Tandberg model 12 - tryckkudde?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MiaM

Tandberg model 12 - tryckkudde?

Inläggav MiaM » 2014-12-12 01:38

Hej forumet!

Jag kom över en samling blandade rullband. :D

Den rullbandspelare jag har som klarar tillräcklig spolstorlek är en Tandberg modell 12.

Jag upptäckte att det inte helt oväntat blev klart bättre ljud av att göra rent lite av varje kring tonhuvudena...

... men, det finns en filtkudde som tycker mot bandet där det passerar raderhuvudet. Den verkar dels svår att göra ren (servicemanualen säger att man inte ska använda vätska, och torkande med torr tygtrasa får den inte att se särskilt ren ut), men framförallt så misstänker jag att materialet har blivit trött. Bandspelaren är ju trots allt ungefär 45 år gammal.

Vad använder man för att ersätta en sådan? Friktionen bör ju vara ungefär densamma som det är tänkt från början. Jag har upptäckt att vissa band svajar när jag spelar med allt som det är, och att det blir bättre om jag kilar in en pappbit så att armen som trycker fram tryckkudden inte får så mycket kraft sista biten.

Om nån är nyfiken så hittade jag servicemanual här:
http://sportsbil.com/tandberg/12-servicemanual.PDF

På sid 21 (bild) och sid 22 (text) står det en del om denna tryckkudde.
Det står bl.a. att man ska justera så att den trycker 75-100g. Jag antar att man ska tolka det som "antal newton som motsvarar 75-100g vid normal tyngdkraft". Men vad använder man lämpligtvis för att mäta detta? Ställa bandspelaren på högkant med spolarna nedtill, ställa en våg invid, och en pinne mellan vågen och tryckkudden? (Pinnen måste då givetvis vara precis så lång att den tar emot tryckkudden precis före raderhuvudet, kanske lämpligtvis en "pinne" med L-form vid huvudet). Eller går man på känn, "övar" genom att känna efter vikten på föremål som väger 75-100g och känner efter att trycket verkar vara inom det intervallet?

OBS, jag är inte ute efter någon entusiast-renovering av bandspelaren och banden innehåller inte direkt några oersättliga special-masterinspelningar eller liknande, utan det verkar mest vara blandade skivor från då det begav sig, dessutom mestadels inspelat i 9,5cm/sek så jag är mest ute efter den trevliga känslan att spela rullband och överraskningen att lyssna på band med varierat innehåll utan att i förväg veta vad det är. (Ja, nästan alla band är omärkta).

Iofs finns det kanske någon som kan vara sugen på nån opera inspelad från radio då det begav sig eller liknande - sånt finns kanske inte utgivet på annat media idag. (Jag ska försöka göra nån sammanställning av sånt som troligtvis inte bara är inspelat från skivor - hittils har jag hittat just en opera. Opera är inte riktigt min grej, men det vore väl trevligt om nån annan ev. kan uppskatta inspelningen)

Återgå till Vintage-hifi