IngOehman skrev:Närmickade popcorn!
När får jag en CDr med denna inspelning?
Vh, iö
Det blir nog för komprimerat om du ska ha den på CD. Blåstråle är nog ett minimum.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Närmickade popcorn!
Vh, iö
ante_77 skrev:Det blir nog för komprimerat om du ska ha den på CD. Blåstråle är nog ett minimum.IngOehman skrev:Närmickade popcorn!
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Det blir nog för komprimerat om du ska ha den på CD. Blåstråle är nog ett minimum.IngOehman skrev:Närmickade popcorn!
Är skillnaden så stor mellan blåstråle och CD? Men lägg upp filen i 24/192, tex i Dropbox, så kan även vi andra få njuta av ljudet! Kanske man rent av (för första gången) poppar lite popcorn bara för att få en referens
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ja pratar vi lagringsmängd så tar en bluray över 30ggr datan jämfört med en vanlig skiva. Därför måste den komprimeras om den skall läggas på en CD.
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja pratar vi lagringsmängd så tar en bluray över 30ggr datan jämfört med en vanlig skiva. Därför måste den komprimeras om den skall läggas på en CD.
Jo, en CD klarar "bara" 16/44,1 men gör det så stor skillnad när det gäller dynamiken jmf med en blueray? Om inte annat kan man lägga filen på en DVD, drygt 4 GB bör väl räcka för lite popcorn-poppande?
/ B
Bill50x skrev:Jo, en CD klarar "bara" 16/44,1 men gör det så stor skillnad när det gäller dynamiken jmf med en blueray? Om inte annat kan man lägga filen på en DVD, drygt 4 GB bör väl räcka för lite popcorn-poppande?
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ja alltså en bluray har ju ett större bitdjup så den kan ju lagra ljud med större dynamik. För vanlig musik är en CD tillräcklig(snälla kan vi slippa den diskussionen här?). Om man kan höra någon skillnad på popcorn vet jag inte. Tveksamt skulle jag säga, men det bör nog Morello själv svara på; jag har ju aldrig hört inspelningen.Bill50x skrev:Jo, en CD klarar "bara" 16/44,1 men gör det så stor skillnad när det gäller dynamiken jmf med en blueray? Om inte annat kan man lägga filen på en DVD, drygt 4 GB bör väl räcka för lite popcorn-poppande?
Morello skrev:Ingvar, skickade den till er per dropbox. Kolla mailen.
Morello skrev:Jag får inte ftp att lira. Kanske kan Ingvar, som är en överdängare på detta med ftp, lägga upp den på user.faktiskt?
DQ-20 skrev:Komorok skrev:Skitenkelt. Man har aldrig tillräckligt med effekt. Den dagen någon kommer hem till mig med ett slutsteg som är ohörbart färgande och levererar effekt nog för att jag inte skall kunna klippa det med musikmaterial utan att ha öronproppar är dagen då jag äter upp min hatt. Det är ett löfte.
Jag har ett lösning på dina problem. Byt musiksmak! Istället för mystiska syntslingor som vilt far runt i ljudspektrumet går du istället helt över till svenska trubadurer med gitarr. Finns massor med skivor att grotta ned sig i.
/DQ-20
DQ-20 skrev:... går du istället helt över till svenska trubadurer med gitarr.
Morello skrev:Väl talat. Ibland är det ju inte ens musik man vill åtetge, utan tex. ljudet från en ålderstigen radsexa, en V-twin eller kanske bara en dialog människor mellan.
bensnake skrev:Morello skrev:Väl talat. Ibland är det ju inte ens musik man vill åtetge, utan tex. ljudet från en ålderstigen radsexa, en V-twin eller kanske bara en dialog människor mellan.
Det är nog här vi skiljer oss åt. Nyckelordet är radsexa.
Morello skrev:Jag får inte ftp att lira. Kanske kan Ingvar, som är en överdängare på detta med ftp, lägga upp den på user.faktiskt?
Harryup skrev:En fråga;
Om färgning inte anses som negativt, varför lades det ner energi på att bygga om Bryston så att den inte blev detekterbar i F/E-test?
Harryup skrev:I ex. antal diskussioner så har det framförts att skivan är originalet och om man vill höra vad som är på skivan så är en förstärkare som inte är detekterbar i F/E-test det man behöver ha.
Harryup skrev:Ni får tycka vad ni vill, så länge det framstår som att färgning hindrar från att höra originalet så är det inget positivt.
Harryup skrev:Vilket jag inte har några problem med att hålla med om. Det enda som kan diskuteras finns det verkligen anläggningar ihop med rum som inte färgar?
Harryup skrev:Finns det anläggningar som inte färgar om man har akustikreglerat valfritt rum maximalt? Finns det anläggningar som inte färgar oavsett teknik för akustikreglering enligt de olika skolor som finns? Finns det akustikregleringar som döljer färgning hos anläggningar?
ante_77 skrev:Nu är väl det "optimala" att ha ofärgat genom hela linjen.
Sedan kan man köpa en EQ eller möblera om i huset så att man får den färgning som önskas.
Ofärgat bör ge den största möjligheten att färga saker efter eget tycke.
IngOehman skrev:ante_77 skrev:Nu är väl det "optimala" att ha ofärgat genom hela linjen.
Sedan kan man köpa en EQ eller möblera om i huset så att man får den färgning som önskas.
Ofärgat bör ge den största möjligheten att färga saker efter eget tycke.
Det är en åsikt man kan ha.
Jag är nog t ex av den uppfattningen, men jag är inte så rabiat att jag tycker andra åsikter är fel.
Det beror ju på vilket mål man har. "Optimalt" är inte något entydigt. Och jag kan villigt erkänna att det inte alltid är så lätt att få hjärnhalvorna att bli överens.![]()
Kanske är det just det som gör att sådana här diskussioner så ofta resulterar i känslostormar?
Upplevelser av något som inte stämmer med vad man uppfattar att någon annan säger att man borde uppleva, kan få många att bli störda och reagera med negativitet mot det påstådde, snarare än med nyfikenhet.
- - -
Någon kan t ex uppleva att en anläggning passar dem väldigt väldigt bra, säg en som påverkar återgivningen en del. Och hur ogärna de än vill se det så, så kan det vara så att de är lyckliga med just den anläggningen, på grund av dess färgningar. Då kan det störa att någon berättar att den har X % distorsion.
Men det stoppar inte där...
Lika störda kan folk bli av att få berättat för sig att en anläggning som skall vara perfekt, trots att de inte alls gillar det de hör.
- - -
Det kan även vara som så att de faktiskt provat. De kan ha haft med en anläggning som det finns goda skäl att påstå att de återger musiken väldigt ursprungstroget - OCH där de sett till att få in en massa möjligheter att färga ljudet efter tycke och smak - men att de ändå inte hittar fram till något som de gillar lika mycket som att lyssna på musik genom den där färgande anläggningen...
Hur skall de göra då?
Skall man av principiella skäl fortsätt att lyssna i den anläggning där man inte tycker sig få uppleva det man vill?
Skall man alltså avstå ifrån att lyssna på musik i en färgande anläggning - som man älskar att lyssna på musik i?
Skall man fortsätta med den "transparenta anläggningen" och ägna resten av livet åt att leta upp färgande i/ur-kopplingsbara mojänger i den teoretiskt bättre anläggningen, utan att veta att man ens kommer att nå sitt mål?
Svaret på frågan (mitt svar) är att man gör som man vill!
Det finns ingen "rätt väg".
Det finns inget bättre eller riktigare eller moraliskare eller klokare sätt att göra det hela på. Den som skördar frukten (både den omogna, den mogna och den övermogna) av de val man gör är man själv, och man skall självklart välja det som man gillar bäst.
Och det betyder att man får väga in filosofiska aspekter på det hela, men man får också avstå ifrån att göra det.
Ingen annan än man själv kan bättre bedöma vad som upplevelsemässigt är optimalt för en själv.
Därmed inte sagt att man själv VET om vägen man valt är den bästa alla gånger, så visst kan det vara klokt att lyssna på andra.
Speciellt om man upplever att man gått vilse. Men även om man upplever att man går framåt men har kört fast. Då kan det vara så att man kört fast, men det kan ju också vara så att man varit på fel väg.
- - -
Jag vill för att undvika missförstånd klargöra att MIN erfarenhet är att den väg som du skissade verkar vara den optimala.
Det ÄR den som jag nått längst mot mitt mål med. Det är även den jag varit inne på sedan mina allra första trevande försök på 60-talet. Så jag behöver inte övertygas.![]()
Det är även en väg som jag sett många icke-troende* kapitulera inför, när de själva fått uppleva att de problem de trodde fanns hos anläggningar som anförts vara tekniskt optimala faktiskt berodde på att inte alla som hävdar sådana saker har en rimlig uppfattning om vad som konstituerar en optimal återgivning, utan kanske en kantig ide som inte i tillräckligt grad inkluderat hur lyssningsrummet, stereosystemet och människan samverkar, och vilka hänsyn till detta man måste ta om det skall bli så ursprungstroget som möjligt.
När de får höra något som återger med god fidelitet på riktigt däremot...
Men - och detta är ett viktigt men - jag har även sett exempel på när människor har föredragit återgivningar med en icke bortkopplingsbar karaktär, och att det varit mycket svårt att emulera samma egenskaper från en anläggning som i grunden är lågfärgande. Inte för att det kanske nödvändigtvis är tekniskt svårt att färga, utan för att det kan vara svårt att hitta precis "rätt färgning".
Och av just detta skäl så är det min uppfattning att det är viktigt att aldrig diktera rätt och fel på en absolut skala, alltså vad som är rätt och fel för andra. Var och en gör bäst den bedömningen, för sig egen räkning.
Men jag är även av uppfattningen att det är rimligt att kalla saker vid sina sanna namn - bara för att någon som gillar en färgning inte vill att de skall vara färgningar så är det orimligt att man inte skall få använda begreppet. Finns det ett problem så är det ju inte något som har med ordet att göra, bara deras egna eventuella negativa värderingar av det. Det finns inget skäl att ha några sådana.
- - -
Skall väl säga en sak till - jag är till och med mindre rabiat än det verkar härovan, jag kan HELT och håller vara tillfreds med en anläggning som har karaktärer som jag gillar, och använda anläggningen i fråga MASSOR - om jag får ha flera anläggningar. Så även om min nyfikenhet på ursprunget förhindrar mig att släppa önskemålet om en i sanning ursprungtrogen anläggning, så förstår jag dem som är fria från sådana behov.
Vh, iö
- - - - -
*I betydelsen folk som vändt sig från den krassa tekniska infallsvinkeln (typ - det här skall du gilla - titta på mätningen!!!) på grund av att påståenden de fått höra om vad som är rätt och fel, inte har överensstämt med vad de de facto hört från anläggningar med olika egenskaper.
Det vill säga de har haft goda skäl att misstro det andra berättat för dem, men kanske inte haft möjlighet (kunskapsbakgrund t ex) att se att alla som verkar säga ungefär liknande saker faktiskt inte står för alls samma "lära". Att folk är överens om detaljer betyder aldrig att man kan utgå ifrån att de är överens på ett mera övergripande sätt. Så man skall inte döma vad en person säger, baserat på vad någon annan säger, även om det kan verka som om de delvis är inne på något liknande.
Kort sagt - man skall inte tro att alla som säger "det här skall du gilla, för det här är en supergod återgivning!" presenterar en sådan - eller representerar en sådan filosofi på ett riktigt sätt.
Jag har hört mången påstådd excellent anläggning (baserat på kantig teknisk beskrivning) som varit till och med usla, om jag får stå för bedömningen av dem. Och detta utan att jag ens nödvändigtvis har behövt hänfalla till bara upplevelsen av att lyssna på dem.
IngOehman skrev:Que?
Är det något i mitt inlägg som ger dig något annat intryck än att det är min uppfattning att vi är ganska eniga?
Det framgår ju redan om du läser min första rad. Och för att du inte skulle kunna missförstå det jag skriver tog jag upp detta ännu en gång senare i inlägget! Det börjar med frasen "Jag vill för att undvika missförstånd klargöra...". Ändå verkar du vara av uppfattningen att jag inte märkt att vi är ganska eniga.![]()
- - -
Mitt inlägg handlar i princip om att jag är lite försiktigare än du med att reservera ord som "optimalt" (som låter rätt så objektivt) till något så subjektivt som vilken väg som är den bästa. Och lite runt detta elaborerade jag.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster