Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: mdf till lådan på ingående

Inläggav zartok » 2014-12-09 18:21

Ja, jag har kommit till insikten att jag KAN bygga passiva filter, jag måste bara försöka. Jag kommer kanske inte kunna räkna ut hur man ska räkna för att få fram rätt filter, men får jag bara någorlunda rätt från kalkylatorerna så är jag nöjd. Och jag är jätteglad att dvd stog på sig i typ två sidor, det här bygget, om resultatet skulle bli bra är till största delen hans förtjänst :)

Bild

100 kilo mdf ganska precis.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Zartoks toppar, just nu: mdf till lådan på ingående

Inläggav Kalejdokom » 2014-12-09 19:11

zartok skrev:om resultatet skulle bli bra är till största delen hans förtjänst.

Och om resultatet inte skulle bli bra...? :)

Kul att du är på G. Ska bli kul att följa. För egen del anlände Schenker med mina banddiskanter från Europe Audio idag - spännande!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Zartoks toppar, just nu: mdf till prototypen hemma!

Inläggav Nattlorden » 2014-12-09 19:17

Alltid kul med MDF-högar. Är det bra sågat?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-09 19:28

Blir det inte bra så är det för att jag inte förstått honom nog bra :D
Nej, skämt åsido så kommer jag först mäta ut det hela och sen lägga på resistans exempelvis. Det eftersom det nog är svårt att räkna ut rätt känslighet i elementen, därav att jag vill mäta före. Det kommer vara höjt endel i basen men det kanske låter bra, det får vi se. Mäta före. Men delningsfiltret är hans förtjänst!

Lorden: jag har inte kollat, tidigare har dom bommat på någon mm alltid, men det är bättre än vad jag skulle lyckas med. Jag får slipa, det går bra att göra :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-09 21:55

Kom just på en sak... Hur fasen ska jag kunna fräsa så små hål som jag behöver göra till alla element? Fräsens mall är nog för stor för det. Hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-09 21:57

Hur små?

Om du inte skall försänka - hålborr a la dosborr?

själv använde jag en sådan här senast.
https://m.youtube.com/watch?v=zLSjAMFZ1HI
Senast redigerad av Nattlorden 2014-12-09 22:16, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-09 22:01

zartok skrev:Kom just på en sak... Hur fasen ska jag kunna fräsa så små hål som jag behöver göra till alla element? Fräsens mall är nog för stor för det. Hur har ni gjort?

Gör en passar-jigg till fräsen och se till att försänka alla element, så slipper du diffraktionsproblem att ta hand om också. :)

Typ som denna unge herre gör här: https://www.youtube.com/watch?v=TgVUfveD4y8

Edit:
Eller som denna herre gör här: https://www.youtube.com/watch?v=M85Wwbf8N2s

Du kan göra så att du tar en bit tunnare mdf och dubbel-side-tejpa fast den i mdfn. Sen, med ett bottenskärande stål borrar du ett hål i mdfn och på andra sidan så kan du borra hål för t.ex. 6mm plugg på lämpligt avstånd. Avstånd skall vara utsidan på stålet till mitten på pluggen, det ger dig cirkelns radie. Metoden gör att du kan komma ganska nära stålet och fräsa väldigt små cirklar. Du kan med fördel använda hyllbärare http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Hyllbarare-12-st-87527/, den har ju en liten ring på sig som gör att den inte behöver falla ner i hålet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-09 22:31

Då det här ska bli ett estetiskt bygge ska jag faktiskt försöka mig på att försänka. Hålen är 145mm i diameter för woofrarna och nog rätt små för tweetern. Den där jiggen som du visade skulle man haft lorden, men den verkar nästan bara finnas i usa. Ska dock kolla runt om det finns någon på nätet här i Sverige. Borde inte jula ha något sånt? Det är ju en smart sak. Annars så kanske man får försöka göra en egen. Problemet är att jag ev inte har material till det. Men vi får se. Tack så mycket för hjälpen, båda två :) hoppas att jag hittar en jigg, annars så blir det att försöka göra en som cortado länkat till :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-09 22:45

zartok skrev:Annars så kanske man får försöka göra en egen. Problemet är att jag ev inte har material till det. Men vi får se. Tack så mycket för hjälpen, båda två :) hoppas att jag hittar en jigg, annars så blir det att försöka göra en som cortado länkat till :)

Klart du gör en egen, om du köper ditt material från Bauhaus eller K-Rauta eller någon liknande så lär de ha spillmaterial som man kan köpa för typ fikapengar. Lagom tjocklek skulle vara typ 8-12mm. Lite dubbelhäftande tejp och ett par hål fixar du ju. Mer fancy än så behöver det inte vara. :)

Kommer du över lite spillmaterial kan du även testfräsa lite - det kan vara guld värt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-09 22:52

Jag har nog någon plywood ledig annars. Smälla ihop två såna på 4mm och sen köra en jigg på det borde nog gå. Det är ju som bara att ta en avlång bit och en spik på rätt ställe tänker jag. Eller skruv.

Montera från undersidan tror jag kommer bli ett krav då fräsen är riktigt stor, men det får fundera ändå med såna där småbitar

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-09 23:16

zartok skrev:Jag har nog någon plywood ledig annars. Smälla ihop två såna på 4mm och sen köra en jigg på det borde nog gå. Det är ju som bara att ta en avlång bit och en spik på rätt ställe tänker jag. Eller skruv.

Montera från undersidan tror jag kommer bli ett krav då fräsen är riktigt stor, men det får fundera ändå med såna där småbitar

Exakt. Det fixar du! :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-09 23:23

Jafan. Ska jag ge mig på ett delningsfilter så ska jag väl fasen klara det där! Tack för att ni alla engagerar er och har tålamod med gröningen här :) Jag kan minsann inte mycket, men jag väger upp det med en vilja att tänka utanför lådan lite granna :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-12-09 23:50

Jag gjorde en jigg m en jättetunn skärbräda från Biltema.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-12-10 08:56

Fräs-jiggar finns att köpa på Tyska ebay men det är klart.. det tar ju en vecka innan du får den!

http://www.ebay.de/itm/Fraszirkel-fur-d ... 335c38e75e

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-10 09:21

Emanuelgbg skrev:Fräs-jiggar finns att köpa på Tyska ebay men det är klart.. det tar ju en vecka innan du får den!

Såg den där också länge sen, tycker den verkar vettig. Den kommer nog inte kosta så mycket heller - klart värt, speciellt om man tänker bygga mer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 12:52

Ja här händer det grejjer nu då ! :)

Du vet ju vad jag redan har sagt och det står liksom ;)

så tycker JAG att du borde göra, med tanke på projektets natur och din inställning/ mål så är det ett vettigt tillvägagångssätt :)

Ja, bygg lådorna, montera och mät sedan tänka på filter :P
Men jag tycker absolut att du ska sikta på att köpa den SEAS diskanten som jag tippsade om, den är trevlig och den borde passa bra till detta bygget, spridningen matchar ganska vettigt av dom enkla och inte allt vattentäta publicerade mätningarna att dömma.
Men det är allt man har att gå på såhär tidigt skede tyvärr...
men "bra nog" blir dom garanterat även om verkligheten inte stämmer helt med det som går att utläsa där :)
Dom har i alla fall potentialen och möjligheten att kunna återge programmaterial med låg disst !

och 3vägare är på inget sätt enklare än 2,5 vägare :D
tvärtom... mycket mer att ta hänsyn till, tyvärr... och OM man ska göra en 3vägare så skulle jag rekommenderat hela andra element till mellanregister än dom som du nu har införskaffat.
så jag tycker fortfarande jag att du ska köra på 2,5 vägare, det är inte knepigt!

jag skissar ihopp en lite "ide" om hur du kan koppla ihop allting för att få fungtionen som jag menade tidigare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 13:09

Alltså, om du tror att 2.5 väg blir bättre så tar jag det, men så behöver jag hjälp med ett kopplingsschema. Jag förstår nu hur scheman ser ut för helvägare och separationen kändes mycket lättare, MEN med lite visuell hjälp så kan jag fixa 2.5 väg också. Min bild av att det blir lättare för midwoofern om den slapp basregistret är jag beredd att släppa :)

Jag bläddrar tillbaka till seas och kollar på den igen. Du kan ju trots allt mer än mig :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 13:17

Nej, inget :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-10 13:36

Jag vill inte pajja nått här men jag hade nog byggt en mt-topp först, jobbat på att integrera diskanten och woofern med tanke på tonkurva, delning, spridning och alla andra aspekter. Sen hade jag lagt till ett element för en mtm-lösning och gjort nödvändiga justeringar. Sen hade jag lagt till de andra elementen.

Lite av ett stegvist läroprojekt. :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 13:38

Jag har faktiskt tänkt samma sak, men jag vet inte hur jag skulle kunna koppla elementen då :/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 13:49

Cortado skrev:Jag vill inte pajja nått här men jag hade nog byggt en mt-topp först, jobbat på att integrera diskanten och woofern med tanke på tonkurva, delning, spridning och alla andra aspekter. Sen hade jag lagt till ett element för en mtm-lösning och gjort nödvändiga justeringar. Sen hade jag lagt till de andra elementen.

Lite av ett stegvist läroprojekt. :)

Nja, jag hade nog mätt på rubbet direkt :)
Men i omgångar för var del, diskant sedan mellan/woofer och sist woofers.
Sedan slagit ihopp allt och lekt med delningar :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-10 13:59

DVD-ai skrev:Nja, jag hade nog mätt på rubbet direkt :)

Först av allt skall man nog spela in "basarna" så saker inte ändrar på sig vartefter man satt ihop allt. I övrigt tycker jag din idé är bra, med att man bygger ihop det i omgångar och mäter upp allt så man ser vad som händer hela tiden.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 14:33

Bild

Såhär kan du koppla för att få 2,5 vägare :)

LF är ju låg frekvens och HF är hög frekvens, dom 6st basar / låda som du ser är serie - parallel kopplade, dom får du dela upp så att du har t.ex. 3st i övre och sedan 3st i undre kammaren så blir det helt symetriskt :)
Du kommer få montera en koppling mellan övre och undre lådan med basar, som gör det möjligt att koppla ihopp det hela :)
jag rekommenderar att du gör detta med speakon kontakt, 4 polig !
Då behöver du bara koppla rätt EN gång och sedan så är det alltid rätt när du koppla ihopp det hela ;)

En kanske tydligare bild, samma koppling men olika sätt att rita det på bara :)

Bild

Det är alltså vid de gröna strecken som du behöver dela upp det hela mellan övre och undra delen av lådan.
Elementen i den gröna inrigningen plcerar du alltså i den övre delen (över diskanten) och du kopplar ihopp det hela mellan övre/ undre delen vid dom gröns trecken :)

Bild
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 14:33

Cortado skrev:
DVD-ai skrev:Nja, jag hade nog mätt på rubbet direkt :)

Först av allt skall man nog spela in "basarna" så saker inte ändrar på sig vartefter man satt ihop allt. I övrigt tycker jag din idé är bra, med att man bygger ihop det i omgångar och mäter upp allt så man ser vad som händer hela tiden.

självfallet, tror jag skrev om det tidigare i tråden redan.
Mvh//David

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-12-10 14:50

Emanuelgbg skrev:Fräs-jiggar finns att köpa på Tyska ebay men det är klart.. det tar ju en vecka innan du får den!

En mycket bra fräs jigg, rekommemderas! Har en själv :)

Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 15:17

Såhär kan du dela upp det mellan övre och undra kammaren :)

Tänk dig att högtalaren ligger ner med botten till vänster i bild, dom 3st woofers till vänster är därför i undre lådan och det är också där som jag tänker mig att du kan ha filtret.
Jag har här tänkt att du har filter för woofers i den undre kammaren och därmed ritat in filter i närheten till dom woofers som då kan tänkas vara i den undra lådan.
sedan så kommer den undre mid/woofern (den som är som precis under diskanten, men så nära diskanten som bara möjligt).
sedan diskanten, som ju är i mitten av högtalaren.
sedan övre mid/woofer(den som är precis över diskanten men så nära som möjligt även den)
sisst dina 3st övre woofers i den översta delen av lådan :)

Dom gröna kablarna är för woofers och dom blå är för mid/woofers.
På ett ställe så "korsas" grön och blå med en liten båge, den visar att dom INTE är ihoppkopplade på något vis.
I verkligheten så är alla dessa färgade kablar en hel isolerad kabel som går från punkt till punkt utan att kopplas ihopp något mer än där dom går över i svart igen :)

Bild

Som du ser så behöver du 3st kablar (grön) mellan övre och undre lådan för att koppla ihopp woofers och sedan 2st kablar (blå) för att koppla ihopp mid/ woofers.
Så jag rekommenderar 1st 4 polig för att nyttja 3av dom till woofers och 1st 2 polig spaekon för till mid/wooferssom som överföring mellan lådorna.
sedan så markerar du upp vilken kontakt som är woofer och vilken som är mid/woofer när allt är kopplat och klart, så blir det lätt att koppla rätt varje gång sedan ;) :P

Diskanten sitter ju monterad i en egen låda som jag fattat det och ritade därför den nära dessa egen anslutning :)

En rekommentation är att i alla fall ge dina 2st mid/woofers helt egna lådor, så att dom inte "delar luft" med dom som är rena woofers!

kopplar du enligt det jag har ritat så fungerar det, gällande exakt filterlösning som krävs så är detta inte någon garanti för perfektion, men en del av fungtionen finns där !
det vi pratade om med spolen till 0,5 basen och motstondet att dämpa dom med efter tycke/ behov/ smak osv...
Mer exakt hur det sedan BLIR det vet ingen för en du har en låda att mäta på :P

Lycka till ! :D

edit: hoppas att du fattar hur jag menar med mina skisser ?!
jag förtydligare gärna om du har några frågor.

edit2: vill bara tillägga för dem som dyker in i tråden att jag vet att detta inte är optimalt, men detta är vad som går att göra för att tillgodose TS vilja att och hur kan vill bygga och med just vissa krav, så detta är ett sätt att göra det han vill ha just görbart :)
Alltså är en mer optimal lösning inte riktigt görbart pga mängden element och dessa respektiva impedans och placering i en avlång låda :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 15:50

Jag kollar igenom dom ikväll när jag har gott om tid, dom ser dock väldigt lätta ut att förstå. Jag kan inte tala dig nog för detta, och tack till er alla som engagerar er :)

Jag hittade diskanten och var lite tveksam eftersom den hade en naturlig bulle, men jag kan ju ändå testa med den, priset var ju mycket trevligt!

Vidare så... Ska jag vänta med att beställa delar till delningsfiltret tills lådorna står? Visst finns det speciellt skum att fylla högtalarna med? Vill inte arbeta med glas eller stenfiber den här gången :)

Jag frågar på en gång, är det tre element i serie och sen koppla samman dom parallellt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 16:35

Jag skulle säga att det du kan göra är att köpa följande :)
filmkondingar av varje värde av dessa ska räcka för att ge experimentmöjligheter nog för diskanten :).
Det är bra att ha en konding till diskanten (kopplad enligt skissan) även under testandet för att säkra att den inte får en insignal den går sönder av.

2x 4,7 uF
2x 3,9 uF
2x 3.3 uF
2x 2,5 uF
2x 1,5 uF
2x 0,33 uF

Och så kan du köpa motstånd till att dämpa 0,5 basarna med, du kan köpa 2st minst 10w (gärna 15-20w motstond) av varje av följande.

2x 0,5 ohm
2x 1ohm
2x 2ohm

Så finns det så att du kan exprimentera dig fram till rätt dämpning av 0,5 basen.
Vänta med spolen till 0,5 basarna tills att du har monterat allt i låda och gjort mätningar, DÅ vet vi mer exakt vart vi vill lägga delningenför dessa, annars är vår bästa gissning "mellan ca 500-700Hz någonstans" och det duger absolut inte för att köpa något... om du inte vill köpa massor av stora (dyra!) spolar helt i onödan...
inte lika kul...
EVENTUELLT så kan jag ha spolar som ligger och skräpar som kunde passa prima om frakten betalas, då kan jag lida av så att du får det värde som behövs, om det värde som borde behövas är svårt att få tag på.

Dämpmaterial så är det ju jätte praktiskt med gullfiber om lådan ändå ska vara sluten, jag rekommenderar det !
Annars så finns det ju andra material, men gullfiber är så himla bra och billigt så varför inte ?! :)
Dom slutna kammarna ska ju fyllas med dämpmaterial så att det är fulla hela vägen fram till typ magneten på elementet, TYP !
så mycket ska det in i varje låda ungefär, men det kan vi ju ta senare mer exakt :)

men du ger dina 2st mid/ woffers egna "lådor i lådan" så att säga ?! :)

Egentligen så behlver du "bara" koppla exakt som på skissen så blir fungtionen rätt :P
Så det jag säger nu, om det rör till det för dig så utgå från skissen bara för en stämmer ;)

basarna är parallellkopplade 2 och 2, eftersom det är 6st basar så blir det 3st par med parallellkopplade basar.
dessa tre par seriekopplas sedan med varandra för att uppnå 2ohm + 2ohm + 2ohm = 6ohm nominell impedans för den kretsen :)
Bara det att eftersom 6 basar / 2 lådor = 3 i var låda, så blir det att en av dom parallellkopplade paren behöver delas upp och sättas i var sin låda.
därav uppdelningen som blir och så pass många kablar som behöver gå mellan övre och undre kammare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 18:14

Tackar igen. Då ska jag beställa lite motstånd och grejjar ikväll!

Jag har bilden att jag kommer behöva skruva ut elementen ett par gånger när jag ska mäta och modda, det skulle innebära att det kanske finns en liten risk att fibret skulle komma ut i vardagsrummet eller så. Eller där jag nu är. Därför kände jag att jag ville lyxa till det på det här bygget :)

Hur rekommenderar du att jag sätter ihop lådorna? Vilken sida ska jag ha "öppen" (dvs inte fastlimmad)? Jag funderade på att köra baffeln fri, dvs att den kan skruvas av under tiden jag testar. Då borde det gå snabbt att komma åt och ändra i filtret.

Bilderna är iaf jättebra. X ohm är ett motstånd för volym. Xuf är kondensatorn för diskant och xmh är spolen! Det var inte lika skrämmande nu, jag började kolla efter delningsfilter tidigare här och såg att dom inte var så farliga. Däremot så hade jag fått ut att diskanten ville ha både en kondning och en spole vid andra ordningen om jag minns rätt, och att du rekommenderar att köra 6db avrullning på diskanten som säkerhet, stämmer den iaktagelsen?

Om du vill skänka mig spolar mot fraktkostnad så skulle jag givetvis bli tacksam, men känn inte att det behövs, du har redan gjort så hemskt mycket åt mig, och jag ska försöka ta åt mig allt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 18:30

Du kan ju montera filter m.m. så att du lätt kommer åt det genom att montera ut den nedersta woofern, bara skruva ut den nedersta woofern och plocka ur filtret :)
Filtret borde inte behövs bli sådär jätte stort så det borde gå bra och du får tänka smart nu !
Sätt filtret i botten av lådan och ganska nära woofern så är det lätt att utan att flytta högtalaren bara montera ur elementet, dra ut filtret (ha nog långa kablar för det !) och börja pilla ;)
Sedan när du är nöjd (så småningom) så monterar du fast filtret ordentligt i botten på lådan så att det inte far runt eller orskar problem senare.

Jo förstår detta gällande gullfibern.. men samtidigt så är det ju väldigt bra och praktiskt på andra vis och just i slutet så är det ju passande då det inte behöver komma ut så mycket. :)
Om någon vill tippsa om andra passande material som faktiskt gör jobbet bra och kanske inte kostar en förmögenhet så är det ju jätte bra !
annars så är det ju framförallt ett element i var högtalare som du behöver montera i/ ur bara om du gör som jag föreslog med filtret.
Dämpmaterialet lär du inte behöva testa så mycket med, fyll hela utrymmet fram till magneten på elementet så blir det knappast något du lär behöva ändra senare.
OM du behöver så går det ju rätt snabbt och det lär inte behövas några upprepade sådanna ingrepp oavsett.

Mycket riktigt !

Xohm är ett motstånd för att reglera nivån/ volymen på alla 6st 0,5 basarna/woofers (bra om denna är minst10w, gärna mer i tålighet, 20w vore bra! du fick förslag på värden)

XmH är filterspolen för att ta ner 0,5 basarna mot högre frekvenser med start någonstans runt 500-700Hz skulle jag tro ! (det visar sig därav vänta med spolen!)

XuF är kondensatorn som är till för att skydda diskanten vid eventuella fel eller elaka signaler, samt att den KANSKE kan få aggera lite filterfungtion också lite beroende på hur det i verkligheten fungerar med diskanten i din låda. detta vet vi inte helt säker i detta skede :)

glöm passiv delninge med 2a ordningen på diskanten, du delar den aktivt sedan i ditt aktiva filter och jag antar att du har upp till 48dB/okt att tillgå ?
kör på det ! :)
vid ca 2500Hz lär delningen hamna på (med tanke på basens och diskantens egenskaper i relation till varandra) med både Lp filter (till mid/woofers) och Hp filter (till diskanten) väldigt branta så borde det fungera bra.
48dB/okt på båda är nog en bra utgångspunkt i alla fall, sedan får vi se och du lyssna och tycka dig fram till vad du vill ha :)

Det är ju vad detta bygget går ut på, att du ska få tycka dig fram till det du vill ha :P
Jag vill bara ge dig en grundlösning, basserat på det som går att göra av mina kunskaper med dina tankar och förbestämda (knepiga ;) ) krav och ideer, som gör att du kan uppnå något med bygget och att få möjligheten att just exprimentera massor sedan.

Som sagt, det beror på, kanske blir det så, jag har väldigt mycket prylar liggande...
Det får vi se :)

eller så köper du en LCR mätare och lindar av den själv vid behov ;)
jätte enkelt, du klarar det !!! :D Hahaha
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum