högre du delar den.
Men det är systemeffekten som avses.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 15:47

Perfector skrev:Ett uttömmande argument som du kanske ska leverera till Peerless som ju angivit den till 5 w odelad och 50 watt vid 1800 Hz 12 db oktav
Klart som sjutton att systemeffekt 50 watt inte är 50 watt vid diskanten
Men om man ska dissikera hela tiden så får man inget sammanhang, ungefär som att jag ska bygga med bara diskanter och vill veta hur mycket dom tål
Effekten är ju bundet till punkten för delning.
därför tål den mer ju högre du delar den.
Men det är systemeffekten som avses.

Nej diskanten tål inte mer effekt om du delar den...
Däremot så utvecklas det mindre effekt i diskanten vid normalfall (spelandes musik ) om du delar den högre !

Delar du diskant nr1 vid 1800Hz och sedan en likadan diskant nr2 vid 4000Hz och spelar sedan en 8000Hz sinus i dom båda så tål dom båda lika mycket innan dom går sönder...

Medan om du spelar en 2500Hz sinus så kommer diskant nr1 att gå sönder snabbare än diskant nr2 tack vare att diskant nr2 i detta fallet inte får lika mycket effekt som en följd av filtret, men diskant nr2 spelar nu inte heller lika starkt i nivå som diskant nr1 !
Höjjer vi ljudnivån så mycket så att diskant nr2 nu, trots din 4000Hz 12okt delning, spelar lika starkt vid 2500Hz som diskant nr1 gör, så går dom sönder samtidigt i alla fall...

Ljudnivån vid en viss frekvens är direkt sammankopplat med inmatad effekt vid den frekvensen och tyvärr så hjälper inget filter till att höjja effektåligheten i elementets verksamma område, den är ju tänkt att spela där och det intressanta där är ju verkningsgrad, att få diskanten att spela så starkt som möjligt med minimal effekt in i den.
för att uppnå detta så får man konstruera diskanten så att den lämnar mycket ljud per watt så att säga :P

Sedan när diskanten spelar väldigt starkt vid lite instoppad effekt så kan man dämpa diskanten till den spelar lika starkt som mas/ mellanregister och låta några effektmotstond få ta hand om lite extra värmeutveckling för att spara på diskanten och hålla dissten nere.

Men nu blir det nästan lite OT här !

oavsett så, Peerless menar så vitt jag kan se exakt det jag skriver och jag håller med dom !
att med ett 1800Hz 12dB/okt filter så ska elementet kunna hantera en maxeffekt (dynamisk) om 50w oavsett frekvens.
låga frekvenser dämpas fort av filtret = ingen eller väldigt lite effekt utvecklas i diskanten.
höga frekvbenser dämpas inte i filtret = dessa 50w utvecklas i diskantelementet, men då det är dynamiskt så är det okey för upphettningen hinner inte verka destruktivt :)

5w odelat = Den kan hantera 5w dynamiskt vid alla frekvenser odelat då, det kan stämma då 5w dynamiskt ju inte är tillräckligt för att överhetta den och frågan är om 5w dynamiskt vid säg 30Hz skulle räcka för att få den att mekaniskt gå sönder... är tveksam 1
så det stämmer säkert utmärkt det med :)

Alltså, Perfector, jag vill bara att det ska stå rätt !
så att ingen tror något som inte stämmer, för det är tråkigt om det blir så, oavsett om det beror på att någon skriver fel/ tänkte fel elle det "gick lite snabbt" så är det jätte bra om man försöker att bemöta eventuella felaktigheter i alla fall :)

Är inte intresserad av något annat än att vara säker på att vi menar samma sak du och jag, för jag tolkade ditt inlägg som att du inte håller med om ovanstående, stämmer det ?
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-03 15:53, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-03 15:52

instämmer med det du skrev om effekttålighet, och det är exakt det jag försökt få fram hela tiden.
Peerless använde sig av dubbla angivelser. en för 50 watt med delning 1800 Hz och en för 100 watt med delning 4000 Hz.
Tåligheten är då systemeffekten till samtliga element i en högtalare, eller uttagen effekt ur förstärkaren. Inte som påmatad effekt enbart till diskanten, men jag tro jag skrivit det flera gånger i tråden.
När jag byggde aktivt så planerades filter och effekttålighet på det sättet. Jag vet inte hur ni gör nu men begreppet systemeffekt verkar ha försvunnit lite.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 15:57

Dåså !
då är vi överens :)

Det var det jag ville veta, om du alltså höll med om det jag skrev eller hade några invändningar, men detr hade du då inte och så bra ! :D
anledningen till att jag skrev detta var att en sak som du skrev tidigare i tråden var lite svårtytt vad du menade och jag bad om en förklaring därav, så att inte någon ska råka villseledas pga otydlighet, det är bara synd... bättre då att fråga helt enkelt :)

Ja !

Som sagt, systemeffekten kan man anse att den stiger med ökad delning på diskanten då ett mellanregister eller bas/mellanregister får ta över mer av diskantens jobb.
och det är lättare att detta större ellement med större motorsystem (mer metall, grövre tråd i spolen och mer luftrörelse) har en avsevärt högre effekttålighet vid dessa frekvenser.
Det har ju även med den spektrala fördelningen av effekt vid "den mesta musik" att göra :)

Alltså, musik innehåller ofta mindre effekt vid höga frekvenser än vid låga, så ju högre du delar ju högre vinst får man dessutom i total system tålighet i praktiken när det spelas musik :P

fasen... va länge sedan man lekte med högtalarbyggerier nu.... man bor ju inte direkt optimalt med hemma snickrande i tankarna :roll:
Men det är kul och jag skulle gärna bygga lite mer nu igen när jag dessutom har "hittat hem" gällande min primära anläggning, det är ju NU man ska bygga gärnet och bara ha sjukt kul !!! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-04 06:18

Men hur svårt på en skala kan det vara att acceptera att musikinspelning A kan ha mycket större andel energi i diskanten än musikinspelning B? När man spelar upp de båda musikstyckena med 50W total toppeffekt så kan toppeffekten på diskanten bli 7W med stycke A och 3W med stycke B.

P.S. om du vill "motbevisa" mig så ordna en inspelning av glaskross och spela den med 50W uteffekt från din förstärkare så bjuder jag dig på glass ifall ett par diskanter specade för "5W odelat" överlever.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 08:27

Är inte säker på vem detta var riktat till men om det var till mig så kan jag bara förundrat påpeka att jag inte någon gång ifrågasatt det där.
Självklart är det programmaterialsberoende, egentligen bör man kalla det frekvensspanns beroende, vart effekten ligger i frekvens i relation till en specifikt element tänkta (ofiltrerade) arbetsområde och det är ju också det jag tjatat om helatiden :)

Så jag antar att det inte var riktat till mig.

Glas kross är ju ändå något som BORDE vara monumentant, alltså vad är det för klipp ?
Ett konstant glaskrossande eller typ "slänger tallrikar i väggen" ?! :)
För om det är ett kort och starkt "klirr" så borde det inte vara så förädiskt, men om det är ihållande så kan det ju ställa till med problem.
Särskilt om ljudet är väldigt okomprimerat och "låter svagare än vad det egentligen är" och om detta sedan är lite "tillfixat" (allternativt högtalarna är av det "gosigare" slaget) så att ljudet är mindre "skarpt" så att det går än lättare att spela starkt.
Ja då kan det lätt spelas sönder diskanter.... :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-04 08:36

Jag bara kopierar dvd-ai's text för jag säger exakt som han.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-04 22:11

Hinten var väl mot Perfector, men ta det inte så hårt. :)

Jag borde nog leta upp skivan, kan kanske fixa en kopia på "glaskross"-spåret. Jag har svårt att tro att copyrightreglerna verkligen omfattar det spåret, kravet på verkshöjd blir nog svårt att uppnå :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-05 00:57

Perfector tar inte åt sig alls, för han refererar bara till de siffror som kommer från tillverkaren.
Därmed är han utan skuld, vilket härmed intygas å det bestämdaste :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 09:22

MiaM skrev:Hinten var väl mot Perfector, men ta det inte så hårt. :)

Jag borde nog leta upp skivan, kan kanske fixa en kopia på "glaskross"-spåret. Jag har svårt att tro att copyrightreglerna verkligen omfattar det spåret, kravet på verkshöjd blir nog svårt att uppnå :)

Man vet inte... kanske gör det någon ledsen... :)
Men det vore kul att ha det spåret och testa (har noga anpassade diskantsäkringar som bryter med marginal för tidigt, så det är lugnt oavsett) och se hur ondskefullt detta spåret är :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-05 10:59

I så fall.
MDS test record optical Power base vol. 7
Den börjar med en helikopter och ett jetplan på låg höjd
Spela upp den sekvensen och se diskanterna ryka :-)

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-05 13:54

Schenker tar sin lilla tid att leverera diskanterna...

Läser att MT20 ska ha 89 dB/watt och att MT225 har 92 dB/watt. Bara en 3 dB skillnad som man borde kunna kompensera med byglarna på OA-14 för att få något temporärt fungerande då både är 8 ohm? Kommer ta ett tag innan man hinner sätta sig in i filterkonstruktion :?

Kan vara helt ute och cyklar, men delning och styrka är väl de parametrar man ska ta hänsyn till primärt? :D

*edit*

Läste lite om impedanskurvor nu. Ser ut att vara betydligt mer att ta hänsyn till 8O Undrar hur MT24 och MT225 skiljer sig där
Senast redigerad av Henthu 2014-12-05 14:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-05 14:05

Byglingen på Carlsson kan kompensera den biten
Tror inte du behöver fasta dämpningar på en så bra konstruktion.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 14:14

Fick hem diskanterna idag. Gjort en tonsvepning och de låter fullt fungerande. Även den diskant som är sprucken både i fästningen och rakt över konen. Märkligt? :)

Ska testa att göra lite mätningar på dom när tid ges

Nästa

Återgå till Vintage-hifi