Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog påstå att det här är ett mycket bättre element:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t00.pdf
Hangadrott skrev: Jag tänker mig slutna lådor.
Alexi skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog påstå att det här är ett mycket bättre element:
Ja fel av mig, var ju det jag menade.
Alexi skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog påstå att det här är ett mycket bättre element:
Ja fel av mig, var ju det jag menade.
DQ-20 skrev:JAG tycker nog allt att det elementet är lite för "fint" för att sätta i en sluten låda i hemmabyggen. Elementet är väl det närmaste man kommer en Ino 12" på "öppna" marknaden och om man tittar på T/S och de tester som finns på nätet så är det först när man sätter det i en basreflex som det verkligen skiljer ut sig från mängden. För stora slutna lådor finns det många andra element att tillgå som är billigare och "lika" lämpade för sluten låda som Scanspeak-elementet. Ska man man ha slutna basar måste man räkna med att ha många element för att tillgodogöra sig de fördelar som ett slutet system kan erbjuda vid sidan av en basreflexkonstruktion. Det finns liksom ingen ersättning för "svep volym". Eller som jänkarna säger "There is no substitute for cubic inches."
Tyckmycken,
/DQ-20
Perfector skrev:Elementval lämnar jag åt dig och ger förslag på låda istället.
Cortado skrev:Perfector skrev:Elementval lämnar jag åt dig och ger förslag på låda istället.
För mig som lägger tid på att simulera element i lådor innan jag bygger är det ett främmande koncept att man rekommenderar en lådkonstruktion för ett mer eller mindre valfritt element. Den kunskap jag läst mig till genom böcker och "internet" (olika sidor och forum) talar ganska entydigt för att man, i basreflexkonstruktioner, bör anpassa alla aspekter av lådan till det element man valt.
Cortado skrev:Perfector skrev:Elementval lämnar jag åt dig och ger förslag på låda istället.
För mig som lägger tid på att simulera element i lådor innan jag bygger är det ett främmande koncept att man rekommenderar en lådkonstruktion för ett mer eller mindre valfritt element. Den kunskap jag läst mig till genom böcker och "internet" (olika sidor och forum) talar ganska entydigt för att man, i basreflexkonstruktioner, bör anpassa alla aspekter av lådan till det element man valt.
Perfector skrev:Sinus i Bureå byggde sådan och höll på att riva kåken.
Perfector skrev:Väl bekomme.
Förutom att röret i mellanväggen belastar basarna sinsemellan och styr dom noggrannare så ger lådan av någon anledning en SPL-förstärkning på mer än 6 dB.
Effekttåligheten ökar åxå dramatiskt när dom styr varandra
Elementen från Monacor är kanonfina och använder dubbla magneter, den ena i talspolens mitt med samma flöde per ytenhet som den stora.
Att mellanväggen ska vara 38cm bred skrev jag inte, bara hur hög den är.
Men nu har jag skrivit det också
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Väl bekomme.
Förutom att röret i mellanväggen belastar basarna sinsemellan och styr dom noggrannare så ger lådan av någon anledning en SPL-förstärkning på mer än 6 dB.
Effekttåligheten ökar åxå dramatiskt när dom styr varandra
Elementen från Monacor är kanonfina och använder dubbla magneter, den ena i talspolens mitt med samma flöde per ytenhet som den stora.
Att mellanväggen ska vara 38cm bred skrev jag inte, bara hur hög den är.
Men nu har jag skrivit det också
Den refererade konstruktionen är i allt väsentligt två basreflexlådor som inte går att ta isär. Bättre då att bygga två separata lådor. MYCKET bättre.
/DQ-20
murgatroyd skrev:Det var Bo Hansson Rauna, Opus etc som köpte konkurslagret enligt denna info:
Http://www.radiomuseum.org/dsp_herstell ... y_id=12001
Perfector skrev:Ordningslådor är åxå dubbelkammare och dom funkar ju fint!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster