AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:Därför att jag har inte mycket marginal kvar när jag ser på film idag (skulle jag tro med tanke på att de slår rätt bra idag och mina måttliga 14mm xmax). Skulle jag flytta högpassen ned till 5Hz så låter det garanterat klonk direkt vid samma volym.
Att bara addera några Dayton till känns som att det inte skulle räcka med svept volym för att bibehålla samma volym 5Hz som vid dagens 10Hz.
Det är ju därför jag kollar på betydligt mer kompetenta element.
Ok jag fick intrycket att du kunde spela mycket starkare än du ville. Du alltså på gränsen idag. Då är det stor skillnad.
Korrekt. Att gå från 10Hz till 5hz kräver en fyrdubbling av kapaciteten givet samma akustiska nivå, men ju lägre i frekvens man går desto lägre nivå har ljudspåret så man behöver kanske inte spela lika starkt. Om man nu inte tycker det är skoj så klart.
Jag är dock fortfarande tveksam till dubbla delningar. Att få mer kapacitet och kvalitén sjunker är ju ingen bra förändring imho.
Ett alternativ är ju att bara sälja Dayton-subbarna om en intregrering inte skulle bli bra. alltså att köra med 4st Stereo Integrity som primära moduler.
Det är ju bara att testa som sagt. Ser du något som pekar mot en försämring med fyra sådana mot mina befintliga?
zartok skrev:Tror vi peakade på 120 dbc tom, så basarna var ställda typ 8db högre. Det var... Högt
Jo, det var vansinnigt högt.
Men säg att jag ser film på 90dB i snitt vid lyssningsplats (3m och strax under referensnivå). Då spelar subbarna i 100dB +min boost på typ 8dB vid 10Hz. Sedan så har man väl tappat runt 8dB också på 3m?
Det innebär 116dB vid 1m från subbarna. Det och lite till klarar dom av att spela idag utan att bottna, har faktiskt aldrig hört att de ska börja ta. Men det är knappast jättemycket till marginal kvar där heller.
Musiken vi spelade gick ju inte SÅ djupt som 10Hz, hade vi hållt den nivån vi spelade, med musik som har info där nere så vågar jag påstå att vi hade bottnat dom utan problem.
Men det är inte för musik jag ev vill uppgradera, det är ju bara för filmbruk i så fall.
Som sagt, om man bortser HELT från mina Dayton då och "worst case scenario" måste sälja dom. Ser ni någon uppenbar nackdel med ST18"?
Kan som sagt nå samma Q-värde på båda konstruktionerna.