EPS-2 filter?? L-pad behövs..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

EPS-2 filter?? L-pad behövs..

Inläggav BPM » 2014-11-16 20:28

Tänkte bara kolla.. Då de ändå inte används så skruvade jag isär mina eps-2 och kollade runt lite.. Det visar sig att filtret inte är naq:s filter utan mer likt Maartens.. Anders körde 2.2ohm/8.2uF i serie till diskanten och en 0.8mH i serie med en 15uF parallellt till basen.
I mina sitter 6.8ohm/2.2uF i serie till diskanten och 1.0mH i serie med en 10uF parallellt till basen.

Har någon lyssnat till båda och kan beskriva skillnaderna? Jag tycker för all del att de låter bra..men känner ändå att det vore "roligare" att ha dem som Anders avsåg. Är dock Maartens version betydligt mer välljudande så får de vara som de är.. (Maarten specade iofs 7ohm i motståndet men 6.8 måste väl vara nära nog)..

Synpunkter?
Senast redigerad av BPM 2014-12-09 00:45, redigerad totalt 1 gång.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Re: EPS-2 filter??

Inläggav BPM » 2014-12-06 20:21

Blev inga svar i tråden men tänkte ändå komma med ett omdöme.. Har nu någon vecka spelat med det filter som Naq specade och...jag föredrar Martens variant.. Naq:s filter ger en något högre upplevd dynamik och en trevlig "öppenhet" i övre mellanregistret men överlag blir ljudet alldeles för tunt och skrikigt.
Att ställa in receivern med bas +1 och diskant -2 (eller rent av -3) ger en klangbalans motsvarande Martens. Blir att byta tillbaka alltså..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Re: EPS-2 filter?? L-pad behövs..

Inläggav BPM » 2014-12-09 00:31

Jag är kluven.. Jag föredrar Martens filter men med Naq:s originalfilter och -2 på diskanten i receivern (tillsammans med ganska kraftig invinkling) så har jag nog den klangbalans jag gillar bäst (även om tonkontrollernas inverkan hörs på ljudbildens storlek och detaljering)..

Frågan lyder: Kan jag helt enkelt lägga en L-pad som dämpar diskanten 2dB efter Naq:s filter utan att det påverkar filterfunktionen i övrigt (alltså inget seriemotstånd utan just en L-pad med ett motstånd i serie och ett parallellt)?
Mycket trevlig!

Återgå till DIY-forum