hjälp med cmoy hörlursförstärkare - fortfarande en cmoy?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-27 19:53

Du menar alltså kondensatorerna på 100 nF (0.1µF)? De är för att störa av matningsspänningarna mot högfrekvensskräp som kan ge instabiltet. Vet inte riktigt om de behövs för varje op/buff, det gör i varje fall ingen skada. Jag ska bara renrita min komponentplacering och sedan kan ladda upp den här (om jag nu lyckas med det....). Alltihop verka kunna få plats på ett kort om 4x5 cm (batterier och potentiometer ej på kortet).

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-27 23:51

Ja, precis de kondensatorerna menade jag. Då tror jag att jag släger på ett par på varje op och buff.

4x5 cm! 8O Det är ju ingenting! :D

Om du inte skulle lyckas med att ladda upp bilderna så kan du skicka dem till mig (eric.sandin@spray.se) så lägger jag upp dem.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 03:41

En fråga till om RogerGustavssons schema bara, de där motstånden på 10K ohm som är kopplade till jord, är de en potentiometer? 8O
Annars förstår jag nog inte riktigt hur de ska kopplas...

En till fråga blir det nog föresten, hur bestäms förstärkningen, blir det i det här fallet gain=2000/470+1 ?
Eller jonglerar jag på sned tunna nu? Tänkte på motstånden på 2k ohm respektive 470 ohm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 09:41

10k i mitt schema överst är potentiometrar (volymkontroller). Så vitt jag förstår är förstärkningen 2000/470+1. Om detta är ett passande värde får väl praktiken utvisa, är ju beroende på vilka lurar man ansluter.

Har ritat om schemat och gjort en komponentplacering. Har dem i pdf-format. Hur man får in dem på mitt konto under user.faktiskt.io/RogerGustavsson vet jag inte. Hur gör man?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-29 14:00

RogerGustavsson skrev:Har ritat om schemat och gjort en komponentplacering. Har dem i pdf-format. Hur man får in dem på mitt konto under user.faktiskt.io/RogerGustavsson vet jag inte. Hur gör man?

Står här hur man gör:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8945

Står om bilder men det är samma procedur med alla typer av filer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 14:27

Anders!

Tack för den instruktionen. Har missat den.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 15:11

Nu väntar jag på posten, ska bli spännande att se hur det här blir! :D
Förstärkningen lägger jag nog på 3ggr då, det är vad jag har nu och det räcker mer än väl för mig och mina lurar.

En fråga till :oops: , hur viktigt är det att separera ström- respektive signaljord, inte alls? Funkar det att dra all strömjord till en punkt på chassit och all signaljord till en annan? I så fall, ska man knyta ihop strömjorden med ett motstån mot chassit på samma sätt som Roger gjort med signaljorden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-29 15:42

Stärkarens jord skall kopplas till nätdelens referenspunkt, dvs nära spänningsregulatorernas jordpunkt. Chassiet jordas lämpligen till ingångskontakernas jord.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 15:45

Tack Morello! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 20:47

Herr Zimmerman och ni andra!

Har lagt upp schema, komponentplacering och liknande på:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson

Som lekman är man mottaglig för kommentarer...

Bilden visar en "torrmontage" utan motstånd och IC. Antingen använder man motstånd i storlek 0204 eller "japanmonterar" (stående) vanliga i storlek 0207, vill ha det smått. När det gäller kondensatorerna är det Wima MKS02 för avkoppling och Wima FKP2 för resten. Kanske man ska använda keramiska kondensatorer på några ställen? Vilken sort då? Sedan vet jag inte om kondensatorn på 1 nF behöver vara så stor. Ska man koppla BUF634 i BW-läge? Betyder väl att pinne 1 ch 4 på BUF634 skall ha förbindelse? Har heller inte lagt in någon brytare för korsmatningen eller placerat potentiometern på kortet. Har man för avsikt att inte använda volymkontroll, antar jag att man sätter dit ett motstånd istället. Förstärkningen tror jag man för anpassa till använd hörlur.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 21:14

Ska man koppla BUF634 i BW-läge? Betyder väl att pinne 1 ch 4 på BUF634 skall ha förbindelse?

Om jag inte är helt galen så, ja precis så. :)

Trevlig layout, jag utgår nog från den när jag skissar ihop min egen.

Har man för avsikt att inte använda volymkontroll, antar jag att man sätter dit ett motstånd istället

Det där var något som jag funderade på också, bprde det inte vara ett motstånd där oavsett om man använder potentiometer eller inte?
Jag tänker att en potentiometer på 10K är väll bara 10K som mest?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 21:51

Delen mellan första OPn och korskopplingen ser lite lite konstig ut tycker jag, inte alls som på schemat, men man kanske kan göra sådär också?

nijo

Inläggav nijo » 2005-11-29 22:29

RogerGustavsson,

Om du vill ha kortet så litet som möjligt kanske du ska använda en 4134 istället?

/jonas

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-29 22:43

Är lite sugen på att ytmontera en sån här. Vilka motstånd och kondingar är vettiga?
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 23:30

nijo skrev:RogerGustavsson,

Om du vill ha kortet så litet som möjligt kanske du ska använda en 4134 istället?

/jonas

De finns väl endast för ytmontering numera? Jag har dock två stycken för hålmontage liggande men de har jag reserverat för annat.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-29 23:33

Är just en ytmonterad 4134 jag tänkt använda. Farnell verkar ha BUF som ytmonterad med.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 23:34

robertzimmerman skrev:Delen mellan första OPn och korskopplingen ser lite lite konstig ut tycker jag, inte alls som på schemat, men man kanske kan göra sådär också?

Har inte granskat så noga... Vad är det du tänker på?

Edit: Har hittat en del felaktigheter... Återkommer med nya filer.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-30 16:03

Finemang, eller synd att det var fel men bra att du såg det.

Jag har börjat skissa lite på en egen layout, den blir nog lite större, ca 7x8cm gissar jag, men då blir det ju en strömförsörjning på också (exklusive traffo). Sen har jag fått för mig att jag vill ha alla motstånd liggande, ingen anledning egentligen, bara en fix idé. :)

Jensevik, om du ska ytmontera en sån här så måste du posta bilder på bygget!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-30 16:45

Jodu, Eric!

Hade tydligen blandat ihop scheman och komponentplacering en del....

Min stärkare ska vara portabel och därför drivas med batterier+kondensatorer. Batterierna räcker rätt länge då strömförbrukningen är liten. I mitt fall kommer motstånden också att vara liggande men av storlek 0204 (RM=5 mm). Ytmonterat blir bygget lågt men strömförsörjningen fyller väl ändå en hel del volymmässigt. Eventuell låda blir kanske snudd lika stor som för den hålmonterade?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-30 23:12

Ytmonterat blir bygget lågt men strömförsörjningen fyller väl ändå en hel del volymmässigt. Eventuell låda blir kanske snudd lika stor som för den hålmonterade?

Det har du nog rätt i, man vinner nog inget i volym pga ytmontering, men tufft är det . 8) (fast jag vågar mig nog inte på nåt sånt än på ett tag)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-01 08:31

Har nu uppdaterat filerna på http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2005-12-01 09:56

RogerGustavsson skrev:Glömde förstås den hörlursförstärkare som Naqref har på sin hemsida och den har har Öhmans ursprungliga korsmatning. Den har även utgången buffrad med BUF634.

Länk: http://www.naqref.com/earamp.html

Är den identisk med EarOne? I sin konstruktion alltså?

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-01 10:15

Amit skrev:
RogerGustavsson skrev:
Länk: http://www.naqref.com/earamp.html

Korsmatningen i EarOne är den förbättrade medan i min så är det den ursprungliga. I övrigt så har de vissa likheter men bl a bandbredd och dist är lägre i EarOne. Den har även lite fler finesser. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-03 20:27

I den här nätdelen:
http://user.faktiskt.io/naqref/natagg.jpg

Ska båda kondensatorerna på plussidan ha minus mot jord? Och ska båda kondensatorerna på miussidan ha pluss mot jord?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-03 23:45

Ska båda kondensatorerna på plussidan ha minus mot jord? Och ska båda kondensatorerna på miussidan ha pluss mot jord?

Ja.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-04 02:26

tack :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-04 07:01

Naqref™ skrev:
Amit skrev:
RogerGustavsson skrev:Länk: http://www.naqref.com/earamp.html

Korsmatningen i EarOne är den förbättrade medan i min så är det den ursprungliga. I övrigt så har de vissa likheter men bl a bandbredd och dist är lägre i EarOne. Den har även lite fler finesser. :)

Hur ser bandbredd och dist ut i pa-1 då?

Och förbättringen av korsmatningen, är det bara en fråga om att
justera några komponentvärden?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2005-12-07 22:38

E skrev:
Naqref™ skrev:
Amit skrev:
RogerGustavsson skrev:Länk: http://www.naqref.com/earamp.html

Hur ser bandbredd och dist ut i pa-1 då?

Och förbättringen av korsmatningen, är det bara en fråga om att
justera några komponentvärden?

Mvh E*

Kanske inte jag ska svara på detta men jag gör ett försök... lämnar bandbredd och dist till Naqref

Om jag fattat det hela rätt så är pa-1 konstruerad utifrån den "teoretiskt korrekta" versionen av korsmatningsalgoritmen. EarOne har dessutom en modifierad version som tagits fram då den ursprungliga algoritmen tycktes ha subjektiva brister. Vad jag förstår gjordes otaliga lyssningstester innan en subjektivt mer korrekt version av korsmatningsalgoritmen kunde presenteras. Denna är, efter en oerhört snabb lyssning av mig, fantastisk (oaktat pa-1 som jag inte har lyssnat på alls). Som du påpekar lär den modifierade algoritmen ha resulterat i justerade komponentvärden, men vad jag förstår, även ett modifierat kopplingsschema.

Mvh, Amit
P.S. Rätta mig om jag har fel. D.S.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-08 08:47

Skillnaden mellan de två versionerna lyssningsmässigt har Ingvar Öhman berättat om i en annan tråd. Den ursprungliga är kanske inte "teoretiskt korrekt", snarare geometriskt korrekt då den ska möjliggöra placering av mikrofoner med hjälp av hörlurar. Att använda hörlurar vid inspelning utan denna korsmatning ger rena gissningar om hur det kommer att låta i högtalare. Man skulle kanske kunna säga att med korsmatningen får man ett liknande förhållande mellan hörlurar och högtalare geometriskt. Alltså vänster - halvt vänster - rakt fram - halvt höger - höger kommer att stämma bättre överens vid de båda lyssningarna. Så har jag uppfattat det. Den senare versionen som finns i Ear One har mera tagit fasta på ett subjektivt "bättre" lyssningsresultat än versionen för inspelningsbruk.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-08 18:21

Ser det här rätt ut?

Bild

Sen så undrar jag om någon vet var man kan hitta en väggtransformator, AC-AC, på kanske 15v och några hundra mA. Jag hittar ingen på ELFA, kanske letar jag på fel ställe?

/Eric.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum