Dessa galler från Hifikit passar perfekt på de Jordan JX92S som jag tänkte använda till bakkanal/ambienshögtalare, eftersom dom har samma gjutna korg:
Från:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=516
Är det nån som mätt på dessa eller liknande galler och kollat hur mycket de påverkar frekvensgång och spridning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
skulle kunna tänka mig att det bli viss skillnad, men knappast hörbar, speciellt inte som bakhögtalare i ett surroundsystem. Och om det inte hörs nån skillnad så spelar det ju ingen roll om det är en mätbar skillnad eller inte......
Tror de påverkar rätt mycket faktiskt. Dels är kanten rätt tjock och kommeratt bildaen kavitet och dels så är gallret så tätt att det bör kunna påverka rätt mycket.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Det skulle vara till bakkanalerna som jag fattade det....och då spelar det nog ingen roll....dom används väl till ungefär 99.99% att titta på film med....titta på film är inte samma sak som att lyssna på musik, tor att man uppskattar effekter mer än kvalitet när man kollar film...men det är ju kanske bara vad jag tycker