Moderator: Redaktörer
bootstrap skrev:Har varit med om att just dist är en referens att det är högt, och hög volym dist fritt kan anses lägre i ljusstyrka.
Jag kanske inbillar mig men ibland känns det som att i vissa filmer spelas musik med en pålaggd dist liknande en klippans förstärkare och det ger en illustration av att musiken spelas högre än vad den är.
Harryup skrev:Jag ser inget egenvärde i att få andra att välja bättre stereo. Ungefär samma sak som att få folk att köpa bättre kameror. Finns viktigare saker i livet.
Mvh/Harryup
Fjonkalicious skrev:Pratade med en kvinnlig kollega i veckan och då berättar hon för mig att hon varit på Jesus Christ Superstar. Precis som jag så hade hon också upplevt att ljudet är obehagligt, men hennes formulering är något annorlunda: - Varför måste dom spela så högt?
Hur får vi gemene man att förstå och kunna kvalitetsbedöma ljud, utan att man får en nördstämpel på sig?
Fjonkalicious skrev:Det var svårt att sätta rätt rubrik på detta ämne. Jag har funderat mycket på detta den senaste tiden och jag blir inte riktigt klok på hur man skall komma runt detta problem. Var man än rör sig så finns det situationer där man får bokstavligen ont i öronen och där man riskerar att få permanenta hörselskador. Än värre är det om man gillar musik i olika former och gillar att gå på klubb/konsert.
Problemet är att gemene man (eller hur man nu vill uttrycka det) inte har någon direkt koll på sin hörsel. Om vi ser till andra sinnen så verkar det som att fler personer är känsligare i andra områden. Mat är på tapeten, det dricks, äts och bedöms till förbannelse (även jag gillar mat, dryck osv). Folk stör sig på felaktig belysning, är väldigt medvetna om att tända/släcka, vill kunna dimma, färgåtergivning osv.
Men när det kommer till hörseln så är man ofta helt bedövad. Skulle man dessutom lyfta ett finger och vilja prata om det så är det mig det är fel på. Det är jag som är hifimiffot som skall ständigt gnälla. Och visst är det så, gillar man bra ljud så har man genast hamnat i ett fack, ett väldigt nördigt fack. Inte sällan kommer det också gliringar om kabeldiskussioner, träpinnar och shaktistenar. Men låt oss lämna kabeldiskussionerna åt sidan, det är inte det jag vill diskutera.
Hur får vi människor att höra/lyssna? Hur får jag mina vänner att vilja/orka göra en kvalitativ bedömning av antingen en inspelning, anläggning, konsert eller rum?
Jag var på konsert i somras på Sofiero. Det bjöds på Timbuktu och Veronica Maggio. Tror det gick på en 4-500 kr. Fine, det var ju fint väder, trevligt att sitta på en filt och sippa lite rödtjut och lyssna på musik. Men när konserten börjar så känner jag med en gång att det:
1. Har en kraftigt avvikande frekvensgång, framförallt i övre register.
2. Distar i ovan nämnda register.
Jag rusar till närmsta tält för att köpa öronpluggar. Dom var slut. När jag sorgset går tillbaka så står publiken och diggar, alla är nöjda och glada. Jag tänker stilla för mig själv: - Är det bara jag?
Till slut hittar jag ett par gamla kvitton i fickan som får bli små bollar för att dämpa den värsta plågan. Dagen efter läser jag en musikrecension i lokalblaskan som endast bedömer musiken och skriver inget om ljudkvalitén.
Pratade med en kvinnlig kollega i veckan och då berättar hon för mig att hon varit på Jesus Christ Superstar. Precis som jag så hade hon också upplevt att ljudet är obehagligt, men hennes formulering är något annorlunda: - Varför måste dom spela så högt?
Matlagning har de senaste decennierna utvecklas enormt till en stor industri. Det surdegsbakas, bryggs öl, bakas avancerade bakverk i vartannat hem i Sverige. Folk älskar musik, men bryr sig inte om kvalitén.
Hur får vi gemene man att förstå och kunna kvalitetsbedöma ljud, utan att man får en nördstämpel på sig?
Jag tror detta är en av de största frågorna för att hifibranschen skall kunna överleva. Jag känner att det finns en viss likhet med MaxHeadrooms tråd här: viewtopic.php?f=9&t=59668&p=1706429&hilit=tidningar#p1706429
Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:Jag ser inget egenvärde i att få andra att välja bättre stereo. Ungefär samma sak som att få folk att köpa bättre kameror. Finns viktigare saker i livet.
Mvh/Harryup
Antingen saknar du förmågan att läsa eller så är du enormt selektiv i det du läser. Var har jsg explicit uttalat att jag enbart vill påverka folks stereoval?
Måhända att jag inte är jättetydlig, men din respons är väldigt långt från det jag vill diskutera, i god ton.
Jag känner flera som dricker öl och kan säga att den smakar illa och smörkola(diacetyl). Skall dom som känner av detta bara hålla truten?
Om du beställer in en 3/4 rätters avsmakningsmeny(liknelse konsert), har man då inte rätt att kritisera maten?
Hade du accepterat att jobba i totalt mörker med endast datorskärmen som ljus?
Harryup skrev:Jag har många bekanta sedan lång tid tillbaka som är både musiker och har andra arbeten. Alla musikintresserade men inte nån är fanatisk.
Ingen av dessa tar sig tiden att sitta ner och lyssna på musik mitt framför stereon. Däremot kan de gärna se på en konsert på TV och då är bilden sen plattisararna kom väsentligt mera prioriterad än ljudet. De går gärna på konserter också men bryr sig inte något långvarigt om ljudet inte är perfekt. Det kan komma en kommentar om att det är väl högt eller lite skrikigt men efter konsertern så är det glömt. Att få dessa människor att engagera sig mera ser jag ingen lösning på. De är inte intresserade helt enkelt.
/Harryup
Zzombie skrev:Sen kan vi ta ljudnivån i restaurang-/barmiljö - vad är det för poäng att dra på så högt att gästerna inte längre kan småprata utan att sticka tungan i varandras öron?
Zzombie skrev:Sen kan vi ta ljudnivån i restaurang-/barmiljö - vad är det för poäng att dra på så högt att gästerna inte längre kan småprata utan att sticka tungan i varandras öron?
Fjonkalicious skrev:Hur får vi gemene man att lyssna/höra ordentligt?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster