Tips på nytt n00b elektronikprojekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre

Tips på nytt n00b elektronikprojekt

Inläggav NirreFirre » 2014-12-05 22:59

Hej, jag fick lite blodad tand efter att framgångsrikt ha satt samman en O2 hörlursförstärkare i våras och tänkte ta nya tag under julen med något nytt, nyttigt, roligt och inte utrymmeskrävande (måste gå att packa ihop varje kväll i en skokartong typ). Har ni några tips i <1000kr prisklassen? Givetvis gärna med ljudkoppling :)

Det får gärna vara lite knepigare än en O2 men det bör vara väldokumenterat då jag inte är helt med på vad t ex DC-offset är ;)

Skulle t ex detta oscilloskåp vara nåt att dels bygga, dels lära sig om hur o varför man använder ett och dels faktiskt ha "tillräckligt ok" prestanda för lite fortsatt el DIY?
https://www.sparkfun.com/products/12848

Mina "Skills" med sparkfuns lödning-verktyg-elektronik kategorier är ungefär 2-3-2.

Användarvisningsbild
icko

Re: Tips på nytt n00b elektronikprojekt

Inläggav icko » 2014-12-08 23:16

Hej NirreFirre,

Min åsikt är att du bör börja med det du är intresserad av direkt, dvs om du vill löda ihop nåt med anknytning till ljud så fixa exempelvis ett kit till en enkel förstärkare, kanske ett lm3886 kit?
Verktyg som exempelvis oscilloskop bör köpas, endast byggas om det inte finns något i rätt prisklass tillgängligt på marknaden. Det är iaf så jag ser på mitt hemmapulande. Därmed inte sagt att du inte kommer ha kul och lära dig en massa nyttigt om du bygger det där oscilloskopet.

/icko

Användarvisningsbild
Henthu

Re: Tips på nytt n00b elektronikprojekt

Inläggav Henthu » 2014-12-08 23:42

Återgå till DIY-forum