15” eller kanske 18” till biosubbar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: 15” eller kanske 18” till biosubbar

Inläggav Kraniet » 2014-12-11 10:58

Skulle ändock vilja påa för detta med PA-element
Fördelen är en mycket högre känslighet vilket ställer bedyligt lägre krav på förstärkaren samt ger mindre termisk påverkan i elementet.

Tex denna
http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=bms_15n850v2
Har något större konarea och en respektabel xmax på 12mm. Dessutom en högre Re vilket inte är så dumt om man ska ha flera element
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-11 11:11

Kraniet skrev:
JonasW skrev:Jag har 4st RSS390HF 15" i 125-liters lådor fyllda med isolering. Fungerar riktigt bra och spelar med extremt låg distortion, uppmätt med kalibrerad mick och REW.
De som varit här och provlyssnat har då inte haft några invändningar heller.

Ett slutsteg med mycket effekt samt en MiniDSP kan göra underverk. Q-värdet i sig är ju inte allt för viktigt längre då. Grundvolymen i sig får ju dock inte vara ALLT för liten om man verkligen vill pressa elementen.

Hur djupt spelar du?
Är ju perfekt att kunna få konkret information om hur ett bassystem fungerar.

Jag tror nog att skillnaden mellan HF och HO är svårt att uppfatta. Som så mycket annat på detta forum är det ju hårklyverier :)
En fördel med HF är ju att den faktiskt har 2mm större xmax

Jag spelar ned till 10Hz och har ett högpass där med 48dB branthet.
Ska däremot testa att spela med kompressorn i steget istället och verkligen kunna utnyttja max av elementen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-11 11:17

JonasW skrev:Jag spelar ned till 10Hz och har ett högpass där med 48dB branthet.
Ska däremot testa att spela med kompressorn i steget istället och verkligen kunna utnyttja max av elementen.

Kompressorn? Vilken nytta skulle en kompressor göra?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-11 11:30

JonasW skrev:
Kraniet skrev:
JonasW skrev:Jag har 4st RSS390HF 15" i 125-liters lådor fyllda med isolering. Fungerar riktigt bra och spelar med extremt låg distortion, uppmätt med kalibrerad mick och REW.

Ett slutsteg med mycket effekt samt en MiniDSP kan göra underverk. Q-värdet i sig är ju inte allt för viktigt längre då. Grundvolymen i sig får ju dock inte vara ALLT för liten om man verkligen vill pressa elementen.

Hur djupt spelar du?
Är ju perfekt att kunna få konkret information om hur ett bassystem fungerar.

Jag tror nog att skillnaden mellan HF och HO är svårt att uppfatta. Som så mycket annat på detta forum är det ju hårklyverier :)
En fördel med HF är ju att den faktiskt har 2mm större xmax

Jag spelar ned till 10Hz och har ett högpass där med 48dB branthet.

Varför högpass? kändes onödigt på en sluten låda
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-11 11:34

Vad kostar förresten Ino pY-2? Basarna ligger väl på 4500 st ungefär.

de spelar ju ned till 14 Hz (-3dB) och kan spela ganska så starkt.

Det är svårt att argumentera för så mycket annat ifall summorna börjar komma upp i dom nivåerna. Möjligtvis tjänar man en del från 50Hz och uppåt men annars så..

Tänker tex förslaget om att köpa Scan-Speak 32W i början av tråden som ju kostar lika mycket som basen i pY. Jag vet inte men jag kan tänka mig att Öhmans bas ändå är bättre?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hangadrott

Inläggav Hangadrott » 2014-12-11 12:36

Skulle man vinna mycket på att göra lådorna större, låt säga ha en innervolym på ca 200 liter (minus stag, element och "fluff")?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-11 14:01

AndreasArvidsson skrev:Kompressorn? Vilken nytta skulle en kompressor göra?

Tanken var att låta elementena spela till dess att de börjar låta dåligt, mot dess gränser. Sedan begränsa effekten i steget till dess att man ligger "safe".
Då borde man ju kunna ta bort högpassen helt och endast effektbegränsa? Ta bort högpassen på köpet.

Kraniet skrev:Varför högpass? kändes onödigt på en sluten låda

Kan man verkligen till 100% lita på att elementet inte ska bottna endast pga inbyggda luftbromsen utan högpass? Tycker mig se en del folk som "klonkat" element med slutna lådor.

Hangadrott skrev:Skulle man vinna mycket på att göra lådorna större, låt säga ha en innervolym på ca 200 liter (minus stag, element och "fluff")?

Jag har inte simulerat på 200 liter, men du får ju lägre internt tryck i lådan vilket är en vinst. Ska man sedan inte använda EQ (vilket de flesta dock gör idag) så får man ju ett lägre Q-värde som de flesta föredrar då. Ska du lika kompensera med EQ och effekt så tycker jag personligen inte att ett superlågt Q är så kritiskt som vissa vill få det till.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-11 14:13

Hangadrott skrev:Skulle man vinna mycket på att göra lådorna större, låt säga ha en innervolym på ca 200 liter (minus stag, element och "fluff")?

Fluffet behöver man inte räkna bort, den ökar volymen i lådan. Under förutsättning att man väljer en fluff som är isotermiserande (glasull, stenull t.ex). Det andra som element och stag skall du räkna bort.

Ökad volym ger bland annat lägre Q, lägre tryck i lådan vid "hög volym" och högre känslighet vid lägre frekvenser. Så det är väl sällan sämre med större låda, men skall man ändå ha fyra subbar (eller ännu fler för den delen) så kan det ju vara lättare att offra lite volym i.o.m att prestandan kommer vara

Bifogat en bild, blå och röd är med 50% fluff. Den gröna är i en "oändligt stor låda".

Blå låda, 125L, ger Q 0,7689 med f0 29,79Hz
Röd låda, 190L, ger Q 0,688 med f0 26,26Hz

That is, om jag gjort allt rätt. :D
Bilagor
RSS390HF-4.png
RSS390HF-4.png (31.48 KiB) Visad 7179 gånger

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-11 15:35

boom skrev:
DQ-20 skrev:
boom skrev:Det du ser i den blå kurvan är det höga Q värdet som ger en mindre artikulerad bas imot den röda kurvan.

Har du testat? Jag har nämligen svårt att se påtagliga orsaker till sämre artikulation. Grupplöptiderna är extremt låga i vilket fall som helst och det motorstarkare elementet har inte fått EQ så att den har samma tonkurva som det motorsvagare.

/DQ-20

hur motverkar du att fasvinkeln ökar med Q och att basen blir hissad med några dB med ett hissad Q.
Dom flesta som bygger bas lådor är ute efter infra och då är det bättre med ett lågt Q .
Jag testade lite snabbt i måndags en xtz subb som skall vara populär i vissa köpe kretsar värre skit får man leta efter och då gjorde jag en snabb test jämförelse mellan en fynda bas i diy låda fyndan slog ut xtz basen i dom applikationerna vi använde.
för att lyssnings testet skulle bli något så när rättvis så använde jag mig av ztz inbyggda steg till båda högtalarna.
när han hade hört mina andra basar då gråt stackarna för han hade upptäckt vilket skräp han hade köpt.
Så är det med höga Q värden sen beror det i vilken applikation man skall ha och vilket Q värde man strävar efter.

Okidoki. Vi har kanske lite olika syn på vad som är "högt" q-värde. Jag tycker allt under 0,7 är lågt och grupplöptiden är då ultralåg i sammanhanget. Men visst: q-värden på 1-2 i lågbasen blir ju ingen glad av. Jo, förresten, kanske några...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-11 15:53

Cortado skrev:

Fluffet behöver man inte räkna bort, den ökar volymen i lådan. Under förutsättning att man väljer en fluff som är isotermiserande (glasull, stenull t.ex). Det andra som element och stag skall du räkna bort.

Ökad volym ger bland annat lägre Q, lägre tryck i lådan vid "hög volym" och högre känslighet vid lägre frekvenser. Så det är väl sällan sämre med större låda, men skall man ändå ha fyra subbar (eller ännu fler för den delen) så kan det ju vara lättare att offra lite volym i.o.m att prestandan kommer vara

Bifogat en bild, blå och röd är med 50% fluff. Den gröna är i en "oändligt stor låda".

Blå låda, 125L, ger Q 0,7689 med f0 29,79Hz
Röd låda, 190L, ger Q 0,688 med f0 26,26Hz

That is, om jag gjort allt rätt. :D

Några kommentarer:
1. I en sluten låda finns det ingen större anledning att ha halvfullt med fluff.
2. Jag har jämfört Basta med IÖ:s empiriska resultat som varit publicerade i MoLt i samband med byggartikeln om LTS B1 och kommit fram till att i Basta motsvarar ca 33% i praktiken 50% fluff (adiabatisk konstant=1,13) och ca 66% motsvarar 100% fluff (adiabatisk konstant=1,26), dvs helt fullt men inte packat.
3. Basta simulerar inte fluffets dämpning. Jag tippar på att för ett idealt element och en låda full med dämpande fluff (ull, mineralull, skum) kommer verkligt q-värde i lådan ligga närmare 0,7 än 0,8 för 125-literslådan. "Optimaldämpar" man lådan, dvs. moffar i fluff precis tills resonansfrekvensen börjar stiga igen blir skillnaden mot simulerat resultat ännu större och jag GISSAR att man då är nere kring 0,7. När man dimensionerar med dämpmaterial måste man alltså "ta höjd" för att dämpmaterialet faktiskt dämpar luftfjädern. Fast nu talar vi om skillnader på ca 1 dB eller så.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-11 16:50

DQ-20 skrev:Några kommentarer:
1. I en sluten låda finns det ingen större anledning att ha halvfullt med fluff.
2. Jag har jämfört Basta med IÖ:s empiriska resultat som varit publicerade i MoLt i samband med byggartikeln om LTS B1 och kommit fram till att i Basta motsvarar ca 33% i praktiken 50% fluff (adiabatisk konstant=1,13) och ca 66% motsvarar 100% fluff (adiabatisk konstant=1,26), dvs helt fullt men inte packat.
3. Basta simulerar inte fluffets dämpning. Jag tippar på att för ett idealt element och en låda full med dämpande fluff (ull, mineralull, skum) kommer verkligt q-värde i lådan ligga närmare 0,7 än 0,8 för 125-literslådan. "Optimaldämpar" man lådan, dvs. moffar i fluff precis tills resonansfrekvensen börjar stiga igen blir skillnaden mot simulerat resultat ännu större och jag GISSAR att man då är nere kring 0,7. När man dimensionerar med dämpmaterial måste man alltså "ta höjd" för att dämpmaterialet faktiskt dämpar luftfjädern. Fast nu talar vi om skillnader på ca 1 dB eller så.

/DQ-20

Då svarar jag med kommentarer och frågor!

1. Jag har vart lite konservativ med fluffet. En tanke av oro har vart att man inte vill ha fluffet så nära elementet för att inget löst ska slinka in i den. Dock kan man ju fylla på och ha något grovmaskigt nät mellan fluffet och elementet för att hindra den situationen. Man kanske skall räkna hur många procent mycket fritt utrymme det finns i lådan och ange typ det. Fast det går inte riktigt ihop med punkt 2, om man vill försöka estimera verkligheten..

2. Om jag förstår det där rätt så skiljer sig det där p.g.a det fluffets "isotermiska värde" i Basta! inte stämmer med faktiska fluffet man använder?

3. Har jag inte tänkt på, men det är ju logiskt. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-11 19:02

Cortado skrev:
DQ-20 skrev:Några kommentarer:

/DQ-20

Då svarar jag med kommentarer och frågor!

1. Jag har vart lite konservativ med fluffet. En tanke av oro har vart att man inte vill ha fluffet så nära elementet för att inget löst ska slinka in i den. Dock kan man ju fylla på och ha något grovmaskigt nät mellan fluffet och elementet för att hindra den situationen. Man kanske skall räkna hur många procent mycket fritt utrymme det finns i lådan och ange typ det. Fast det går inte riktigt ihop med punkt 2, om man vill försöka estimera verkligheten..

2. Om jag förstår det där rätt så skiljer sig det där p.g.a det fluffets "isotermiska värde" i Basta! inte stämmer med faktiska fluffet man använder?

3. Har jag inte tänkt på, men det är ju logiskt. :)

Tänk vad praktiskt det är med numrerade kommentar...

1. Med 100% fluff menar jag en verklig låda som så fylld så mycket som det går utan att man har fluffet för nära elementet. Att lägga in nät och grejor är meningslöst: mineralull, isynnerhet stenull, är mycket formstabilt om man inte bara knölar in det utan skär till block som passar i lådan. Stenull smular mer än glasull när man skär i det och är styvare, men man kan forma det konstfärdigt med t.ex. en brödkniv. Glasull, i synnerhet Knaufs, är mysigare eftersom det är mer ull-likt. Emellertid är den sladdrigare och lite svårare att skära till än stenull.

2. Det stämmer i vart fall inte med de av IÖ empiriskt uppmätta adiabatiska konstanterna för olika verkliga lådor. Min approximation i Basta är minst lika empirisk den genom iteration.

3. Det är inte lätt att tänka på saker som inte finns. I Basta finns ju inte lådans dämpning med så man kanske får intrycket att det inte spelar någon roll.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-11 20:16

JonasW skrev:Kan man verkligen till 100% lita på att elementet inte ska bottna endast pga inbyggda luftbromsen utan högpass? Tycker mig se en del folk som "klonkat" element med slutna lådor.
Det är ok att bottna element. Man ska dock aldrig använda element som inte tål att bottnas!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-11 22:55

JonasW skrev:
Kan man verkligen till 100% lita på att elementet inte ska bottna endast pga inbyggda luftbromsen utan högpass? Tycker mig se en del folk som "klonkat" element med slutna lådor.

ja jag vet inte hur mycket mekanisk slaglängd elementet har och ifall det går att bottna (så att talspolen tar i). Hur ser din EQ ut? Och hur högt spelar?
Med ett 48dB HP-filter får du ju ganska hög group delay samtidigt.

Jag använder två SPH 390TC som ju bara har 7 mm xmax och har aldrig bottnat mina. Är dock lite osäker på exakt hur djupt jag spelar.

Ett sätt att undvika skada är ju att inte använda för kraftigt slutsteg. Går ju ganska enkelt att räkna fram vilken effekt som behövs för att uppnå xmax. För RSS390HF är det drygt 195W (29 Vrms, 4,33 ohm) vid 10 Hz, läggt till 2mm åt båda håll och det krävs 220 W (31 Vrms, 4,33 ohm). Så det krävs ju ingen krallig stärkare direkt. Tycker mig se flera på forumet som köper tusentals watt till sina baslådor trots att man snabbt bottnar dom med nåt eller några hundra watt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-11 23:57

Alexi skrev:Det är ok att bottna element. Man ska dock aldrig använda element som inte tål att bottnas!

Finns väl en hel drös med element som inte tål att bottnas. LMS Ultra är väl ett av dom som lätt tar stryk som jag förstått det. Samtidigt ett element som många gillar och tycker presterar bra.
Man får kanske inte allt ibland?

Kraniet skrev:Ja jag vet inte hur mycket mekanisk slaglängd elementet har och ifall det går att bottna (så att talspolen tar i). Hur ser din EQ ut? Och hur högt spelar?
Med ett 48dB HP-filter får du ju ganska hög group delay samtidigt.

Jag använder två SPH 390TC som ju bara har 7 mm xmax och har aldrig bottnat mina. Är dock lite osäker på exakt hur djupt jag spelar.

Ett sätt att undvika skada är ju att inte använda för kraftigt slutsteg. Går ju ganska enkelt att räkna fram vilken effekt som behövs för att uppnå xmax. För RSS390HF är det drygt 195W (29 Vrms, 4,33 ohm) vid 10 Hz, läggt till 2mm åt båda håll och det krävs 220 W (31 Vrms, 4,33 ohm). Så det krävs ju ingen krallig stärkare direkt. Tycker mig se flera på forumet som köper tusentals watt till sina baslådor trots att man snabbt bottnar dom med nåt eller några hundra watt.

Jag ska som sagt testa att begränsa effekten i steget och se hur sakerna fungerar/reagerar. HP-filtret kan jag ju troligen bara ta bort då.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-12 00:07

Alexi skrev:
JonasW skrev:Kan man verkligen till 100% lita på att elementet inte ska bottna endast pga inbyggda luftbromsen utan högpass? Tycker mig se en del folk som "klonkat" element med slutna lådor.
Det är ok att bottna element. Man ska dock aldrig använda element som inte tål att bottnas!

Luftfjädern är bara en fjäder och inte en broms. Men att man bottnar elementen är väl kanske inte så konstigt om man krämar på med 10 dB boost eller så i infrabasen. Jag tänker såhär: under den nedersta boostfrekvens ökar inte konutslaget så bottningen borde faktiskt komma inom det boostade området, inte under det. Bottnar man regelbundet sina basar behöver man fler basar. Så branta filter som 48 dB/oktav behövs inte för att minska konutslagen i en sluten låda.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-12 00:12

Jag boostar säkert närmare 10dB ned mot 10Hz idag, men har samtidigt aldrig bottnat mina subbar än. Samtidigt så ska man väl aldrig säga aldrig med tanke på hur extrema filmerna blivit.
Med mina förutsättningar som är fyra Dayton med ett Inuke NU6000, hur hade du personligen valt att skydda elementen om inte fler element är ett alternativ? ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-12 00:14

JonasW skrev:Finns väl en hel drös med element som inte tål att bottnas. LMS Ultra är väl ett av dom som lätt tar stryk som jag förstått det. Samtidigt ett element som många gillar och tycker presterar bra.
Man får kanske inte allt ibland?
ja jag tycker LMS Ultra är en helt usel konstruktion, eftersom hela konen kan bli förstört om den slår för långt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-12 00:17

Jag hade testat med de värsta filmerna som finns på en nivå som är starkare än vad jag normalt lyssnar på. Klarar du dig då så kan du lugnt spela svagare. Klarar man sig inte så har man 3 alternativ: 1) Sänk nivån. 2) Skaffa fler basar. 3) Sätt på ett HP.
Att ha ett HP om man inte behöver förstår jag inte varför man skulle vilja ha.

Man bör inte hellre bottna basar isf bör man göra något av de tre ovanstående. Att det händer någon gång är en sak, men gör man det ofta så bör man se över problemet.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-12 00:27

blir inte taldiaoligen vansinnig om man boostar mycke bas :roll: eller kanske ni menar krasch bong bang :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-12 00:29

Jag använder ju bara ett HP-filter för att inte riskera att spela upp 1-9Hz på de nivåer jag ibland ser film på. Det sätter jag en slant på att subbarna ej klarar av ;).
Vissa filmer som t.ex. Draktränaren går ju extremt djupt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-12 00:30

roggaro skrev:blir inte taldiaoligen vansinnig om man boostar mycke bas :roll: eller kanske ni menar krasch bong bang :)

Jag boostar personligen bara från dryga 20Hz och nedåt men en uppåtlutande backe ju djupare man spelar.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-12 00:36

men, men blir man inte liksom döv... allt blir dovt och man hör inte vad som egentligen försiggår :roll: OK! man ser ju iaf, även om det kanske rycker i ögonlocken :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-12 00:43

roggaro skrev:men, men blir man inte liksom döv... allt blir dovt och man hör inte vad som egentligen försiggår :roll: OK! man ser ju iaf, även om det kanske rycker i ögonlocken :P

Våra hörsel har så dålig känslighet i infraregistret att det trots 10dB lyft vid 10Hz inte upplevs som speciellt starkt och det tar verkligen inte över dialogen.

Sen finns det ju galningar som har hela subregistret upp till 10Hz 20dB starkare än de högre registren, men det är inte det vi pratar om nu.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-12 16:28

JonasW skrev:Jag boostar säkert närmare 10dB ned mot 10Hz idag, men har samtidigt aldrig bottnat mina subbar än. Samtidigt så ska man väl aldrig säga aldrig med tanke på hur extrema filmerna blivit.
Med mina förutsättningar som är fyra Dayton med ett Inuke NU6000, hur hade du personligen valt att skydda elementen om inte fler element är ett alternativ? ;)

Inte mer än det naturliga skydd som en sluten lådans naturliga amplitudfall ger och absolut inte ett filter på 48 dB/oktav. Ett så brant filter så lågt i frekvens låter som om det skulle hända konstiga grejor med grupplöptiden. Får man ändå problem får man minska boosten.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-12 16:29

AndreasArvidsson skrev:Våra hörsel har så dålig känslighet i infraregistret att det trots 10dB lyft vid 10Hz inte upplevs som speciellt starkt och det tar verkligen inte över dialogen.

Sen finns det ju galningar som har hela subregistret upp till 10Hz 20dB starkare än de högre registren, men det är inte det vi pratar om nu.

"upp till 100Hz" skulle det stått.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-12 19:35

AndreasArvidsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Våra hörsel har så dålig känslighet i infraregistret att det trots 10dB lyft vid 10Hz inte upplevs som speciellt starkt och det tar verkligen inte över dialogen.

Har du kollat dina möjligheter att redigera på sistone? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-12 19:47

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Har du kollat dina möjligheter att redigera på sistone? :D

Det skrevs innan jag fick den möjligheten :D

Användarvisningsbild
Hangadrott

Inläggav Hangadrott » 2014-12-13 22:38

När väl element är inköpta och lådor tillverkade kommer det behövas något att driva subbarna med. PA-steg som kommit upp är:
The t.amp 2400 MK-X
Behringer iNuke NU6000
The t.amp Proline 3000
Är det någon av dessa som är bäst för en budget av 2500-5000kr eller har ni andra förslag?

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-12-14 14:05

Hangadrott skrev:När väl element är inköpta och lådor tillverkade kommer det behövas något att driva subbarna med. PA-steg som kommit upp är:
The t.amp 2400 MK-X
Behringer iNuke NU6000
The t.amp Proline 3000
Är det någon av dessa som är bäst för en budget av 2500-5000kr eller har ni andra förslag?

Jag har funderat länge och läst många timmar översatt från tyska/spanska/osv om tex Proline 3000 men även iNuken NU6000.
Det alla har skrivit om Proline att dom har blivit imponerad av det den presterar för det priset.

Det som varit negativt är att det är en riktig"ryggknäckare" pga 37KG! men för dom ska den vara en portabel utrustning eftersom
dom far runt och spelar.
Flera har nämnt att ska dom bygga en anläggning hemma så är Proline ett mycket bra val om det ska stå på sin plats.

För mig det jag tycker är att den är Ful som stryk så jag ska göra en ny front....lite kul att göra en egen stil/design på den.

Sen är det så att den naturligtvis drar mer ström vid tomgång/lätt drift än vad iNuken gör vid samma drift men efter allt läsande så fastnade jag för
Proline 3000 ändå.
Och den har en input sensitivity på 0.77 V
Sen så har den 120/mm fläktar vilket gör att med Noctua NF-S12A FLX 120mm 7,4 -17,8 dB blir den tyst och flyttar bra med luft pga 120 mm/fläkt...http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691081

Jag kommer ha 3st som som driver en/bas/kanal i 4 ohm effekt ca 2000 W per kanal och en 16A säkring per slutsteg...ja jag vet Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Pst.... blev du sugen.... :D på 37 KG!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum