Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Vi kan iofs lämna den delen därhän, är det kanske så att ni är lite, bara lite avundsjuka på att någon lyckas göra något annat av sitt liv?
adagio skrev:Nåja visst är det lite kul att tråla lite. Men min ståndpunkt är att man inte bör förkasta något bara pga av antagande baserat på andras/egna tidigare erfarenheter och vad man anser vara högst troligt. En vetenskaplig approach måste väl ändå vara att bevisa motsatsen.... Man behöver inte bevisa ett påstående av typen "Gud finns" för det går inte att motbevisa. För miljoner människor är det faktum, lika många anser det vara orimligt. Jag är inte troende men det skulle inte falla mig in att förkasta detta med ett hån. Nu säger jag inte att någon här har hånat något.
Jag kan tycka att man lite lättvindigt avfärdar entreq som ett skämt. Jag hävdar ju själv att naturfiber i form av bomull och silke låter bättre än isolering av plast. Jag upplever detta och min upplevelse stärks av de dielektriska mätvärden som uppmätts. Samt att många andra upplever samma sak som jag. Blindtest i all ära, jag tycker de bara bevisar att de inte bevisar något alls i hifi-sammanhang.
Vem vet, entreq kanske har kommit på något verkligt bra? I varje fall tjänar han bättre på detta än grisar.
I en värld där det bara finns ekologiska grisar ( köper bara eko, äter bara kött en gång i veckan) skulle det kanske löna sig med vettig djurhållning. Dagens livsmedelsindustri, framför allt mejeri och vetemaffian dödar massor av människor varje år. Det uppmuntras och är i högsta grad tillåtet, att någon verkligen gör något som andra människor vill ha, som folk mår bra av och som förgyller deras tillvaro kan ju inte vara dåligt?!? Varför bli upprörd av detta?? Jag säger heja entreq!!
adagio skrev:Tja det sas i inledningen "bliv vid din läst" om nu lästen blivit något man känner att man inte vill vara del av längre och hittar en annan väg till försörjning som dessutom gör människor glada o nöjda är inte det något som borde hyllas?
Att tillverka mat som dödar är något att uppröras över, dessutom med EU och statens goda minne och påhejande.
adagio skrev:I så fall är väl bankerna och kapitalförvaltarna större bovar? De som sitter o leker upp våra gemensamma pensionspengar i tärningsspel! Det är fint att du likställer audiofiler med gamla gubbar o tanter.nåja ingen tvingar någon att köpa dessa, även du kan köpa/låna en trälåda eller två och enkelt bedöma om du vill ha en. Du kan inte omyndigförklara folk som faktiskt vill ha och köper en. Jag skulle gladeligen prova i alla fall om jag blev erbjuden. Skulle den inte falla mig i smaken skulle jag ju inte förlora ett jota, bara vara en erfarenhet rikare.
adagio skrev:Jag läste lite på sidan och tyckte inte den gav mig speciellt myckrt information om produkterna men jag vet inte om det stod några lögner? Kan du specificera?
Entreq skrev:As a simple example - If you place your electronic equipment on a glass table you are pretty much guaranteed to get a forward, harsh, aggressive midrange or treble. It is likely that you will try to compensate this with cables, equipment or alternative loudspeakers. These will of course roll off or soften the edges but invariably, like the example above, something else will get lost in translation. The sound may seem initially more correct but just as in the sentence above it will sound forced and ‘bureaucratic’ and lacking in musical flow. This is why, in our opinion, it is so important that the Ground, the Power, the Environment and the surrounding equipment should be as neutral as possible. All of our products and cables are designed to be as neutral, quiet and as natural as our reference will allow.
adagio skrev:Vi kan iofs lämna den delen därhän, är det kanske så att ni är lite, bara lite avundsjuka på att någon lyckas göra något annat av sitt liv?
sprudel skrev:Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?
sprudel skrev:Nästa fråga anknyter till din kommentar om onödig jordning. Vilka apparater tänker du på främst i kedjan?
IngOehman skrev:sprudel skrev:Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?
Oja. Jag har grävt ned både kopparplattor och diskbänkar.
jag har till och med grävt ned en jätteskåp av koppar med en trafo inuti som gav en superstörningsfri-hifi-spänning. Man kan leka med en massa sådana saker om man vill.
Vh, iö
adagio skrev:Ok, jag är väl tillräckligt naiv eller dum om man får tro ert resonemang för att i rent självbedrägeri höra faktiska förbättringar eller upplevda förändringar när olika kablar används. Om det är er ståndpunkt respekterar jag den, jag är medveten om att kablars inverkan utgör en försvinna de liten del i helheten om man räknar med hela anläggningen samt akustiken. Dock påverkar de slutresultatet i tillräckligt hög utsträckning, att jag är tycker det är minst lika viktigt att fokusera på som något annat. Om man har en kanonfin tårta i övrigt är det ju inte kul att ha bajs i den, om en så lite.
Med bajs anser jag då givetvis kablar som har mindre rena metaller och andra material som försurar återgivningen.
Någon annan här kanske tycker mina och entreqs kablar är bajs, det respekterar jag fullt ut. Det ligger helt i betraktarens öga (öra) att avgöra vad man gillar och inte. Här skulle jag ju kunna häva ur mig något mycket spydigt men jag står över och nöjer mig med mitt konstaterande att vi är olika och gillar olika saker.
adagio skrev:Ok, jag är väl tillräckligt naiv eller dum om man får tro ert resonemang för att i rent självbedrägeri höra faktiska förbättringar eller upplevda förändringar när olika kablar används. Om det är er ståndpunkt respekterar jag den, jag är medveten om att kablars inverkan utgör en försvinna de liten del i helheten om man räknar med hela anläggningen samt akustiken. Dock påverkar de slutresultatet i tillräckligt hög utsträckning, att jag är tycker det är minst lika viktigt att fokusera på som något annat. Om man har en kanonfin tårta i övrigt är det ju inte kul att ha bajs i den, om en så lite.
Med bajs anser jag då givetvis kablar som har mindre rena metaller och andra material som försurar återgivningen.
Någon annan här kanske tycker mina och entreqs kablar är bajs, det respekterar jag fullt ut. Det ligger helt i betraktarens öga (öra) att avgöra vad man gillar och inte. Här skulle jag ju kunna häva ur mig något mycket spydigt men jag står över och nöjer mig med mitt konstaterande att vi är olika och gillar olika saker.
sprudel skrev:Nu när vi kanske har IÖ i tråden; det här att gräva ner en kopparplatta i marken och nyttja den som jord. Har du undersökt på något sätt, eller har annan erfarenhet av detta?
Nästa fråga anknyter till din kommentar om onödig jordning. Vilka apparater tänker du på främst i kedjan?

lennartj skrev:Annars kan denna vara en bra början:
http://www.tnt-audio.com/clinica/ground_force_zero_e.html
adagio skrev:Jag tror att det är det jag försöker skriva om mina produkter iaf. Hur jag upplever att de låter och hur de är uppbyggda inte så mycket mer än så. Jag har inga åsikter kring hur andra formulerar sig även om det finns potentiella gratispoäng att hämta. Tycker dock inte man ska göra sig lustig över andra.
adagio skrev:Jag har haft sk kabellyftare för ca 10 år sedan, inte ens då kunde jag höra någon skillnad. Jag var dock nyfiken och provade, tyckte de jag hade var snygga, audio magic. De var gjorda av en skena av MDF med en sorbotan eller neopreneklädd "ränna" att lägga en kabel imen i min nuvarande rigg skulle de vara lite opraktiska att snubbla över.
För den som är nyfiken kan jag rekomendera vanliga plastmuggar eller helst sådana i frigolit. Jag kan inte höra någon som helst skillnad men varför inte prova om man är nyfiken, billigt tweak! Nästan gratis.
Bill50x skrev:adagio skrev:Jag har haft sk kabellyftare för ca 10 år sedan, inte ens då kunde jag höra någon skillnad. Jag var dock nyfiken och provade, tyckte de jag hade var snygga, audio magic. De var gjorda av en skena av MDF med en sorbotan eller neopreneklädd "ränna" att lägga en kabel imen i min nuvarande rigg skulle de vara lite opraktiska att snubbla över.
För den som är nyfiken kan jag rekomendera vanliga plastmuggar eller helst sådana i frigolit. Jag kan inte höra någon som helst skillnad men varför inte prova om man är nyfiken, billigt tweak! Nästan gratis.
Vore det inte bättre att limma fast kablarna i golvet? För kabellyftarna är väl till för att kablarna inte ska ligga och "skramla" på golvet? Plastmuggar kanske inte är så bra, eller så är dom det... Ett mer seriöst förslag var att man delar på gamla tennisbollar och därefter skär ut ett spår för kabeln/kablarna (beroende på dimension). Billigt och stabilt.
/ B

adagio skrev:Med tanke på hur grov den där är kanske sk medecin-bollar eller kanske tom pilatesbollar skulle behövas. Men jag vill minnas att du hade en mycket vacker kabelyftare, såg nyligen en bild...... Du behöver dock minst två om du har stereo?

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster