Denna häran Devialet, den verkar ju bra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sundskepsis

Denna häran Devialet, den verkar ju bra

Inläggav Sundskepsis » 2014-12-04 12:11

Som topic lyder. Devialet verkar ju ha fått fason på digitaltekniken. Den verkar ju förutom att den är överdesignad dessutom mäta bra.

Stereophile har väl rätt hyggliga data på den. Sen redovisar (tillverkaren) den ju typ RS2000-låg dist också.
Vad har faktiskt för upplevelser av den? Lika poppis här som på Euphonia?

kram på er

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Denna häran Devialet, den verkar ju bra

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 12:31

Såg juste ut, men de ger ju betydligt mindre effekt än ett RS2000 för en betydligt högre prislapp om jag inte läser fel.

Sen hur kan man göra en klassA förstärkare som är så tunn?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-12-04 13:30

Klass D är det välan?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-12-04 13:41

Devialet använder sig av klass D för att få ut en massa watt men har även en liten klass A-förstärkare som de kör i nån typ av hybrid-konfiguration de kallar för ADH:

Within the ADH® core, the two amplifiers operate in parallel: the analog amplifier sets the output voltage while the digital amplifiers provide most of the current. The ADH offers the best of both worlds: the power and compactness of digital and the quality of analog.

Men oavsett hur de valt att lösa det så är det i slutändan klass D, med otroligt låg distorsion som slår även de flesta AB-förstärkare vad jag kan se. Däremot verkar det som om den kroknar vid lägre ohm-tal men det kanske är en mer akademisk fråga om man inte kör onödigt krävande högtalare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-04 13:51

Har den inte relativt hög THD vid lägre effekt? Och hur mäter den vid 10kHz?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 13:56

KarlXII på detta forum har väl provat Devialet hemma hos sig?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 14:09

shifts skrev:Klass D är det välan?

Från manualen
Patented ultra-linear Class A amplifier

Att det inte rör sig om någon traidionell klassA förstärkare kan vi ju med säkerhet säga.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-04 15:16

AndreasArvidsson skrev:
shifts skrev:Klass D är det välan?

Från manualen
Patented ultra-linear Class A amplifier

Att det inte rör sig om någon traidionell klassA förstärkare kan vi ju med säkerhet säga.

Men är det inte bara ingångsstegen man underförstått menar? Det verkar vara poppis att betona att man använder klass A till försteget, av någon anledning.

Men visst verkar den bra! Lite väl dyr för inte så jättemånga watt, bara, samt att den inte verkar klara <4 ohm så bra. Man får en AMP 27 för en tredjedel av priset...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-12-04 15:48

Almen skrev:Men är det inte bara ingångsstegen man underförstått menar? Det verkar vara poppis att betona att man använder klass A till försteget, av någon anledning.

Men visst verkar den bra! Lite väl dyr för inte så jättemånga watt, bara, samt att den inte verkar klara <4 ohm så bra. Man får en AMP 27 för en tredjedel av priset...

Det kan vara värt att nämna att det ingår en hel del mer i paketet då den har försteg, dac, trådlös streaming och en del andra features. Men billig är den inte ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-04 15:52

JockeX skrev:
Almen skrev:Men är det inte bara ingångsstegen man underförstått menar? Det verkar vara poppis att betona att man använder klass A till försteget, av någon anledning.

Det kan vara värt att nämna att det ingår en hel del mer i paketet då den har försteg, dac, trådlös streaming och en del andra features. Men billig är den inte ;)

Ja, det har du helt rätt i. Det är ju en väldigt snygg och smidig lösning, helt klart. Förr eller senare kommer man väl att köpa något slikt, men då får den komma ned i pris och upp i effekt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-04 16:02

Jag var sugen på den apparaten förr, men när jag fick reda på att den inte var delbar mellan för- och slutsteg, så jag kunde stoppa in mitt delningsfilter dog intresset. Men, tiderna förändras! Nu har jag levt utan delat system ett tag och tycker att det är rätt OK, så ...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-04 16:14

PerStromgren skrev:den [är] inte ... delbar mellan för- och slutsteg

Ah, just ja. Nä...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-04 17:28

PerStromgren skrev:Jag var sugen på den apparaten förr, men när jag fick reda på att den inte var delbar mellan för- och slutsteg, så jag kunde stoppa in mitt delningsfilter dog intresset. Men, tiderna förändras! Nu har jag levt utan delat system ett tag och tycker att det är rätt OK, så ...

Den har filterfunktion likväl, så kan du sälja ditt filter kanske?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-12-05 09:18

Problemet är att den låter snyggt o detaljerat, men allt låter musikaliskt dött o trist. Detta oavsett vilka talare som kopplas till.
Hört den nu på 5-talet mässor...alla älskar designen och konseptet men många lämnar snabbt lokalen...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-05 21:43

sportbilsentusiasten skrev:Problemet är att den låter snyggt o detaljerat, men allt låter musikaliskt dött o trist. Detta oavsett vilka talare som kopplas till.
Hört den nu på 5-talet mässor...alla älskar designen och konseptet men många lämnar snabbt lokalen...

Min erfarenhet påminner om din. Hoppas på att bli hembjuden till någon som har den i en bra implementation.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-05 21:52

Bra implementation . . . jomenvisst . . .eller . . .? :roll:
"Han sa inte tro att han ä korpulenter nog teå impregnere på maaaj". . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2014-12-05 21:53

Är det någon som lyssnat på den här mackapären i hemmiljö tillsammans med ett par någorlunda vettiga högtalare? (ja jag vet, mkt svårdefinierat, vad är en vettig högtalare?)

Med andra ord, har någon lyssnat hemma hos någon bekant som drivit sin anläggning med Devialet och ljuva toner har avnjutits?
Konceptet är onekligen helt rätt i tiden ur min synvinkel.

ps. ja jag vet att jag öppnar hårt, sjuhundsjuttisju inlägg samma kväll ;)

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-12-06 13:38

Här en recension av Devialet från en kille som drivit med über high end i åravis och nu börjat ifrågasätta branschen och sin egen del i denna. Mer om det senare här.

Devialet verkar, om inte annat, ha rört upp känslor i denna esoteriska del av vår hobby.

/Suomela

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-06 13:52

Vore nå't för LTS att sätta tänderna i.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-06 14:16

"Jag är skeptisk" . . .typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-06 23:25

Jag hade första versionen av Devialet hemma för drygt 2 år sedan.
Förhoppningen var att kunna använda den utannonserade delningsfilterfunktionen och tappa ut en analog baskanal till mitt ICEPower1000ASP som driver mina 4 OB52-basar och högpassfiltera de inbyggda slutstegen som skulle driva mina OA52.2
Då skulle Devialeten ersätta både DAC, RIAA, försteg, 2 st monoslutsteg och ett elektroniskt delningsfilter (ino cr80s+infra), och i så fall hade Devialet varit billigare än att köpa de prylar jag har till nypris, men det gick inte alls med den firmware som stod tillbuds då.
Det gick inte heller att konfigurera någon pickup-ingång, så det blev bara två alternativ att testa, integrerad förstärkare med analoga ingångar, samt DAC med SPDIF-ingång, mestadels matad från W7-dator med foobar2000 och HiFace USB-SPDIF konverterare.
Till att börja med imponerade förstärkaren med mycket tight och kontrollerad basåtergivning, god detaljering i alla register, utan att något stack ut.
Det var snarare lite platt. När de vanliga testkivorna var avklarade och vi började lyssna på diverse blandade favoriter kom undran - var är engagemanget och nerven? Det var alldeles för lätt att börja prata sönder musiken, för den berörde inte, som den gör via min ordinarie elektronik.

Oavsett om den utlovade funktionaiteten fungear till fullo idag (har inte kollat) tvivlar jag på att nyare firmware skulle förbättra det känslomässiga intrycket, men där kanske jag har helfel?
Är det någon med färskare erfarenheter som kan bekräfta eller dementera?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-12-06 23:33

Skulle inte tacka nej till en Devialet. Trevligt med programmerbara ingångar och utgångar samt processering inne i burken också. Snygg och rätt kompakt är den också. Priset är dock allt för saftigt för min stackars plånbok.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-07 11:26

Devialet 800 verkar kostar 250,000 kr och leverera 600 watt. Väldigt dyra watt men det vore intressant med ett F/E test.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-12-07 21:29

lennartj skrev: tvivlar jag på att nyare firmware skulle förbättra det känslomässiga intrycket, men där kanske jag har helfel?
Är det någon med färskare erfarenheter som kan bekräfta eller dementera?

firmware kan påverka, men jag har ju lyssnat på Devialet sedan releasen för massa år sedan, och de låter lika trist varje gång

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-12-08 16:46

Almen skrev:Vore nå't för LTS att sätta tänderna i.

Vore kul att läsa en recension i MoLT.
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Återgå till Generellt om hifi