Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Räknaren försvann och sen… ingenting.
peh skrev:
Möjligheten att man upptäckt ny matematik som möjliggör extrem datamängdskomprimering kvarstår förstås.
AndreasArvidsson skrev:Grattis. Du har hittat den sämsta grafen någonsin
Kraniet skrev:AndreasArvidsson skrev:Grattis. Du har hittat den sämsta grafen någonsin
ja eller hur? tydligen är 24bit material nedladdat i flac ungefär lika bra ljudkvalité som kasettband. Där ser man.. jag som tyckt det låtit rätt så bra. Eller var kasettbanden så mycket bättre än jag kommer ihåg?
AndreasArvidsson skrev:Grattis. Du har hittat den sämsta grafen någonsin
Nattlorden skrev:Grafen visar väl inte formatens kapacitet, utan kvalitén på materialet som släppts på det?
jeff_belowski skrev:Det får man verkligen hoppas. Känns ändå väldigt godtyckligt. Men hey! Det är en graf!
Det ser vetenskapligt och förtroendeingivande ut.
MichaelG skrev:AndreasArvidsson skrev:Grattis. Du har hittat den sämsta grafen någonsin
Grafen är det ju inget större fel på. Den visar ju ganska tydligt (tycker jag) på förhållandet mellan kvalitet och bekvämlighet för olika ljudkällor. En rullbandspelare ger mycket hög kvalitet, men är obekväm att använda. Medan streaming omvänt är jättebekvämt, men håller lägre kvalitet än ett kassettband. Däremot stämmer inte grafen alltid överens med mina erfarenheter av de olika ljudkällorna.
Bill50x skrev:Varför man inte valde samma bandbredd på kassetterna är fö mig en gåta, ett par millimeter på höjden hade inte gjort någon större skillnad, tycker jag.
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Varför man inte valde samma bandbredd på kassetterna är fö mig en gåta, ett par millimeter på höjden hade inte gjort någon större skillnad, tycker jag.
Låg hastighet och brett band är ingen bra kombination (pga Azimuthvinkelfelen), särskilt med tanke på hur kassetterna var konstruerade. Det var svårt nog att få själva bandet ligga rätt som det var. Minsta lilla skit någonstans på tonhuvud, trycktulle eller kapstanaxel så dök ju diskanten. Problemet minskade visserligen i stereoläge, men var tillräckligt problematiskt ändå. Med Dolby B blev det ännu skit-känsligare. Dolby C ska vi inte prata om...
Med dubbla hastigheten och dubbla bandbredden, då hade det kunnat vara hifi på en helt annan nivå!
Almen skrev:Ljudet i DVD-A och bd packas ju redan med MLP. Är det samma sak i nya kläder och direkt till konsument?
crion skrev:MQA är ett streaming format gjord för att kunna ta till vara ljudupplösningen hjärnan klarar av att processa, nere på en 10 mikrosekunder.
Om du skall göra en korrekt uppspelning av ett minimumförlopp på 10μs behöver du idag 192KHz ljudfrekvens för att inte förstöra den upplösningen.
Det finns idag ingen vettig möjlighet att streama 24/192 från Tidal/Wimp etc. Vi har nått 1,4Mbit i den tjänsten och alternativa tjänster på lossless redbook streaming finns också. Teknologin bakom MQA lägger meta information under dither i en vanlig lossless bärare såsom en FLAC.
Denna information kan sedan med dekoder återställa timing information på 10μs förlopp och således ger ökning av tidsupplösning även fast du inte ökat den fysiska bärarens datarate.
MichaelG skrev:AndreasArvidsson skrev:Grattis. Du har hittat den sämsta grafen någonsin
Grafen är det ju inget större fel på. Den visar ju ganska tydligt (tycker jag) på förhållandet mellan kvalitet och bekvämlighet för olika ljudkällor.
MichaelG skrev:En rullbandspelare ger mycket hög kvalitet, men är obekväm att använda.
MichaelG skrev:Medan streaming omvänt är jättebekvämt, men håller lägre kvalitet än ett kassettband.
MichaelG skrev:Däremot stämmer inte grafen alltid överens med mina erfarenheter av de olika ljudkällorna.
IngOehman skrev:Jätteobekvämt skulle jag vilja säga. För att kunna streama så måste ju datorn sättas på. Usch, jobbigt, och tar tid.
FalloutBoy skrev:crion skrev:MQA är ett streaming format gjord för att kunna ta till vara ljudupplösningen hjärnan klarar av att processa, nere på en 10 mikrosekunder.
Om du skall göra en korrekt uppspelning av ett minimumförlopp på 10μs behöver du idag 192KHz ljudfrekvens för att inte förstöra den upplösningen.
Om det är ITD (Interaural Time Difference) som åsyftas, alltså tidsskillnader mellan när ljud når höger/vänster öra, så behöver du inte 192kHz samplingsfrekvens för att korrekt återskapa 10 mikrosekunders skillnad.
FalloutBoy skrev:Det finns idag ingen vettig möjlighet att streama 24/192 från Tidal/Wimp etc. Vi har nått 1,4Mbit i den tjänsten och alternativa tjänster på lossless redbook streaming finns också. Teknologin bakom MQA lägger meta information under dither i en vanlig lossless bärare såsom en FLAC.
fUngefär som HDCD då alltså?Denna information kan sedan med dekoder återställa timing information på 10μs förlopp och således ger ökning av tidsupplösning även fast du inte ökat den fysiska bärarens datarate.
Men 16bit/44,1kHz har redan mycket bättre "tidsupplösning" än 10μs, så vad är det som ska återställas?
AndreasArvidsson skrev:IngOehman skrev:Jätteobekvämt skulle jag vilja säga. För att kunna streama så måste ju datorn sättas på. Usch, jobbigt, och tar tid.
Det argumentet kan man ju använda om allt. Alla apparater måste ju slås på för att kunna användas...
AndreasArvidsson skrev:...och vill man inte ha en dator så finns det mängder med andra enheter för att strömma musik. Klämboxar, sonos, blu-ray och receivers med inbyggda strömningstjänster med mera.
Så det så
Användare som besöker denna kategori: dewpo, Hjalmar_Branting, Neuhausen och 49 gäster