XTZ Master M2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

XTZ Master M2

Inläggav Kraniet » 2014-12-07 11:24

Det verkar flyta på rätt bra för XTZ. Deras Cinema-högtalare får massor med lovord. Deras Divine verkar också tagits emot väl.
Nästa modell verkar bli en stativare av hög kaliber.

Ser ut att vara en domediskant monterad i vad som ser ut att vara en spheroid oblate waveguide. Basen ser ut att vara en variant på Seas Excel med konen från U18RNX/P (vävd polypropylen). Allt i en rätt så snygg låda. En något knepig placering av basreflexröret är väl det enda som jag reagerade lite tveksamt på. Personligen hade jag nog gjort lådan lite högre och fixat en slitsport i nederkant av lådan. Den presenterade frekvensgången ser ju rätt lovande ut dock.

Bild

http://www.xtzsound.eu/master_m2
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
mx

Re: XTZ Master M2

Inläggav mx » 2014-12-07 11:31

Kul om det går bra för dem. De gör ju billiga och prisvärda saker. Kanske inget jag själv skulle köpa, men folk verkar ju tycka om dem.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-07 11:40

Jag hade designar den med 85dB känslighet istället utifrån denna mätning:
http://www.xtzsound.eu/master_m2#PhotoSwipe1417944757042
-6dB punkt vid 30Hz utan rumsstöd och möjlighet att få den rak och fin med jämn spridning till 20kHz. Nu tycker jag den faller allt för mycket över 10kHz. -3dB vid 12kHz?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-07 11:46

Alexi skrev:Jag hade designar den med 85dB känslighet istället utifrån denna mätning:
-6dB punkt vid 30Hz utan rumsstöd och möjlighet att få den rak och fin med jämn spridning till 20kHz. Nu tycker jag den faller allt för mycket över 10kHz. -3dB vid 12kHz?

Min kompis kan ha varit inblandad i den där. Han har slutat på XTZ nu, men jag kan fråga. Han har säkert något konto här också.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-12-07 11:50

Alexi skrev:Jag hade designar den med 85dB känslighet istället utifrån denna mätning:

De kanske fokuserar mer på det psykoakustiska?
Rumsmätningar brukar man ju bortse från numera.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-07 12:17

KarlXII skrev:

De kanske fokuserar mer på det psykoakustiska?
Rumsmätningar brukar man ju bortse från numera.
Menar du att väga in att de ska spela i ett rum inte är något man tar hänsyn till vid design längre?
Vilka psykoakustiska egenskaper är det som du tänker är de man fokuserat på när man valt den kurvan?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-07 12:20

fast det vid 12 kHz verkar ju vara nån artefakt från WGn. nivån är ju ca -1 till -1,5 från 2-8 kHz. Något som jag iaf brukar tycka låter väldigt bra. Men jag kan hålla med om att basen hade kunnat få vara lite mer utsträckt. En lägre avstämning och anpassning för placering nära väggen hade ju kunnat sträcka ut basåtergivningen en halv oktav eller så.
Tycker det är intressant dock att de erbjuder möjlighet till tre olika avstämningsvarianter. Men som sagt lite synd att man inte får så mycket mer än 40 Hz ur dom. Men i övrigt ser ut som som bra kontroll på registret och fin spridning.

Får det till ca 15-18 liter innervolym
Dimensions: 231 x 424 x 374 mm (W x H x D)

Bild

Bild

Bild

Hade gärna lekt med det där baselementet själv. Exakt det som jag suttit och tänkt skulle funnits. En excelbas med en kon som är lättjobbad.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-07 12:55

En lite mer försiktig sänkning av nivån mellan 150-800Hz då?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-07 13:15

mx skrev:Kul om det går bra för dem. De gör ju billiga och prisvärda saker. Kanske inget jag själv skulle köpa, men folk verkar ju tycka om dem.

"De gör ju billiga och prisvärda saker" :?
http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpa ... 1-sub-3x12
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/ ... iano-Black
De gör inte "bara" billiga saker som du ser om du nu inte tycker att belopp över 40.000kr är kaffepengar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-12-07 13:21

Alexi skrev:Menar du att väga in att de ska spela i ett rum inte är något man tar hänsyn till vid design längre?
Vilka psykoakustiska egenskaper är det som du tänker är de man fokuserat på när man valt den kurvan?

Nej, nu är det housecurve som gäller. :D

Skoja bara. Menade förstås ett "akustiskt dött rum".
Vilka psykoakustiska egenskaper? Ingen aning. Det som låter bra kanske? Det brukar räcka.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mr-owlow

Inläggav mr-owlow » 2014-12-07 18:40

Jag jobbade på XTZ 5 månader i år, har gått vidare till annat jobb, men har rätt bra koll på grejerna... I de rummen jag lyssnat på Master M2 så tycker jag de låter väldigt bra, särskilt för akustisk musik, och de ger mycket bas med tanke på hur små de är. De är tänkta att vara en bättre ersättare till 99.26 och är steget mellan 99.25 och 100.33. Jag var inte inblandad i designen, men har rätt bra koll ändå. Jag tycker det är bättre ytfinish på m2 än någon annan av xtzs högtalare, och de ser riktigt bra ut. På grund av formen blir det väldigt lite stående vågor i kabinettet, och materialet är väldigt ljuddött och tungt och stabilt. När jag testade högtalarna själv upplevde jag att det passade bäst med halv-pluggen vid låga-mellanvolymer och opuggat vid höga, men det beror så klart på rum och smak.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-07 19:13

Antar det är "injection molding" av nåt slags polymermaterial det handlar om?

Vet du vad innervolymen ligger på?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-12-07 19:51

Kul att det fortfarande finns liv i svenska audioföretag, men Gud vilka tråkiga lådor, och sådana stativ, känns väldigt gammalt och muggigt, kom igen det är faktiskt nästan 2015 och inte 1990
Bikinitider

Användarvisningsbild
mr-owlow

Inläggav mr-owlow » 2014-12-07 20:37

Kraniet skrev:Antar det är "injection molding" av nåt slags polymermaterial det handlar om?

Den tillverkas i en blandning av epoxy och pulyuretan, med förstärkning av kaliumkarbonat, och densitetsreglering med någon organisk gas. Den gjuts i två bitar, framsida och baksida, men vilken gjutteknik som används vet jag inte, företaget i Korea som tagit fram materialet höll i den biten. Inre volym mins jag inte, men jag skulle gissa på ca 18 liter.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-12-08 10:48

Himla snygg iallafall.

Det skulle vara roligt att se lite fler siffror över spridningen, horisontala som vertikala.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-08 11:08

mr-owlow skrev:
Kraniet skrev:Antar det är "injection molding" av nåt slags polymermaterial det handlar om?

Den tillverkas i en blandning av epoxy och pulyuretan, med förstärkning av kaliumkarbonat, och densitetsreglering med någon organisk gas. Den gjuts i två bitar, framsida och baksida, men vilken gjutteknik som används vet jag inte, företaget i Korea som tagit fram materialet höll i den biten. Inre volym mins jag inte, men jag skulle gissa på ca 18 liter.

Jag antar att du menar kalciumkarbonat (krita) och inte kaliumkarbonat, dvs starkt basisk pottaska (som finns i snus bl a)? Krita brukar användas som fyllnadsmaterial i olika plaster.

Snygga högtalare annars, hoppas de låter bra också!

Användarvisningsbild
mr-owlow

Inläggav mr-owlow » 2014-12-08 21:18

MultiMan skrev:
mr-owlow skrev:

Jag antar att du menar kalciumkarbonat (krita) och inte kaliumkarbonat, dvs starkt basisk pottaska (som finns i snus bl a)? Krita brukar användas som fyllnadsmaterial i olika plaster.

Snygga högtalare annars, hoppas de låter bra också!

Potassium carbonate står det i den info jag har, men jag gissar att det är felöversatt från svenska. Jag tyckte de lät bra, diskant och mellanregister flöt ihop bra och det var detaljrikt utan att vara analytiskt. Gillar dem mycket bättre än Cinema-serien för musik, särskilt kombinerat med en sub eller två... Testade aldrig filmljud med dem.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-08 22:17

Ja jag tycker de ser riktigt att kunna fungera riktgt bra som en diskret topplåda tillsammans med basar. Rent spontant känns det som att det måste vara element av högre kvalité än de som sitter i Cinema?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-08 23:35

Det märkliga är att de aldrig verkar hamna på marknaden.. Jag har läst lyssningsintryck ifrån mässor och sett bilder på vad som förefaller vara färdiga exemplar sedan 2013 men ännu finns de inte att köpa..eller?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-12-09 09:33

BPM skrev:Det märkliga är att de aldrig verkar hamna på marknaden.. Jag har läst lyssningsintryck ifrån mässor och sett bilder på vad som förefaller vara färdiga exemplar sedan 2013 men ännu finns de inte att köpa..eller?

https://www.youtube.com/watch?v=wkazf7znllQ

:mrgreen:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-09 10:19

Jag tycker att XTZ's högtalare är rätt fula, jag har nästan märkligt svårt för dessa lådformer... :?

skulle vara snyggare med lite striktare och med elekanta linjer, behöver inte vara kantikt men detta ser ju liksom lite "skumt" ut bara tycker jag...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-09 12:25

schmutziger skrev:
BPM skrev:Det märkliga är att de aldrig verkar hamna på marknaden.. Jag har läst lyssningsintryck ifrån mässor och sett bilder på vad som förefaller vara färdiga exemplar sedan 2013 men ännu finns de inte att köpa..eller?

https://www.youtube.com/watch?v=wkazf7znllQ

:mrgreen:

:lol:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
mr-owlow

Inläggav mr-owlow » 2014-12-11 08:14

Jag vet inte hur mycket jag får säga, men det var mycket som gick fel under utvecklingen som försenade allt, både med cinema och m2... De vill ju gärna bygga upp förväntningarna innan produktsläpp så att de säljer mycket på en gång, men om det sen blir förseningar så funkar ju inte den strategin så bra...

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-11 08:51

mr-owlow skrev:Jag vet inte hur mycket jag får säga, men det var mycket som gick fel under utvecklingen som försenade allt, både med cinema och m2... De vill ju gärna bygga upp förväntningarna innan produktsläpp så att de säljer mycket på en gång, men om det sen blir förseningar så funkar ju inte den strategin så bra...

Å andra sidan känns det ju ändå rätt bra att det inte släpper en ofärdig produkt utan rättar till allt innan lanseringen.

Jag som spelar rätt mycket datorspel, där har det blivit riktigt bedrövligt där även de största bolagen släpper produkter som är helt trasiga.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-12 01:50

MultiMan skrev:
mr-owlow skrev:Jag vet inte hur mycket jag får säga, men det var mycket som gick fel under utvecklingen som försenade allt, både med cinema och m2... De vill ju gärna bygga upp förväntningarna innan produktsläpp så att de säljer mycket på en gång, men om det sen blir förseningar så funkar ju inte den strategin så bra...

Å andra sidan känns det ju ändå rätt bra att det inte släpper en ofärdig produkt utan rättar till allt innan lanseringen.

Jag som spelar rätt mycket datorspel, där har det blivit riktigt bedrövligt där även de största bolagen släpper produkter som är helt trasiga.

+1
Alea iacta est.

Återgå till Generellt om hifi