Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Kan nog bli lite väl hög resistans mot jord sett från rörets galler och det hela blir känsligt även för små gallerströmmar.
Morello skrev:Denna tråden skall komma att handla om ett nyligen påbörjat rörslutstegsprojekt.
Konstruktionen skall vara sådan att uteffekten är cirka 100-150 Wpc i 8 ohm.
Morello skrev:Rusade strömmen?
PerStromgren skrev:Morello skrev:Denna tråden skall komma att handla om ett nyligen påbörjat rörslutstegsprojekt.
Konstruktionen skall vara sådan att uteffekten är cirka 100-150 Wpc i 8 ohm.
Vad vill du uppnå med ett rörsteg som inte är enklare med trissor?
IngOehman skrev:Men om du för ett ögonblick bortser ifrån att de aktiva elementen redan är valda, vilka egenskaper vill du ge förstärkaren?
Om du sedan tittar på dig egen beskrivning av egenskaperna (de data som berättar om har det som kommer ut relaterar till det som kommer in) du tänkt ge förstärkaren - känns det som om rör är bästa valet? Eller känns det som om det är en transistorförstärkare du beskrivit?
Vh, iö
Nattlorden skrev:Jag antar att han vill göra en bra förstärkare precis som vanligt men visa att det är designerns kompetens som styr resultatet, inte om det är trissor eller rör.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Jag antar att han vill göra en bra förstärkare precis som vanligt men visa att det är designerns kompetens som styr resultatet, inte om det är trissor eller rör.
Jag utesluter inte att går att konstruera en rörapparat som kan mäta sig med det bästa i trisseväg, men det är ohyggligt mycket svårare OCH dyrare. Samt renderar en apparat med avsevärt högre strömförbrukning.
En stor bov i dramat är givetvis utgångstrafen. Jag vill inte ens spekulera i vad en riktig högklassig traf som kan hantera låt oss säga 500 W (vig 5 Hz) skulle kosta och väga.
Morello skrev:IngOehman skrev:Men om du för ett ögonblick bortser ifrån att de aktiva elementen redan är valda, vilka egenskaper vill du ge förstärkaren?
Om du sedan tittar på dig egen beskrivning av egenskaperna (de data som berättar om har det som kommer ut relaterar till det som kommer in) du tänkt ge förstärkaren - känns det som om rör är bästa valet? Eller känns det som om det är en transistorförstärkare du beskrivit?
Vh, iö
Jag vill minnas att jag redan förklarat för dig varför jag varit sugen på att konstruera en rörhäck - inte sant?
Morello skrev:Jag vill ge apparaten hyggliga prestanda, dvs något som i praktiken inte upplevs som en distbox eller liknande, utan som en hyggligt transprent apparat.
En apparat som man får anstränga sig lite för att "höra". Den kommer inte att mäta sig med RS2000 eller liknande - men det är heller inte tanken. Detta är ett kul projekt snarare än jakten på det sista ordet i återgivning.
Att det är ambitionen borde också vara klart, i synnerhet för dig som kompetent elektroniker, om du läser hur kopplingen ser ut i grova drag.
tordnilsson skrev:Kanske istället för en ljusstake i fönstret så här i juletid ?
Bill50x skrev:tordnilsson skrev:Kanske istället för en ljusstake i fönstret så här i juletid ?
Men hur fixar man detta med 1:a, 2:a, 3:e och 4:e advent? Får man bara ut 10 W första söndagen, 20 W den andra?
/ B
IngOehman skrev:Det finns nog inget som specifikt heter OTL-rör. En OTL-förstärkare är en som saknar utgångstrafo, och det betyder att man måste hantera det faktum att ett rör inte trivs med den lastimedanser som en normal högtalare erbjuder.
Vh, iö
Morello skrev:Det blev en hel del trissor faktiskt, men bara till strömgeneratorer.
petersteindl skrev:Morello skrev:Kan nog bli lite väl hög resistans mot jord sett från rörets galler och det hela blir känsligt även för små gallerströmmar.
+1 Det franska företaget Jadis som gör jättedyra rörförstärkare med 6550 och stora effekter provade med sådana gallermotstånd och det blev snarast katastrof.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Har du kikat på och förkastat OTL-rör? (Jag är inte kunnig nog att förstå om det var en dum fråga, ber om ursäkt på förhand spekulativt därför.)
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Har du kikat på och förkastat OTL-rör? (Jag är inte kunnig nog att förstå om det var en dum fråga, ber om ursäkt på förhand spekulativt därför.)
Rör som är lämpliga för OTL måste kunna ge hög ström vid låg anodspänning och ha hög transkonduktans. Om man tar ett monster som 6C33 så kan den ge max. 480 mA i anodström. Det blir ganska många innan man kommer upp i några strömmar att tala om. Och eftersom varje glödkrets dumpar ca 60 W i rummet blir det också ganska varmt. Till det kommer anodförlusten. OTL är en dålig idé om man behöver mycket effekt från rör.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Har du kikat på och förkastat OTL-rör? (Jag är inte kunnig nog att förstå om det var en dum fråga, ber om ursäkt på förhand spekulativt därför.)
Rör som är lämpliga för OTL måste kunna ge hög ström vid låg anodspänning och ha hög transkonduktans. Om man tar ett monster som 6C33 så kan den ge max. 480 mA i anodström. Det blir ganska många innan man kommer upp i några strömmar att tala om. Och eftersom varje glödkrets dumpar ca 60 W i rummet blir det också ganska varmt. Till det kommer anodförlusten. OTL är en dålig idé om man behöver mycket effekt från rör.
/DQ-20
IngOehman skrev:
Då måste jag ju undra; kan det handla om något av dessa återstående skäl:
1. Att du gillar att det glöder och ser ut på ett visst vis,
2. Att du tycker om själva byggande med rör och transformatorer.
3. Att du gör det för att det är svårare - och därför en större utmaning,
4. Att du gör det för att du tänker dig att det finns en människor som vill ha
en rörförstärkare men inte gillar hur de flesta rörförstärkare låter.
5. Att du är... uttråkad?
6. Det som Nattlorden tänkte.
Vh, iö
Morello skrev:Nattlorden skrev:Jag antar att han vill göra en bra förstärkare precis som vanligt men visa att det är designerns kompetens som styr resultatet, inte om det är trissor eller rör.
Jag utesluter inte att går att konstruera en rörapparat som kan mäta sig med det bästa i trisseväg, men det är ohyggligt mycket svårare OCH dyrare. Samt renderar en apparat med avsevärt högre strömförbrukning.
En stor bov i dramat är givetvis utgångstrafen. Jag vill inte ens spekulera i vad en riktig högklassig traf som kan hantera låt oss säga 500 W (vig 5 Hz) skulle kosta och väga.
Morello skrev:DQ20, är du gammal rörpulare eller? Du är väldigt insatt märker jag!
Morello skrev:Jag antar att den var dyr - då brukar det gå hem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster