Entreq jordprodukter!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Entreq jordprodukter!!!!

Inläggav sprudel » 2014-12-02 13:35

Vad är detta? Hur är det tänkt att det skall fungera?

http://www.entreq.com/entreq-philosophy-17181312
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Re: Entreq jordprodukter!!!!

Inläggav Laila » 2014-12-02 13:57

Ett gammalt ordspråk lyder ungefär: "Skomakare blif vid din läst", å dä verkar ju i högsta grad vara applicerbart här . . . typ. :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 14:01

Snygg sajt och snygg presentation av produkterna. Det man kanske kan ifrågasätta är väl produkterna som sådana. Inte direkt billiga heller, 2,5 m högtalarkabel för 99 tusen...

Men att jordning är viktigt har jag en viss förståelse för. Det behöver ju inte vara så påtagligt som brumslingor men dålig jordning kan ställa till med mycket. Men utan att ha testat grejorna, det känns lite overkill. Dvs att man löser problem som inte finns, eller inte borde finnas i bra apparatur. För de pengar dessa grejor kostar kan man säkert köpa "rätt" prylar med en gång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-02 14:04

Man har ju hört talas om de som gräver ned en kopparplatta i trädgården, är det bra? Någon som provat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 14:10

sprudel skrev:Man har ju hört talas om de som gräver ned en kopparplatta i trädgården, är det bra? Någon som provat?

En jordning så gott som någon men det har jag inte provat. Men jag tror, OBS tror, att det kan vara en bra idé att hålla isär jordningen från det övriga elnätet. Men detta är bara en magkänsla och inget jag provat i praktiken.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-02 14:31

Det är väl lika illa skrivet och illa tänkt som det var när de kom för 6-7 år sedan?

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=28647
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 14:38

Spejsigt värre.
Deras Vibb-Eaters var åtminstone söta...
Ännu ett konstprojekt?
Bild
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 14:41

RogerJoensson skrev:Spejsigt värre.
Vibb-Eater(sarna) var i alla fall ju söta... :mrgreen:
Ännu ett konstprojekt?[img]

Gör väl kanske lika mycket nytta som att hänga upp madrasser på väggarna, eller?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 14:49

Bill50x skrev:Gör väl kanske lika mycket nytta som att hänga upp madrasser på väggarna, eller?

Båda kan väl både förbättra och försämra, men det är nog sannolikt att madrasser ger större hörbar skillnad i ett typ vanligt rum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 15:35

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:Gör väl kanske lika mycket nytta som att hänga upp madrasser på väggarna, eller?

Båda kan väl både förbättra och försämra, men det är nog sannolikt att madrasser ger större hörbar skillnad i ett typ vanligt rum.

Absolut. Men jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden. Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-02 15:47

Bill50x skrev:...jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Det tycker du? Har du läst på siten? Har du hört honom prata någon gång?

Sällan förkroppsligas uttrycket "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" så tydligt. Värsta sortens kvasivetenskapligt flum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 18:08

Almen skrev:
Bill50x skrev:...jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Det tycker du? Har du läst på siten? Har du hört honom prata någon gång?

Sällan förkroppsligas uttrycket "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" så tydligt. Värsta sortens kvasivetenskapligt flum.

Nej, jag har inte läst allt på sajten, endast lite. Jag tycker ändå att man ska vara lite försiktig när man häcklar andra. Att madrassera sitt vardagsrum, att sätta små lådor på kablar med en massa motstånd (minns jag rätt?), att tro att källan och elektroniken har ingen eller liten betydelse - är det så mycket annorlunda?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 18:11

Bill50x skrev:Absolut. Men jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Jag fördömde inte husdjurspåsarna! De är väl det enda (som jag hittade) på hemsidan som åtminstone skulle kunna ha en positiv funktion. Som en påse sand eller nåt. -Men sötare och kul som inredningsdetalj också.

Däremot står jag fast vid att det mesta av det som står skrivet på hemsidan än dummare än dumt. Det är dock underhållande som läsning och jag kan inte annat än undra om det är på allvar. Alltså jag menar det. -Vet du att det inte bara är på skoj? Det liknar en del skämtsidor, ju...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 18:22

Bill50x skrev:Att madrassera sitt vardagsrum, att sätta små lådor på kablar med en massa motstånd (minns jag rätt?), att tro att källan och elektroniken har ingen eller liten betydelse - är det så mycket annorlunda?

/ B

Att madrassera sitt vardagsrum lär i de flesta fall göra skillnad. Något som jag tvivlar starkt på att kontakter med träytterhölje gör eller jordning i en tramsig trälåda (alltså själva trälådan, en del av säljkonceptet). Nu vet jag visserligen inte vad de halvskeva trälådorna innehåller. De berättar man väl inte heller, men om man förstår lite fysik och har lite erfarenhet av jordproblem, så är det svårt att se det som annat än rent trams. Alltså... -Att dra åt en jordanslutning med en trämutter. Kan det bli dummare? Kom igen nu...
Bild

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 18:32

Bill50x skrev:Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

Varför skulle det inte...?
Det är väl inget nytt sätt att åtgärda vibrationer. För egen del så har jag lagt 2,5" hårddisken i digitalmottagarens 3,5" vagga på remsor av EPDM-tätningslist. Knäpptyst. Innan hördes hårddisken tydligt och störande från soffan. Högtalarna står på skumgummiklotsar som dämpar tillräckligt. De gamla äldre (större och tyngre) högtalarna hade mjuka gummidörrstoppar som korta ben. -Riktiga fungerande, dessutom billiga, lösningar på riktiga problem! -Svårt att säga detsamma om det mesta på den där skojiga hemsidan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-02 18:41

RogerJoensson skrev:Spejsigt värre.
Deras Vibb-Eaters var åtminstone söta...
Ännu ett konstprojekt?
Bild

Kommer nog förr eller senare köpa sådana där då de är snygga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 18:47

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:Att madrassera sitt vardagsrum, att sätta små lådor på kablar med en massa motstånd (minns jag rätt?), att tro att källan och elektroniken har ingen eller liten betydelse - är det så mycket annorlunda?
Att madrassera sitt vardagsrum lär i de flesta fall göra skillnad. Något som jag tvivlar starkt på att kontakter med träytterhölje gör eller jordning i en tramsig trälåda (alltså själva trälådan, en del av säljkonceptet). Nu vet jag visserligen inte vad de halvskeva trälådorna innehåller. De berättar man väl inte heller, men om man förstår lite fysik och har lite erfarenhet av jordproblem, så är det svårt att se det som annat än rent trams. Alltså... -Att dra åt en jordanslutning med en trämutter. Kan det bli dummare? Kom igen nu...

Som jag skrev, i sig är jordning något som man kanske skulle fundera lite mer över. Men visst kan man fundera över det lämpliga i att dra fast en jordkabel med en trämutter. Har man hållit på med jordning (så har även jag) så vet man att fasta förband är viktigt. Jag tror att den bärande tanken är att man vill slippa magnetiska material men det finns liksom fler än trä... Jag gissar att det handlar om att profilera sig, att sticka ut från andra tillverkare.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 18:57

Det tror jag också.

Kan dock tycka att man kan göra det genom att säga för sällan sagda sanningar istället för att säga saker som inte är sant alls.

Och talar man om jordning så vill jag nog påstå att den överväldigande delen av alla problem beror på att saker som inte borde vara jordade är det, snarare än tvärtom.

Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:

Absolut. Men jag tycker man ska vara lite försiktig med fördömanden.

Om du inte känner att du har kunskaper nog för att kunna döma ut dessa produkter så skall DU självklart vara försiktig med att göra det. Men har du kunskap nog för att bedöma någon annans kunskap? Om du inte har det kanske du skulle vara lite försiktigare med att fördöma andras domar.

Och OM du ändå vill göra det så tycker jag det är bättre att du presenterar invändningar, sakliga, mot det andra har argumenterat.

Bill50x skrev:Vem kunde tro att lite gummimatta på en dörr till min PC kunde sänka ljudnivån rejält? Eller att några små SD-fötter under en hårddiskvagga fick mitt skrivbord att sluta vibrera?

/ B

Alla som har basala kunskaper i fysik.

På samma sätt som alla med basal kunskap förstår att en stor absorbent på väggen ger förhållandevis stor påverkan på rummets akustiska förhållanden. Och av samma skäl kan jag nog förstå att någon tycker att en Vibb-Eater är en överprissatt och rätt så meningslös mojäng som dock ser kul ut. Faktum är att det hade varit lätt att försvara Vibb-Eater, om inget falskt hade sagts om den.

Jag tror inte de upprörda känslor som man ser i tråden har någonting att göra med produkterna och priserna, utan att det bara handlar om att det som sägs om produkterna är fysikalisk rappakalja, vilket gör marknadsföringen falsk och bedräglig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 19:00

Kom igen nu! Hundratals kanske tusentals nöjda användare worldwide. Det är världens lättaste lösning att förlöjliga det man inte förstår. Har man provat? Nehej, det behöver man inte för att inse att det inte är realistiskt! Jasså? Om man inte ens är villig att prova bör man kanske inte ha en åsikt är man nyfiken ska man prova annars låta bli. Hör man skillnad finns det anledning att undersöka varför eller bara nöja sig med det bra resultatet. Att bara nöja sig med att förlöjliga något direkt tycker jag är väldigt inskränkt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 19:32

De ska förstås förlöjligas till det yttersta, kabellyftare!?!? MEN hifi-mössen är söta och jag försöke hitta någon som säljer dem när jag skulle ordna en present till en hifi-intresserad polare. Var köper man dem och vad "bellar" de? Finns det IKEA-kopior?
Senast redigerad av hifikg 2014-12-02 20:07, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-02 19:59

Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?
Nästa fråga anknyter till din kommentar om onödig jordning. Vilka apparater tänker du på främst i kedjan?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-02 20:31

sprudel skrev:Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?
Nästa fråga anknyter till din kommentar om onödig jordning. Vilka apparater tänker du på främst i kedjan?

hur effektiv jordningen är beror dels på materialet du gräver ner, hur mycket av det du gräver ned och markens resistivitet. Nu vet jag inte vad du tänker dig med en "kopparplatta" men är den inte väldigt stor så kommer det inte bli en särskilt effektiv jord.
Du bör ju dessutom ha samma potential på alla saker i huset för att undvika krypströmmar. Är sakerna i samma rum så att man kan ta i två apparater samtidigt är det kanske inte tillåtet att ha olika jordning (beror på potentialskillnaden). Tex har många lägenheter jordade kontakter i köket. Att då dra en skarvkabel till vardagsrummet är inget som normalt rekommenderas ur elsäkerhetssynpunkt. Av samma anledning är det inte tillåtet att jorda i vattenelement eller liknande.

Ett bra jordsystem i hemmet är relativt enkelt att göra men det kräver en del planering.

Vill du ha en effektiv jordpunkt så ska du ha en mark med låg resistivitet. I denna driver du ned jordspett som du sedan kopplar ihop med kopparlina. Jordspetten får inte sitta för nära varandra (de bör inte sitta närmare varandra än dubbla anläggningdjupet). För husets skull bör detta vara gjort i en ring runt huset och ledas in i en punkt (görs gärna gemensam med avlopp och inkommande elledningar).
Jag vill ju ha så låg potential som möjligt så det bästa är att mäta upp jordtagets resistans. Är värdet inte tillräckligt lågt så får man lägga ner mer koppar i marken (fler/djupare spett och mer kopparlina).
Är man redan igång med ett dylikt projekt (vilket gärna görs i samband med en dränering) så bygger man (huvud)elcentralen i ett eget litet hus en bit ifrån huset så är man garderad mot eld pga blixtnedslag samtidigt.

edit: inne i huset måste ju ledningar dras förstånd också så man inte får rundgång med brum osv. Jordning bygger man från grunden upp för att få bäst resultat.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-02 20:37

ang entreq produkterna så är det ju omöjligt att uttala sig om vad det handlar om.

i elnätet använder man ibland en nollpunktsbildare. det är en speciallindad(Z-lindad) transformator där man skapar en artificiell jordpunkt genom att låta strömmarna ta ut varandra i motlindande lidningar. Men det funkar väl bara för trefas så jag finner det tveksamt att denna produkt är gjord så. Tycker det är tråkigt att de inte förklarar hur apparaten fungerar tekniskt. Jag skulle då vilja ha en utförlig förklaring av hur apparaten fungerar och se hur den är uppbyggd innan jag skulle lägga pengar på en sådan..
Mvh
Magnus

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-02 20:43

adagio skrev:Kom igen nu! Hundratals kanske tusentals nöjda användare worldwide.

Oavsett vad skit man lurat på folk, så är det alltid någon dåre som är nöjd och övertygad ändå.
Det är världens lättaste lösning att förlöjliga det man inte förstår. Har man provat? Nehej, det behöver man inte för att inse att det inte är realistiskt! Jasså? Om man inte ens är villig att prova bör man kanske inte ha en åsikt är man nyfiken ska man prova annars låta bli.

Jag är ytterst tveksam, men om dom genomför en riktigt lyssning demo/jämförelse så skulle det vara intressant att åka dit och få höra själv. Kanske få dem att delta i en blindtest själva! :D -Fast det förutsätter att de finns på riktigt och att de verkligen säljer dessa produkter...
Hör man skillnad finns det anledning att undersöka varför eller bara nöja sig med det bra resultatet. Att bara nöja sig med att förlöjliga något direkt tycker jag är väldigt inskränkt.

Du menar att du tror på allt som står på deras hemsida?
Har du verkligen varit inne och läst det som står där?
Du tycker att det är en god ide att använda trämuttrar för att få till bra jordanslutningar?
Att trähöljen utan på kontakter ger bättre ljud?
osv.

Att ingen förr kommit på att man kan göra kabellyftare av billiga laserskurna träbitar :roll: -Bara det är värt ett extrapris!
Bild
"Our products are thoroughly tested by ourselves and by ten other carefully selected critical music lovers, using a diverse range of rooms and products. No Entreq product is released into the market unless it shows a significant improvement."
-Bara en så'n sak! Då bara måste ju dessa produlter verkligen ge "significant improvement" då! -Wow!

Jag tror att du behagar (försöka) driva med mig. :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-02 21:29

Humbug som borde vara förbjudet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 21:32

Made in Sweden borde stå för något lite mer seriöst, skämmes tamejf-n!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-02 21:36

adagio skrev:Kom igen nu! Hundratals kanske tusentals nöjda användare worldwide. Det är världens lättaste lösning att förlöjliga det man inte förstår.

Vadå inte förstår? Det är väl just det man gör. Då behöver man inte prova. Det där "en miljard kineser"-argumentet är väl inte mycket att komma med.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 21:39

Nåja visst är det lite kul att tråla lite. Men min ståndpunkt är att man inte bör förkasta något bara pga av antagande baserat på andras/egna tidigare erfarenheter och vad man anser vara högst troligt. En vetenskaplig approach måste väl ändå vara att bevisa motsatsen.... Man behöver inte bevisa ett påstående av typen "Gud finns" för det går inte att motbevisa. För miljoner människor är det faktum, lika många anser det vara orimligt. Jag är inte troende men det skulle inte falla mig in att förkasta detta med ett hån. Nu säger jag inte att någon här har hånat något.
Jag kan tycka att man lite lättvindigt avfärdar entreq som ett skämt. Jag hävdar ju själv att naturfiber i form av bomull och silke låter bättre än isolering av plast. Jag upplever detta och min upplevelse stärks av de dielektriska mätvärden som uppmätts. Samt att många andra upplever samma sak som jag. Blindtest i all ära, jag tycker de bara bevisar att de inte bevisar något alls i hifi-sammanhang.
Vem vet, entreq kanske har kommit på något verkligt bra? I varje fall tjänar han bättre på detta än grisar.
I en värld där det bara finns ekologiska grisar ( köper bara eko, äter bara kött en gång i veckan) skulle det kanske löna sig med vettig djurhållning. Dagens livsmedelsindustri, framför allt mejeri och vetemaffian dödar massor av människor varje år. Det uppmuntras och är i högsta grad tillåtet, att någon verkligen gör något som andra människor vill ha, som folk mår bra av och som förgyller deras tillvaro kan ju inte vara dåligt?!? Varför bli upprörd av detta?? Jag säger heja entreq!!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-02 21:43

Oj! Nu handlar det tydligen om ekologiskt griskött och vetemaffian. Hur ska det här gå!?

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 21:49

Tja det sas i inledningen "bliv vid din läst" om nu lästen blivit något man känner att man inte vill vara del av längre och hittar en annan väg till försörjning som dessutom gör människor glada o nöjda är inte det något som borde hyllas?
Att tillverka mat som dödar är något att uppröras över, dessutom med EU och statens goda minne och påhejande.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi