Är det någon som testat den här ljudnivåmätaren.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Är det någon som testat den här ljudnivåmätaren.

Inläggav Nagrania » 2005-11-30 00:41

Har någon använt denna produkt.

http://www.kjell.com/multimeter/48172.htm

Det är alltså ljudnivåmätaren som är intressant. Kan det vara något att ha. Den kostar 1199:- eller är den analoga mätaren för drygt 200 spänn lika bra?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-30 08:40

Vad ska du använda den till? Den dyrare är för mera avancerade bullermätningar medans den analoga saknar en del "verktyg". Dessutom har den dyrare andra mätfunktioner som temperatur, fukt etc. Om det är noggrannheten du tänker på, så är det nog ingen större skillnad. Mikrofonelementet torde vara den största källan till avvikelser i båda fallen. Att det finns en angiven upplösningen betyder inget i det fallet. Bara för att den digitala displayen visar tiondelar betyder det inte att dessa stämmer! Det är som med termometrar där bara temperaturgivaren brukar ha en tolerans om 1 grad i normalfallet. Likväl förses de med visning på 1/10 grader.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-30 16:14

Vad ska du använda den till?
Tja vet inte.....kanske kolla hur starkt vår hund kan skälla.:? Man skulle ju annars kunna tänka sig att kolla nivåerna med hjälp av lite rosabrus....eller ska det vara något annat brus när man vill ställa in nivåerna på alla högtalarna i 5.1. Sedan tänkte jag att om man tappar en vridspolemätare i golvet så är det väl kört. Hur är det med nogrannheten mellan dessa två olika mätare. Sedan kom jag just på en annan sak.... när man skriver på detta forum så imponerar det väl mer om man skriver att lufttemperaturen var 20 grad. C och luftfuktigheten var 60% och ljuset var ..... när jag gjorde ljudmätningen på mina högtalare. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-30 16:35

Är det endast nivåerna från de olika kanalerna du vill mäta, tycker jag det kan räcka med den billigare. I vilket fall är det svårt med rosa brus och mätnoggrannhet, utslaget är rätt "rörligt" vid lägre frekvenser. Mäter man med sinustoner kan man få en hyfsad bild av högtalarnas frekvensgång vid lägre frekvenser (under ca 200 Hz eller så) i rummet. Alla resonansfenomen som deformerar tonkurvan kommer att framträda.
Den absoluta mätnoggrannheten är inte intressant (t.ex. att 90 dB är 90 dB) i detta fall. Mikrofonkapslarnas frekvensgång är begränsad till 32-8000 Hz enligt normen för C-kurvan, faller utanför detta område. Inom det området kan man kanske förvänta sig +- 3 dB, speciellt eftersom mikrofonen sitter i mätaren. Själv ska man helst inte vistas i närheten vid mätning heller. Man ska inte glömma att mätningar med mikrofoner i rum är svårtolkade. Vad är det som mäts och hur skiljer det sig från vårt sätt att uppfatta ljud?

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-12-01 19:40

det kan vara bra om den du väljer har A-vägning, ett linjärt ljudnivåvärde är oftast ointressant.

:roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-01 20:59

A-kurva är inte lämplig om man vill ha reda på något om frekvenser lägre än ca 1 kHz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-01 22:39

Jag ser i databladet att den inte verkar klassad, dvs de lovar ingenting om hur noggrann den är. Det finns två huvudklasser som brukar kannas klass I och klass II enl IEC eller ANSI och några siffror. Den här verkar inte lova något sådant. Dessutom verkar den inte ha något linjärt område, vilket skulle vara det intressantaste för högtalarmätningar. Både A- och C-vägningen dämpar delar av spektrum. Jag såg en mätare på elfa runt 1000-lappen som var klassad i klass II iaf, och det är ju bättre.

demo9 skrev:det kan vara bra om den du väljer har A-vägning, ett linjärt ljudnivåvärde är oftast ointressant.

:roll:

Ja, se det beror på vad man vill göra. Vill man mäta buller i lägenheten för att se om grannen stör (enligt normen) så ska man ha A-vägning. Men vill man mäta tonkurvor manuellt med tex bandbegränsat brus, så ska det vara ovägt (=linjärt).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-02 13:17

Ja det är ingen ko på isen jag har ju annars en RTA som uppfyller ANSI standarden. Det var bara så att det skulle vara trevligt att kunna göra en mätning utan att behöva rigga med mikrofonstativ och långa sladdar och som man kan ha i fickan. Det finns ju annars hyfsat billiga men ändå bra handmätare med inbyggd RTA som uppfyller standarden.

Återgå till Generellt om hifi