Vad bör kablar få kosta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är 35 % alldeles för mycket att spendera på kablarna i en anläggning?

Omröstningen slutade 2003-11-08 19:03

Ja
69
78%
Nej
15
17%
Det är alldeles för lite!
4
5%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Vad bör kablar få kosta?

Inläggav Objektivisten » 2014-12-03 23:53

Jag tycker en kabel ska få kosta max 1,5 miljon.
Pålitlig, Flexibel, Robust

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 08:14

Rille skrev:Coaxkabel ca20kr/m. Kontakter ca 50kr/st. Högtalarkabel 20kr/m. Hdmi finns för 50kr/m. Den dyraste kabel jag har är således den egenlödda coaxen med delar från ELFA. Jag provade att gämföra min mot en +100.000kr kabel en gång. Den dyra var galvaniskt avskild i skärmen och hade en rad salespoints och lät inte bra.

Det som förvånar mig är att du hörde så pass stor skillnad.
Jag hade förväntat mig en ej hörbar skillnad.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 08:15

Strmbrg skrev:Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.

Ponera att någon person på en sladdfirma verkligen tror på sin produkt. Vederbörande kanske exempelvis har missförstått saker inom fysiken och åberopar därmed tokigheter utan att inse detta. Är det att ljuga?
Det är tveklöst att fara med osanning. Och därmed ligger såklart ansvaret för konsekvenserna av osanningsfarandet - åtminstone i någon mån - på vederbörande. Men är det en lögn?

Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja

Är något straffbart - Nej

Har även konsumenten ansvar - Ja

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 08:47

ante_77 skrev:
Strmbrg skrev:Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.

Ponera att någon person på en sladdfirma verkligen tror på sin produkt. Vederbörande kanske exempelvis har missförstått saker inom fysiken och åberopar därmed tokigheter utan att inse detta. Är det att ljuga?
Det är tveklöst att fara med osanning. Och därmed ligger såklart ansvaret för konsekvenserna av osanningsfarandet - åtminstone i någon mån - på vederbörande. Men är det en lögn?

Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja

Tja, eftersom man vänder sig till enskilda konsumenter i huvudsak (?) så har man ett stort ansvar för vad man påstår och att ljuga, medvetet eller omedvetet, i sin marknadsföring är inte lagligt och kan alltså vara straffbart. Att vilseleda konsumenter tar vi inte lätt på i EU. Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).
Sitter nöjd :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 09:25

hifikg skrev:
ante_77 skrev:

Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja

Tja, eftersom man vänder sig till enskilda konsumenter i huvudsak (?) så har man ett stort ansvar för vad man påstår och att ljuga, medvetet eller omedvetet, i sin marknadsföring är inte lagligt och kan alltså vara straffbart. Att vilseleda konsumenter tar vi inte lätt på i EU. Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).

Känslan att ha något som grannen inte har kanske avgör att man gillar kablarna.
Själv skulle jag kunna tänka mig att pröjsa extra så länge kabeln är snygg och kommer att vara synlig.

Nu tänker jag på att det knappast kan vara straffbart för den lokala butiken att kränga svindyr kabel. Han refererar bara till tillverkarens vackra ord och svada.

Men visst. Kabel har betydelse.
Har man en gitarrkabel med värdelös skärm eller en som inte tål mekaniska påfrestningar så kan man lätt bli besviken när man tvingas köpa en ny titt som tätt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 11:23

hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).

Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-12-04 11:49

På fråga två svarar jag - Ja! en dåre och hans pengar är snart åtskilda :wink: .
Idea what a great ID

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 11:52

Panelguy skrev:
hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).

Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?

Pinsamheten av att få sina farhågor bekräftade. Att skicka tillbaks kabeln är ju ett sätt att erkänna att man var lurad. Då tar dom hellre den ekonomiska smällen.
Så dom övertalar sig själv med gråten i halsen att "detta fungerar verkligen". Sedan sitter dom och lyssnar på kabel, nyanser, luftighet, avfärgning, ofärgning, transienter och annat smått och gott.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-12-04 11:58

Panelguy skrev:Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?

Jag tror inte man ska underskatta känslan av att ha "gjort vad man kan för säkerhets skull - även om det nog inte spelar någon roll". Det är "nog":et som spökar, tror jag. Har man råd att behålla kablarna - eller vad det nu handlar om för "tweak" - så gör man det eftersom man ju inte kan vara HELT säker på om det inte ändå blir litet bättre.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 12:06

Ja skulle en vuxen man som lagt massa pengar på något som han var övetygad om var det bästa sedan skivat bröd erkänna att han hade fel? Det tror jag inte.
Även om man blir överbevisad så tror jag inte att folk generellt lämnar tillbaka varan.

Att sälja produkter med "tvivelaktig markandsföring" och sedan ha en öppet köp policy som man kan referera till om någon klagar är väldigt smart. Det ser bra ut i PR syfte, men nästan ingen kommer använda sig av den.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-12-04 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 12:16

ante_77 skrev:
Panelguy skrev:

Pinsamheten av att få sina farhågor bekräftade. Att skicka tillbaks kabeln är ju ett sätt att erkänna att man var lurad. Då tar dom hellre den ekonomiska smällen.
Så dom övertalar sig själv med gråten i halsen att "detta fungerar verkligen". Sedan sitter dom och lyssnar på kabel, nyanser, luftighet, avfärgning, ofärgning, transienter och annat smått och gott.

Jag lämnade tillbaka en Kimber Select, som dessutom levererades i finaste Pelican Case, då jag inte tyckte de var bättre (dock något annorlunda pga multistrand jämfört med litz) än mina AudioTruth (AQ) Argent, däremot var de dyrare. Bägge kablarna är otvivelaktigt bättre än lampsladd. Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg :roll:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-12-04 13:23

Det finns väl ingen övre gräns men jag skulle vilja säga: Så litet som möjligt. Jag är ju lite motståndare till esoteriska kablar med exotiska matriel och diverse hokus-pokus-tibetanska-munkaflätningar, med skärm av en icke-Newtonsk vätska.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-12-04 13:52

Panelguy skrev: Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg :roll:

NAD208 är ju för för färglös för de som har smak för dyrkablar och high-end-apparater. Haha
Onödigt Wattig också :mrgreen:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 16:27

Panelguy skrev:

Nä, de gör som jag gjorde med Coconutkabeln. De TROR att de hör skillnad. Betalar kablaget och sedan vill de aldrig bli överbevisade i ett blindtest för DÅ har de ju verkligen kastat bort sina pengar. Och numera är jag så snäll att jag inte tvingar dem till tester, eller byter kablar i smyg och liknande. Det brukade jag göra under min förra audiofilperiod. En polare med fina kablar upptäckte inte att det var lampsladden som drev ENA högtalaren förrän han skulle renovera rummet som högtalarna stod i :-) Och hela tiden var han (med rätta) lyrisk över sitt ljud.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 16:33

ante_77 skrev:Nu tänker jag på att det knappast kan vara straffbart för den lokala butiken att kränga svindyr kabel. Han refererar bara till tillverkarens vackra ord och svada. ...

Det är säljaren som ansvarar gentemot konsumenten, tillverkaren/leverantören får kompensera säljaren och självklart stå för den marknadsföring som görs centralt. Så att referera till en lögn och säga att det var någon annan som sade det är inget sätt att friskriva sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 16:35

Panelguy skrev:...Bägge kablarna är otvivelaktigt bättre än lampsladd. Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg :roll:

Tar du dem i ett blindtest? Hemma i din egen anläggning, allt annat lika?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi