Ytbehandling av fanér(lack)!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

danfra

Ytbehandling av fanér(lack)!

Inläggav danfra » 2005-11-26 23:41

Har fått mina piP fanérade(björk) åt mig. Nu skall bara fanéret få en ytbehandling. Jag har tänkt mig att lacka dem(glans 20).
Jag skulle vilja ha lite tips:
Vilken lack?
Vätning och slipning innan?
Hur sker applicering bäst? Pensel, roller eller båda? Vilken pensel?
Skall jag lacka hela högtalaren på en gång?
Hur ubdviker jag rinning?
Flera lager med slipning mellan?
Grovlek på slippapper?
osv

Jag vet att det finns många med erfarenhet kring detta och hoppas ni kan dela med er till mig. :D

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-27 19:36

Hej danfra,

Så här kan man göra om man vill ha ett bra resultat.

ALCRO Trälack halvmatt, för snickerier inomhus duger gott.

Slipa mycket innan, Ytan ska kännas bra utan ojämnheter och mjuk/len. OBS passa kanterna då det är mkt lätt att slipa ner faneret just utefter kanterna.

Pensel är helt ok, dock ska det vara en pensel av god kvalitet. målaraffären vet vad som krävs.

Lacka undersidan först 2-3 ggr, slipa emellan.

Lacka hela lådan på samma gång, undersidan redan klar.

Har du målat med målarfärg någongång så vet du hur mkt lack du kan stryka ut på en gång, tricket är att inte vara för snål.

Du bör stryka minst 7-8 gånger nånting, slipning mellan varje strykning.

Papper bör vara i början ca 200 papper sista halvan 400 papper.

Detta är viktigast, penseln kan efter några gånger lämna efter sig små små korn, blir pyttesmå noppror som kan vara knepiga att slipa bort. Tvätta ur penseln noggrant. Alinafta + diskmedel och vatten låt torka.

Lycka till

/ Thord
Let it in and let it out

danfra

Inläggav danfra » 2005-11-27 23:31

Tack för tipsen X-ray!

Skall följa ditt råd.

En annan fråga:
En liten flisa har gått i skarven mellan sida och topp.
Skall man peta i något eller kommer lacken dölja det?
Eftersom faneret är björk kanske man kan peta i en liten bit av en tandpetare? Eller skall man ta slipdammet och blanda med transparent trälim där? Färgat spackel?

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-11-28 12:36

lacken döljer ingenting, tar snarare fram saker.....och finns ingen anledning att lacka 7-8ggr.....2ggr räcker bra, och har du en bra pensel behöver du inte slipa mellan ggr....fyll igen med en fanerbit, ....det är annat om du vill ha "piano" lack då kanske man behäver lacka 7-8ggr och slipa mellan....kan även berätt dom som lackar bilar använder som sista sandpapper storlek 150-200..och våtslippapper om det är klarlack....400 är lite överkurs, ju mindre ytan är desto mindre ser man

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-28 12:37

Hej igen,

Helst ska du använda en bit från det faner som är limmat på lådorna. Näst bäst är kanske att prova med slipdamm och vitlim. Tandpetaren tror jag inte på eftersom det är precis i kanten mellan två sidor, känsligt ställe mao. Vid slipning eller när du stöter i på något vis så är det lätt att den biten trillar bort. Får du tag på faner så skär befintligt faner rakt med 90 graders vinkel mot underlaget (renskäres alltså) skär till en bit som passar precis där det fattades, limma och slipa, slipa, slipa puh!

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-28 12:43

Beasten skrev:lacken döljer ingenting, tar snarare fram saker.....och finns ingen anledning att lacka 7-8ggr.....2ggr räcker bra, och har du en bra pensel behöver du inte slipa mellan ggr....fyll igen med en fanerbit, ....det är annat om du vill ha "piano" lack då kanske man behäver lacka 7-8ggr och slipa mellan....kan även berätt dom som lackar bilar använder som sista sandpapper storlek 150-200..och våtslippapper om det är klarlack....400 är lite överkurs, ju mindre ytan är desto mindre ser man

Inte vet jag vad du har för erfarenhet av lackning av snickerier, men för att få ett bra resultat krävs många lager. Har själv gjort detta vid flera tillfällen, den som vill får komma hem till mig och känna på skillnaden mellan 2 lager och 7 -8 lager med slipning emellan. Det blir bättre jag lovar, det går från lite strävt till mjukt och lent. Men det är du som ska göra det som får avgöra vem som har rätt.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-28 12:45

Att lacka en bil eller träartiklar är två helt olika saker, det går inte att jämföra dessa två underlag med varandra.

/ Thord
Let it in and let it out

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-11-29 02:04

nu pratade vi om färgen, lacken ytan då spelar inte underlaget så jättestor roll...däremot underarbetet är viss skillnad....men nu var det ju faner...och faner är inte slätt...det är ju trä, om man nu har äkta faner så det inte är plast(då ska man nog inte lacka alls)

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-11-29 02:09

Men personligen tycker jag att man ska olja faner istället för lacka, ser mer "levande" ut då, det är ju trä......sen om man vill ha blank yta(syns mer ojämnheter då) så finns det blank olja....

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-29 08:49

Beasten skrev:nu pratade vi om färgen, lacken ytan då spelar inte underlaget så jättestor roll...däremot underarbetet är viss skillnad....men nu var det ju faner...och faner är inte slätt...det är ju trä, om man nu har äkta faner så det inte är plast(då ska man nog inte lacka alls)

Hur ska jag tolka dig?

Påstår du att jag inte vet hur man gör när man fanerar, eller?

Har lagt på faner vid ett flertal tillfällen som sedan lackats med bra resultat.

Du pratar om olja, det kan jag inte så mkt om. Därför avstår jag från att komma med tips angående oljning av trävaror.
Skulle jag prova oljning någongång hoppas jag att jag får återkomma till dig för att få tips och råd.

/ Thord
Let it in and let it out

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-11-29 10:34

sa bara att JAG tycker att olja ser bättre ut på faner än lck, av den anledning att när man oljar så ser det mer ut som trä än när man lackar.....dessutom är mycket lättare och få bra resultat av olja, olja gör inget om det rinner tex, det är bara att torka bort...lack måste man vänta tills det torkar och slipa......sen om du kan fanera eller inte vet jag inget om och har inte sagt nåt om det heller

danfra

Inläggav danfra » 2005-12-04 13:28

Intessant intrig :wink:
Jag gjorde som så att jag använde Beckers Vattenbaserade lack(Glans 20).
Fanéret var väl slipat när jag fick dem. Jag torkade av slipdamm med en försiktigt fuktad trasa. Slipade resta fibrer med 180 papper. Sedan lackade jag botten först(med pensel). Slipade med 180 papper sedan för att få bort ytterligare fiberresning. Sedan lackade jag ytterligare två gånger utan slipninge emellan.

Sedan gjorde jag samma procdur med resten av sidorna. Jag slipade dock efter det andra lacklagret med 380 papper.
Jag blev mycket nöjd med resultatet faktiskt.se!

Jag tror inte att jag vill ha fler lager lack. Det naturliga livet i fanéret känns som om det försvinner då. Fast jag vet ju inte eftersom jag inte provat ännu förstås.

Tack för tipsen iaf. Fick blodad tand och tror jag skall ge mig på att fanéra ett par Profondus P-2 själv!

PS. Måste instämma i kören att piP är fantastiskt välljudande.DS.

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-12-06 09:41

När man lägger en billack av hög kvalite' så använder man betydligt finare papper än 150-200...

//Peder

Återgå till DIY-forum