Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Inläggav Panelguy » 2014-11-27 12:34

Strmbrg skrev:Hm, tänkte att jag skulle återvända till att recensera högtalarna lite. Trådrubriken skapar kanske lite förväntningar åt det hållet. :-)

Jag kommer inte på något särskilt att skriva, inser jag nu - när jag försöker göra just detta.
Dvs jag har jättesvårt att beskriva hur det låter.

Annorlunda uttryckt: Det låter olika beroende på vilket vax jag spelar.
Men det är - åtminstone för tillfället - jättesvårt att hitta någonting i ljudet som "följer med" när jag byter vax.

Min herre vill alltså påskina att högtalarna är "transparenta" och utan "sameness", två ledord här på faktiskt :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-27 12:54

Panelguy skrev:Men det är - åtminstone för tillfället - jättesvårt att hitta någonting i ljudet som "följer med" när jag byter vax.

Då är du nog färdiginspelad. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-11-27 13:05

Du menade nog att citera Strmbrg!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-27 13:25

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Hm, tänkte att jag skulle återvända till att recensera högtalarna lite. Trådrubriken skapar kanske lite förväntningar åt det hållet. :-)

Jag kommer inte på något särskilt att skriva, inser jag nu - när jag försöker göra just detta.

Men det är - åtminstone för tillfället - jättesvårt att hitta någonting i ljudet som "följer med" när jag byter vax.

Min herre vill alltså påskina att högtalarna är "transparenta" och utan "sameness", två ledord här på faktiskt :wink:

Nja. Jag kanske vill påskina att jag är lomhörd.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-27 13:34

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Nja. Jag kanske vill påskina att jag är lomhörd.

Det tror jag inte även om vissa säkert vill hävda att Magneplanarerna lägger till ett konstlat djup. Har också hört att de inte klarar en vattenfallsmätning så bra... och hur ska man då kunna ta till sig musiken? :wink:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-27 13:47

Ett sätt som är bra är att lyssna på: applåder...låter det som stekt fläsk, ja då är det inte bra. Testa!
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-27 13:52

murgatroyd skrev:Ett sätt som är bra är att lyssna på: applåder...låter det som stekt fläsk, ja då är det inte bra. Testa!

Låter inte som stekt fläsk i mina 3.7 i alla fall. Jag skulle nästan kunna sträcka mig så långt att jag kan tala om hur många som applåderar :D , så ryktet om dålig vattenfallsmätning kanske är överdrivet...eller rent av felaktigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-27 13:59

Det där med konstlat djup. Vad grundar sig det på? Jag har mina aningar men vill hellre läsa svar från andra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-27 14:00

Panelguy skrev:Det tror jag inte även om vissa säkert vill hävda att Magneplanarerna lägger till ett konstlat djup.

Så tycker jag om mina Quad. Det låter som om musiken får lite extra "efterklang" (om det nu är rätt ord), alltså att pianot står i ett större rum än det gjorde vid inspelningen. Mina högtalare står ungefär mitt i rummets längdledd. Jag har ca 3,5 m till högtalarna och de står ca 4,5 m från väggen bakom dem. Jag får alltså en ljudtstuds som har gått ca 9 m längre än direkttrålningen. Jag inbillar mig att den tillför denna extra efterklang. Vilket jag gillar, bäst att tillägga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-27 16:00

PerStromgren skrev:Så tycker jag om mina Quad. Det låter som om musiken får lite extra "efterklang" (om det nu är rätt ord), alltså att pianot står i ett större rum än det gjorde vid inspelningen. Mina högtalare står ungefär mitt i rummets längdledd. Jag har ca 3,5 m till högtalarna och de står ca 4,5 m från väggen bakom dem. Jag får alltså en ljudtstuds som har gått ca 9 m längre än direkttrålningen. Jag inbillar mig att den tillför denna extra efterklang. Vilket jag gillar, bäst att tillägga.

Ja, det där tillskottet av lite extra rum finns där med dipoler. Om avståndet är så stort som Per har, tror jag att öronen kan gallra bort det till stor del, om det inte ekar förfärligt i den delen av rummet. Att pianot låter större än i verkligheten är kanske inte så säkert, inspelningar ger sällan rätt storlek i lyssningsrummet. Inte får man in en hel symfoniorkester? En liten avbild möjligen. Lite svårare blir det om reflektionen kommer nära i tiden eller om högtalarbaffeln skymmer bara lite. Carlsson's 80-talare och Larsen's nutida högtalare kan väl heller inte svära sig fria från ett extra rumstillägg?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-27 20:41

PerStromgren skrev:
Panelguy skrev:Det tror jag inte även om vissa säkert vill hävda att Magneplanarerna lägger till ett konstlat djup.

Så tycker jag om mina Quad. Det låter som om musiken får lite extra "efterklang" (om det nu är rätt ord), alltså att pianot står i ett större rum än det gjorde vid inspelningen. Mina högtalare står ungefär mitt i rummets längdledd. Jag har ca 3,5 m till högtalarna och de står ca 4,5 m från väggen bakom dem. Jag får alltså en ljudtstuds som har gått ca 9 m längre än direkttrålningen. Jag inbillar mig att den tillför denna extra efterklang. Vilket jag gillar, bäst att tillägga.

isses alltså och du som har en hel flygel bakom. undrar vad Ivor Tifenbrun skulle ha... hmmm? :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-29 08:33

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-01 20:41

Apropå diskussionen om huruvida panelerna "skall" stå lodrätt eller luta aningens bakåt:
Jag pulade in brickor under bakänden av fötterna, men inbillar mig att ljudet blev lite för energirikt uppåt då.

Men, det är nog bara inbillning...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-01 21:01

Högst troligen så, ja. Skillnaden borde vara så liten att den skulle vara svårfullen om du så skulle kunna få lyftet gjort medans du höll på att lyssna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-03 13:54

Har hittat bilden från Magnepan där den ovala foten syntes, den är från april 2012.

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-03 14:04

RogerGustavsson skrev:Har hittat bilden från Magnepan där den ovala foten syntes, den är från april 2012.

Bild

Det där måste vara det fulaste lyssningsrum jag någonsin sett! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-03 15:11

Då är väl detta kontoret? Det är just 2.7 som visas där.

Bild

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-03 22:53

fantastiskt! som jag också hävdar ska det räcka med att 'dämpa' en av två, eller två av fyra väggar :P

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-04 00:15

Är det J Fritzels källare?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-04 00:19

Strömberg har samma matta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-04 00:22

Och en källare snarlik Fritzls. :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-04 00:28

Nattlorden skrev:Högst troligen så, ja. Skillnaden borde vara så liten att den skulle vara svårfullen om du så skulle kunna få lyftet gjort medans du höll på att lyssna.

har du nånsin tänkt att materia förändras över tid? räkna då in placebo, mattor, diffusorer (böcker) o s v. :!:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-04 12:38

RogerGustavsson skrev:Då är väl detta kontoret? Det är just 2.7 som visas där.

Bild

Vad är det för skivspelare? Tallriken ser ut som en Thorens, men jag känner inte igen resten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-04 12:51

Ser mer ut som en Luxman, tror det är en 45rpm adapter och inte ett vred längst bort, men osäkert. Håller med om att tallriken eller åtm gummit ser ut som Thorens.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 13:09

Själva sargen på skivspelaren ser mera ut som hos Luxman än Thorens. Tonarmen är antagligen Magnepan Unitrac men det framgår inte tydligt.

Lite flera bilder från Magnepans lyssningsrum. De stora MG 20.1 i båda fallen. Notera att högtalarna står lite annorlunda på dessa än bilden med 3.7.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 15:35

RogerGustavsson skrev:Själva sargen på skivspelaren ser mera ut som hos Luxman än Thorens. Tonarmen är antagligen Magnepan Unitrac men det framgår inte tydligt.

Lite flera bilder från Magnepans lyssningsrum. De stora MG 20.1 i båda fallen. Notera att högtalarna står lite annorlunda på dessa än bilden med 3.7.

Bild

Vad menar du att skillnaden i uppställning är förutom att 3.7 har tweeters in?
Här använder de faktiskt absorberande gardiner bakom panelerna trots att de ser ut att stå minst 1,5m ut från bakvägg. I tidigare manualer stod det att det gällde endast vid placering nära bakvägg.

Innan Magnepan började använda Bryston var det ARC som gällde, här VT200, Ref 2 och CD3.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 16:39

Jo, skillnaden är ju att 3.7 står markant mycket mera isär. Avståndet till bakomvarande vägg är ju markant mycket mindre med de nakna/svarta 20.1 sist i min bildsvit.

Jo, Audio Research fanns i samma "by" och Johnson och Winey var väl rätt bekanta med varandra. Mina gamla Tympani var ju marknadsförda av Audio Research och det varumärket fanns med på anslutningspanelerna, liknande denna bild på någon urgammal Tympani.

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 16:49

RogerGustavsson skrev:Jo, skillnaden är ju att 3.7 står markant mycket mera isär. Avståndet till bakomvarande vägg är ju markant mycket mindre med de nakna/svarta 20.1 sist i min bildsvit.

Såg inte att de nakna 20.1 (är det verkligen 20.1?) stod så nära, och med diskanterna inåt!? 3.7 står väl lite mer brett isär men i och med att 20.1 är betydligt större så blir det ju mindre avstånd mellan dem.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-12-05 01:24

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Då är väl detta kontoret? Det är just 2.7 som visas där.

Bild

Vad är det för skivspelare? Tallriken ser ut som en Thorens, men jag känner inte igen resten.

Ser ut som en vanlig TD-160, allt stämmer möjligen annan arm det kan jag inte avgöra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-05 09:28

Panelguy skrev:Såg inte att de nakna 20.1 (är det verkligen 20.1?) stod så nära, och med diskanterna inåt!? 3.7 står väl lite mer brett isär men i och med att 20.1 är betydligt större så blir det ju mindre avstånd mellan dem.

Fast så fasligt mycket bredare är ju inte 20-serien, 74 cm mot 61 för 3-serien. På höjden är det betydligt större skillnad, över 20 cm.

På bilden med skivspelaren syns även ett försteg från ARC.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi