Moderator: Redaktörer
erimos skrev:Hej,
Är det någon som testat detta sätt att tillverka hela eller delar till högtalarlådor?
Det ger ju möjligheter, tex dessa:
http://3dprint.com/5188/akemake-first-3 ... d-speaker/
påminner lite om nått fruktansvärt dyrt från B&W
Eller anpassade horn, waveguides eller liknande.
För tillverka kan man ju tex använda sig av shapeways.com som tillverkar i lite olika material.
Nattlorden skrev:Hade varit kanon om man kunde printa skumplastdämpmaterial samtidigt.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Hade varit kanon om man kunde printa skumplastdämpmaterial samtidigt.
Ja, tänk en gradvis övergång från dämpning till solid vägg. Det borde kunna bli rätt reflexionsfritt, åtminstone i tanken.
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Hade varit kanon om man kunde printa skumplastdämpmaterial samtidigt.
Ja, tänk en gradvis övergång från dämpning till solid vägg. Det borde kunna bli rätt reflexionsfritt, åtminstone i tanken.
Ja det är intressant. Tänk bara när 3D-skrivarna klarar av att skriva ut i många olika material och man kan skriva ut terminaler, med kontaktbleck, polskruvar och allt.
Skriva ut dämpning färdigt i lådorna. Färdiga gängade hål. Perfekta fräsningar ned på 10dels millimeter.
Oh vad jag vill ha en 3D skrivare
Kraniet skrev:ang att skriva ut i flera olika material så görs det redan.
har kollegor här på jobbet som hållt i en printad baby. printad i fyra olika material där "huden" var genomskinlig, sen var det mjukare delar samt hårt material för benen.
Så att printa en hård låda med printat dämpmaterial inuti borde ju vara möjligt
Kraniet skrev:ja det är en riktig revolution som vi bara sett början av.
paa skrev:Var inte prototyperna till Bremen-äggen 3-D printade?
KarlXII skrev:En firma i skåne kan ju tydligen skriva ut turbohus och ljuddämpare i aluminium och titan. Det vore ju äckligt läckert om man kunde bygga ett ramverk eller skelett i metall på samma gång som ytterbeklädnaden i plast läggs på.
Det borde gå...
zartok skrev:Jag fick idén att göra om mina surrar och smälla upp typ 40 högtalare istället för mina öppna linjer. Då dök frågan upp, är det svårt att bygga med skrivaren? Får man med något program som gör att man kan designa och sånt? Är plasten hår? Eller, man kan ju göra port iofs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster