Moderator: Redaktörer
Zzombie skrev:Ang. Linns svarta signalkablar...
Är pilarna signalens "riktning" eller en indikation om skärmningen?
Kablarna från bandspelaren ska alltså ha pilarna mot försteget, men hur är det med utsignalen från förstegets bandutgång? Ska pilarna i det fallet vara riktade mot bandspelaren?
Zzombie skrev:Hej!
Det finns tre frågor i inlägget. Vilken svarar du "ja" på?
MultiMan skrev:Jag har ett par gamla gröna Hitachi-kablar med pilar. I medföljande instruktion stod det att riktningen berodde på att kabeln var dubbelskärmad och den extra skärmen var enbart jordad i ena änden, därför skulle de sättas på ett viss håll (som jag inte minns just nu).
Bill50x skrev:MultiMan skrev:Jag har ett par gamla gröna Hitachi-kablar med pilar. I medföljande instruktion stod det att riktningen berodde på att kabeln var dubbelskärmad och den extra skärmen var enbart jordad i ena änden, därför skulle de sättas på ett viss håll (som jag inte minns just nu).
Det kan vara idé att ha alla jordningar mot förstärkaren/försteget. Då blir förstärkaren en central punkt och man minskar risken för brumslingor.
/ B
Bill50x skrev:MultiMan skrev:Jag har ett par gamla gröna Hitachi-kablar med pilar. I medföljande instruktion stod det att riktningen berodde på att kabeln var dubbelskärmad och den extra skärmen var enbart jordad i ena änden, därför skulle de sättas på ett viss håll (som jag inte minns just nu).
Det kan vara idé att ha alla jordningar mot förstärkaren/försteget. Då blir förstärkaren en central punkt och man minskar risken för brumslingor.
/ B
MultiMan skrev:Bill50x skrev:MultiMan skrev:Jag har ett par gamla gröna Hitachi-kablar med pilar. I medföljande instruktion stod det att riktningen berodde på att kabeln var dubbelskärmad och den extra skärmen var enbart jordad i ena änden, därför skulle de sättas på ett viss håll (som jag inte minns just nu).
/ B
Låter logiskt och påminner mig om stjärnjordningen i min Sony-tuner.
Morello skrev:Varför skriver du sånt här när du uppenbarligen inte har en susning vad du talar om?
Ansluts jord till jord med kabeln i en riktning, så sker samma sak även då du vänder på kabeln.
Morello skrev:MultiMan skrev:Bill50x skrev:Det kan vara idé att ha alla jordningar mot förstärkaren/försteget. Då blir förstärkaren en central punkt och man minskar risken för brumslingor.
/ B
NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fan alltså, det är så lätt att plantera dogmer och myter, men samtidigt ett heltidsjobb att ta död på dem.
MultuyjuyiManujyjuyj skrev:[qujuy="Morello"][quotjuyjjuyjuyje="MultiMan"]Bill50x skrev:Det kan vara idé att ha alla jordningar mot förstärkaren/försteget. Då blir förstärkaren en central punkt och man minskar risken för brumslingor.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Varför skriver du sånt här när du uppenbarligen inte har en susning vad du talar om?
Ansluts jord till jord med kabeln i en riktning, så sker samma sak även då du vänder på kabeln.
Den extra skärmen blir bara ansluten i ena änden. Men jord/minus är givetvis ansluten ändå. Jag snidade själv sådana kablar på 80-talet och jag fick då bort brumproblem (när jag hade sådana) med denna lösning. På den tiden kallades det för semi-balanserade kablar. Att det inte har med stjärn-jordning att göra, såsom man tex har internt i en apparat, det är jag mycket väl medveten om, men det var inte jag som skrev det.
För mig var det viktigare att sänka/ta bort brummet/störningarna än att fundera på om det följde några tekniska beskrivningar eller egentligen var fel. På den tiden fanns vare sig du eller internet så man fick i hög grad testa själv
/ B
MultiMan skrev:Bill50x skrev:MultiMan skrev:Jag har ett par gamla gröna Hitachi-kablar med pilar. I medföljande instruktion stod det att riktningen berodde på att kabeln var dubbelskärmad och den extra skärmen var enbart jordad i ena änden, därför skulle de sättas på ett viss håll (som jag inte minns just nu).
/ B
Morello skrev:Brumslingor uppstår då du förbinder olika apparater jordmässigt - och det gör du alldeles oavsett om du struntar i att ansluta en av flera jordtrådar i kabeln. Punkt slut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster