Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Zartoks toppar, just nu: mdf till prototypen hemma!

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 18:57

En sak jag fortfarande inte tror att du svarat på är hur du tänkt göra med mellanväggar ? :)
Ska varje 6" få sin egen låda ?
Eller får dom 3översta Woofers dela låda och dom 3undre Woofers samma sak ?
Och bara 6"mid/Woofers får en egen låda var ?
Det är ju bra om alla får egna lådor naturligtvis, men dom 2st mid/woofer i var högtalare BÖR verkligen ha det om några element i denna högtalare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 19:49

jag tänkte att alla skulle få dela på samma låda faktiskt, men om det inte fungerar så går det nog att dela upp också. jag har nog material för att det ska gå att lösa. om jag förstått det rätt så ska jag då ha två baswoofers i en låda och en terminal där. sen en baswoofer och en vanlig woofer i en låda och två terminaler där. en terminal i diskanten. så sju terminaler per låda om jag tänker rätt. right?

jag skaffade material för att göra stödväggar, men som sagt så lär jag ha endel skräp där nere för att kunna separera betydligt mer än så om det behövs. jag funderade faktiskt på om jag skulle köra nio terminaler och ha delningsfiltret på utsidan i en snygg låda, vilket jag personligen hade tyckt var snyggt (dock så skulle diskanten få ha sin kondensator inuti) men det vet jag inte om jag kommer att göra. terminaler är rätt dyra när man ska ha 18 par, och folk tycker nog att det är lite fult att ha. men jag har sett att exempelvis ett jättelikt snell referencesystem med två stora torn och två stora subbar hade externa lådor. utöver det så har jag en gång sett en högtalare som hade typ 20 olika terminaler bakom sig så att det bara var att koppla fritt. jag tycker att det är skitläckert, men samtidigt så vete tusan om jag vill göra det.

... mest baserat på vad jag tror att andra skulle tycka, märkligt nog :O
men... om vi bara hypotetiskt leker med frågan så går det att köra allt via delningsfilter som ligger utanför lådan också, eller hur? jag vill som inte riktigt släppa det eftersom jag har en så pass... udda smak. then again, det är väl därför jag vill ha udda högtalare också. eller något.

men fasen. är det ok att köra alla terminaler och sköta delningsfilter och sånt på utsidan? jag stoppade mina subterminaler på sidan eftersom dom skulle synas (följt av att subbarna spelade bäst när dom stod inriktade mot varandra, så terminalerna syns ändå inte, men det var iden till det hela iaf :))

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-10 21:17

Jag vill bara önska dig lycka till! :)
Kan inte bidra på något sätt 8O .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 21:44

Lyckönskningar tas emot det med. Lär behövas :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 22:27

Nepp!

3st woofer element i egen låda överst.
1st mid/woofer i en egen låda
1st diskant
1st mid/woofer i en egen låda
3st Woofers i en egen låda underst.

Så ska du köra då :)
Bygg in kablaget !
Du behöver bara koppla rätt EN gång och det är när du bygger/monterar.
Så räcker det med 2st terminaler, 1st för LF och 1st för HF sedan en läsning med speakon så at du kan koppla ihopp allt på ett idiotsäkert och smidigt och snyggt/genomtänkt vis :)

Totalt onödigt och synd att ha filtret och 20m extra onödig kabel hängandes utanför lådan bara för att man vill ha det tillgängligt.
Det behöver liksom inte vara det ;)
Det är så enkelt att komma åt allting ändå om man skulle behöva :)

Men om du verkligen vill ha det så, så kan du ju göra så för det går absolut, koppla fortfarande enligt chemnat bara så fungerar det oavsett.
Men det blir massor med kablar och massor med möjligheter till att koppla så att det inte blir något vidare och ganska oöverskådligt.
Så att du tänker på att det ska gå att använda grejjerna också ;)

Och något annat vis än detta jag skissat upp går ju egentligen inte riktigt att koppla på om du inte vill lasta steget rätt konstigt eller göra om fungtionen hos högtalaren nästan totalt.
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-10 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 22:30

En lf och en hf? Hur blir det då när jag ska koppla ihop dom? Två i paralell till lf, sen en ensam ur lådan till lf och sen ner till den lf som har samma koppling?
Senast redigerad av zartok 2014-12-10 22:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 22:33

Nej, kolla på skissen !

LF och HF finns med där och du ser hur jag menar.
Det är ingångarna till själva högtalaren.

1st till diskant och 1st till alla basar
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-10 22:52

Nu kollade jag. Bara ett element är kopplat till plus och ett till minus i varje låda. Och minus blir då... Paralellkopplad till minusen i den andra lådan. Rätt?

Minusen går till en minus i övre lådan, en i undre lådan och en till midwoofern. Så är det :)
Blir det bara sex par så misstänker jag att jag åtminstone borde köpa sex riktigt snygga par :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-11 08:30

Jag vet inte vad eller hur du menar tyvärr, men det är bäst om du inte "bryr dig" för mycket om det i fall att du är rätt att röra ihopp det.
Kopplar du bara precis som på skissen så blir det rätt liksom :)
Jag kan rita en förtydligande bild för just kopplingen på 0,5 basarna/woofers.
Det bästa är om du kopplar och slaviskt följer skissen om du är det minsta lilla osäker alls, för annars kan det bli kortslutning med skador på anläggningen eller bara totalt fel :)

Men jag ska rita en bild till som är just förtydligande för kopplingen med 0,5 basarna/woofers.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-11 09:00

Nej, jag såg lite fel såg jag nu igen. Kollade bilden längre ner med dom gröna ringarna. Men jag ska skriva ner konkret hur det ska kopplas med ord så att jag får det rätt :) Ja,och dubbelkolla med min kompis för säkerhetsskull.

När jag ska experimentera lite med olika motstånd och sånt, borde jag köra på sockerbitar som snabbkoppling?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-11 09:37

Men det stämmer dock inte det du säger, därav :D

det som är inom varje ruta ska vara i samma låda, lådan längst till vänster med filter för 0,5delen det är lådan som du kan sätta i botten.

Bild
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-11 09:37

zartok skrev:Nej, jag såg lite fel såg jag nu igen. Kollade bilden längre ner med dom gröna ringarna. Men jag ska skriva ner konkret hur det ska kopplas med ord så att jag får det rätt :) Ja,och dubbelkolla med min kompis för säkerhetsskull.

När jag ska experimentera lite med olika motstånd och sånt, borde jag köra på sockerbitar som snabbkoppling?

det låter bra ! :)

och sockerbit är en bra ide vid testande, sedan när du är nöjd så löder du ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-11 09:55

Vilken pedagogisk bild :D tusen tack för att du tar så mycket tid. Då är det bara att vänta på att elementen kommer. Eller, jag ska börja med att dra ihop lådorna. Möjligen köpa mer high end koppartråd från Clas eller biltema också :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-12-11 10:10

Jag blev lite nyfiken:
Spelar det någon roll om mid/basen får samma lådvolym som de tre basarna får per element?

Och vid vilken frekvens blir det ungefär som 0,5-basarna tar vid?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-11 10:42

Vad säger du dvd? Jag tror att det inte kommer bli samma volym för basarna som midwoofern om jag ska följa rekommendationen att ha elementen så nära varandra som möjligt. Dock så är lådan på 50 liter istället för 40 så jag har som garderar mig för att ha ett betydligt lägre q-värde än det Kraniet skrev (0.707 vid 9 liter inkl dämpning, ca).

Nåväl, jag kan nog ändå luta mig tillbaka och säga att jag hellre har ett lägre q än ett högre. Båda går ju att minidspa bort iofs, men ändå.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-11 10:58

Tarzan skrev:Jag blev lite nyfiken:
Spelar det någon roll om mid/basen får samma lådvolym som de tre basarna får per element?

Och vid vilken frekvens blir det ungefär som 0,5-basarna tar vid?

all bör nog ha någorlunda (helst samma) lådvolym i detta fallet.

0,5 basen kommer att ta vid från någonstans mellan 500-700Hz, det får vi se när allt är på plats och en mätning är gjord så att vi ser vart dom i verkligheten behöver ta vid :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-11 11:02

zartok skrev:Vad säger du dvd? Jag tror att det inte kommer bli samma volym för basarna som midwoofern om jag ska följa rekommendationen att ha elementen så nära varandra som möjligt. Dock så är lådan på 50 liter istället för 40 så jag har som garderar mig för att ha ett betydligt lägre q-värde än det Kraniet skrev (0.707 vid 9 liter inkl dämpning, ca).

Nåväl, jag kan nog ändå luta mig tillbaka och säga att jag hellre har ett lägre q än ett högre. Båda går ju att minidspa bort iofs, men ändå.

varför kan du inte få till samma lådvolym på mid/woofers bara för att dom ska sitta lite extra nära diskanten ? :)

är ju bara att ha mellangäggen på ett annat ställe :D
Dom kan du ju flytta "lite som du vilL", försök att ha så nära samma volym som möjligt, det är ju inte "hela värden" om det skiljer lite i detat fallet, men det är ju bra att ha som mål att ge alla element samma volym var att arbeta inom :)

Q på 0,7 är nog inte dumt, men som sagt lägre Q är att föredra framför högre helt klart!
med lägre Q, närmare 0,5 så arbetar elementet mer under "motorns makt" och mindre under lådans, så då är det enklare att EQ'a med gott resultat :)

Men bygg som du har tänkt med lådstorleken för varje element, försök bara att ge alla samma lådvolym.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-11 13:55

Jag tänkte att om alla element ska vara så tätt som möjligt så kommer dom övre elementen att ha en bit tom låda högre upp ovanför elementen.

Q är. 707 på ca 9 liter med fluff, jag har 13 litet utan så det blir nog aningen lägre :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-11 16:32

Hur blir det med nivåpassningen mellan basar och midbasar? Baffelsteget är väl ca 6 dB, så det kanske blir rätt bra passat?

Totalt Re för elementen i kretsen ovan får jag till 2,66 ohm. Sen tillkommer ju spolens motstånd, men det är nog ganska litet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-11 22:05

Nu har jag kollat en massa på dina kopplingar och förstår direkt eller indirekt att du vill att jag använder speakon. Jag känner mig lite osäker med speakonkontakter. Jag vill helst inte göra hål för speakon då det känns som att jag lätt skulle råka vända någon kontakt och därefter råka kortsluta något. Men jag tolkar det som att det även skulle gå att göra med bananer. Det är en lösning som jag skulle vara mer bekväm med tror jag, då det är endel sladdar som annars ska in i samma speakon och sen vidare till en annan speakon. Det blir som riskabelt i mina händer :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-11 23:08

Eller så köper jag speakon och testar. Går det så går det. Går det inte så får jag lösa det med bananer :) som jag förstått det så är det speakon som kopplar samman lådorna så att säga. Dom gröna linjerna :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-11 23:52

Har du väl satt kablarna rätt i speakon-kontakten så KAN du inte koppla fel sen.
Det är ju en av fördelarna med speakon. Sedan så låser ju kontakten även fast, så den kan inte ramla loss eller dras loss.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-12 09:32

Kraniet skrev:Hur blir det med nivåpassningen mellan basar och midbasar? Baffelsteget är väl ca 6 dB, så det kanske blir rätt bra passat?

Totalt Re för elementen i kretsen ovan får jag till 2,66 ohm. Sen tillkommer ju spolens motstånd, men det är nog ganska litet.

Nivåanpassningen blir inga problem, dessa 6st woofers /kanal kommer ju att ge en höjning klart tillräckligt för att möta upp baffelsteget med nuvarande koppling, dessutom befinner sig dessa närmare rummets anngränsningsytor vilket borde medföra utterligare nivåökning.
Så det är väll en bra början att utgår från inget motstånd i serie med woofers, sedan lägga på OM det behövs, efter mätning och lyssning :)
Problemet är att med 4ohm element så blir det svårt att koppla på något annat vis och få till det bra impedansmässigt och nivåmässigt... 8ohm element hade varit klart bättre att jobba med när dom ska vara så många, det hade öppnat betydligt fler dörrar :roll: :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-12 09:36

JonasW skrev:Har du väl satt kablarna rätt i speakon-kontakten så KAN du inte koppla fel sen.
Det är ju en av fördelarna med speakon. Sedan så låser ju kontakten även fast, så den kan inte ramla loss eller dras loss.

Exakt, mycket praktiskt !
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-12 11:52

Ja, då får jag väl satsa på speakon.
Jag valde ironiskt nog 4 ohm pga att dom hade högre känslighet, något som verkligen attraherar mig. Jag har bilden av att det blir mer distfritt med mindre effekt in i ett element i förhållande till vad elementet klarar av, generellt sett.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-12 12:54

Men dom har kunnat GES en högre specificerad känslighet vid 2,83v pga lägre impedans ;)

89dB 2,83v 8ohm = 92dB 2,83v 4ohm om strömmen tillåts (klarar av att) fördubblas av slutsteget.

Dubbla effekten utvecklas vid halverad impedans OM STRÖMTILLFÖRSELN INTE är en begränsande faktor= 3dB mer outputt vid samma inspänning som resultat.

P=U^2/R:

Högtalare med 8ohm:
2,83^2 / 8 = 1w

Högtalare med 4ohm:
2,83^2/4 = 2w

Men för att lyckas med det så måste strömmen istället dubblas vilket blir:

P/R = I^2:

Högtalare med 8ohm:
1/8 = 0,125^2
Roten ur 0,125 = ca 0,354A (354mA)

Högtalare med 4ohm:
2/4 = 0,5^2
Roten ur 0,5 = ca 0,707A (707mA)

Så, då kan man säga följande:

8ohm högtalaren: 1w och 0,354A för att generera 89dB
4ohm högtalaren: 2w och 0,707A för att generera 92dB

Halverar vi effekten (W) och strömmen (A) samt halverar även ljudtrycket (-3dB) för 4ohm högtalaren så märker vi att det blir exakt samma som för 8ohm högtalaren :D
Alltså behöver 4ohm högtalaren: 1w och 0,757A för att spela 89dB.

sedan så kan man räkna såhär också att:

8ohm högtalaren dubblerar vi spänningen till:
2,83 * 2 = 5,66v

(I = U/R)
5,66/8 = 0,707A

(P = U^2/R)
5,66^2 = 32,0
32/8 = 4w

4ohm högtalaren dubblar vi också spänningen till:

5,66/4 = 1,42A

Och

32/4 = 8w

så ser vi att trenden fortsätter, altlså, halverar vi 4ohm basens inputt i form av effekt och därför även halverar dessa outputt (-3dB) så blir det samma sam som 8ohm basen.

Så, ska du spela 89dB med 8ohm högtalaren och 92dB med 4ohm högtalaren så är spänningen över spolen den samma, men totala strömmen blir dubbelt så hög för 4ohm högtalaren = 4ohm högtalaren blir bra för spärkare som inte svingar så mycket spänning men har gott om strömkapacitet istället.
Och 8ohm högtalaren precis tvärt om då :)

Effekten som spolen behöver hantera är den samma för både elementen för att generera samma ljudtryck ut, säg 89dB (som du ser i räkneexemplet här över) = den ökade känsligheten till följd av minskad impedans är inte till någon nytta i form av minskad effekt över spolen vid ett givet ljudtryck (ingen skillnad i disst nödvändigtvis).
Utan enbart något som kan vara användbart för att lasta steg på olika vis, ge olika påverkan av kablar, filterlösningar osv... och för att medge olika typer av kombinationer av element.

så 8ohm elementen hade gett dig samma "nytta effektivitet" i form av "ljudtryck per watt in" om man säger så, men varit mer praktiska att koppla med :D

Inte lika mångsidigt nu med 4ohm elementen och det blir färre kopplingsmöjligheter än det skulle ha varit med 8ohm varianten, men detta går ju att få ihopp ;)

så ligger det till :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-12 13:44

Med andra ord så löser det sig iaf :) Jag håller just nu på att peta ihop ett par väggar till högtalaren. Hoppas att få ihop två bitar till varje del av dom större lådorna.

Ska bara flika in att det här är den bästa kapningen jag får från beijer någonsin. Det är Kranietklass på det vill had påstå. Under en mm felmarginal på alla bitar som jag hittills använt!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-12 18:01

Bild
Bild
Bild
Bild

Här är det jag hunnit med idag. Det har ändå gått rätt snabbt efter att jag kom in i bygget så att säga. Imorgon vill jag hinna kapa lite bitar och dra fast allt så att det bara är fronten kvar. Ska även kolla upp om det går att fräsa som det ser ut nu eller om jag behöver bygga en jigg. Den som lever får se.

Det jag måste säga är att det var våldsamt bra kapat. Det var så bra att typ allt hamnade precis där det skulle, med en överskjutning på bredden på front och bak, vilket är beräknat på 2mm. Jag är tokigt nöjd med Beijer den här gången. Tidigare har dom strulat lite här och var, men nu satt allt perfa! Kommer inte behöva slipas alls typ :)

Däremot så har jag inte fått mina terminaler ännu, min leverantör glömmer konstant bort mina ordrar. Därför ska jag beställa diskant, delningsfilterdelar och bananer, speakon och resten via hifikit ikväll. Alltså... Nog för att jag vet om att vi inom hifi brukar vara bortskämd med servicen, men det ska väl inte ta en vecka att någon kollar upp terminaler åt en?

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: lådorna börjar ta form

Inläggav zartok » 2014-12-13 17:59

Bild

Åter igen är jag så förbluffad av passformen!

Bild

Separerad kammare

Bild

Här har vi lådorna plus bafflarna. Gissa om dom tog tid att fräsa! Fy fan...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Zartoks toppar, just nu: lådorna mer eller mindre klara

Inläggav DVD-ai » 2014-12-14 04:12

Ser ju fin fint ut :)

Kul att den snart kan mätas och testas lite ;)
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum